ویروس نیل غربی می‌تواند باعث بروز یك بیماری كشنده عصبی در انسان‌ها شود هر چند اكثر افراد مبتلا به این ویروس هیچ علائمی ندارند.

به گزارش ایسنا، ویروس نیل غربی معمولا در آفریقا، اروپا، خاورمیانه، آمریكای شمالی و غرب آسیا یافت می‌شود. این مقاله به روز شده درباره ویروس نیل غربی تشریح می‌كند كه عفونت انسانی حاصل از این ویروس اغلب نتیجه گزیده شدن با نیش پشه‌های آلوده است.

سایت سازمان جهانی بهداشت در این باره گزارش داد: این ویروس می‌تواند در اسب‌ها باعث بیماری شدید و مرگ آنها شود. تاكنون واكسن این بیماری برای اسب‌ها تولید شده اما هنوز واكسن انسانی آن موجود نیست. بعلاوه پرندگان میزبانان طبیعی ویروس نیل غربی هستند. اولین بار در سال 1937 متخصصان این ویروس را در منطقه نیل غربی در اوگاندا در بدن یك زن جداسازی كردند. پیش از سال 1997 ویروس نیل غربی یك عامل بیماری زا برای پرندگان محسوب نمی‌شد اما در آن زمان یك نسخه ویروسی شدیدتر این بیماری در سرزمین‌های اشغالی موجب مرگ گونه‌های مختلی از پرندگان با بروز علائم آنسفالیت و فلج شد. موارد انسانی ابتلا به این عفونت در بسیاری از كشورهای جهان مدت 50 سال گزارش شدند.

عفونت حاصل از ویروس نیل غربی در 80 درصد موارد بدون علائم است اما می‌تواند در 20 درصد دیگر موجب بروز تب نیل غربی یا بیماری شدید نیل غربی شود. علائم این بیماری شامل تب، سردرد ، خستگی، بدن درد و استفراغ است كه گاهی اوقات نیز با خارش پوستی و تورم غدد لنفاوی همراه می‌شود.

همچنین علائم شدید این بیماری كه مننژیت یا آنسفالیت نیل غربی نیز نامیده می شود شامل سردرد، تب بالا، گرفتگی گردن، منگی، سردرگمی، كما، لرزش، ضعف عضلانی و فلج است. آمارها نشان می دهد كه از هر 150 فرد آلوده به این ویروس یك نفر به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شود.

نوع شدید این بیماری ممكن است در افراد در هر گروه سنی بروز كند اما افراد بالای 50 سال و كسانی كه سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف شده بیشتر در معرض ابتلا به نوع حاد آن هستند. درمان این بیماران شامل بستری شدن در بیمارستان، تزریق مایعات داخل وریدی، حمایت‌های تنفسی و پیشگیری از بروز عفونت ثانویه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha