سلامت نیوز : یك متخصص اطفال با بیان اینكه با ابتلا به آبله ‌مرغان در دوران كودكی، این ویروس در پایانه‌های عصبی باقی می‌ماند، گفت: این امر در دوران بزرگسالی می‌تواند منجر به بروز زونا شود.

دكتر بهرام اجلی در گفت وگو با ایسنا بیماری زونا را عود دوباره آبله‌ مرغان عنوان كرد و افزود: آبله ‌مرغان برخلاف دیگر بیماری‌های ویروسی مانند سرخجه، سرخك و یا اوریون واكسن ندارد.

این پزشك، انتقال تنفسی را مهم‌ترین راه سرایت این بیماری به دیگران معرفی كرد و یادآور شد: ابتلا به بیماری ویروسی آبله‌ مرغان در سن زیر دو سال و بالای 14 سال خطرناك است.

وی در ادامه، بیماری اوریون را نیز یكی دیگر از بیماری‌های ویروسی عنوان كرد و گفت: این بیماری بیشتر در سنین 5 تا 9 سال و با علائمی مانند تب، سردرد، درد بدن و تورم غدد بزاقی بغل گوش بروز می‌كند.

اجلی، 24 ساعت قبل از تورم بناگوش تا 3 روز بعد از آن را مهم‌ترین زمان انتقال این بیماری به دیگران عنوان كرد و یادآور شد: بر اساس تحقیقات، عوارضی مانند ناراحتی قلبی، مشكل چشمی، درگیری مفاصل و در برخی موارد حتی عقیمی نیز مشاهده شده است.

این متخصص اطفال خاطرنشان كرد: به مادرانی كه تصمیم به بارداری دارند توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری، واكسن اوریون را تزریق كنند و توجه داشته باشند كه تا یك ماه بعد از تزریق واكسن اقدام به بارداری نكنند.

این پزشك، بارداری در این مدت را خطرناك دانست و تأكید كرد: در صورتی كه در مدت یك ماه بعد از تزریق واكسن، بارداری اتفاق بیفتد، مادر و جنین باید تحت نظر پزشك قرار گیرند چرا كه ممكن است آسیبی به جنین وارد شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود واكسن اوریون در سنین پایین تزریق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha