جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 30587
سلامت نیوز : یك متخصص بیماریهای پوست عنوان كرد: بروز عفونت‌های پوستی، زگیل کف پا، قارچ‌های سطحی و کچلی، خشکی پوست و اگزما یا حساسیت‌های پوستی مهمترین بیماری‌های مرتبط با استخرها هستند.

دکتر حمید رشنو در گفت وگو با ایسنا  گفت: در فصل تابستان که هوا گرم است تعداد زیادی از افراد برای شنا، کاهش دمای بدن و شادابی به استخرها مراجعه می‌کنند كه ممکن است دچار عوارض پوستی شوند.

وی با بیان اینکه در استخرهای روباز افراد دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، ادامه داد: افرادی که از استخرهای روباز برای شنا استفاده می‌کنند باید از کرمهای ضدآب و ضد آفتاب مقاوم در برابر نور خورشید و آب استفاده کنند.

این متخصص بیماریهای پوست اظهار داشت: یکی از عوارض استفاده از استخرها خارش، ایجاد خشکی پوست، کاهش رطوبت و چربی پوست در نتیجه ترک دار شدن لایه شاخی پوست و ایجاد عفونتهای میکروبی و قارچی پوست است.

وی با بیان اینکه خارش در افراد مسن و نوجوانان و جوانانی که زیاد آب تنی و دوش می گیرند دیده می‌شود، تصریح کرد: خشکی پوست و ترکهای سطحی روی پوست موجب ایجاد قارچهای پوستی می‌شود.

رشنو ادامه داد: همچنین قارچ نیز از طریق رطوبت و گرما می‌تواند روی پوست رشد کند. شنا در استخر و حمام زیاد می‌تواند موجب ایجاد قارچهای پوستی شود که به صورت خارش، لکه‌های قرمز و قهوه‌ای خود را نشان دهند.

این متخصص پوست اذعان داشت: عفونتهای میکروبی موجب ایجاد گرانولومهای پوستی توسط مایکروباکتریای داخل آب شده و موجب ایجاد عفونتهای سطحی به صورت گره پوستی، خارش و قرمزی همراه با ترشح می‌شود این علائم بیشتر در افرادی که با ماهی و آکواریم سر و کار دارند مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه در استخرهایی که کلر زیاد جهت ضدعفونی وگندزدایی آب استفاده می شود این ماده موجب تحریکاتی از جمله خشکی مو، قرمزی چشم، ترک کنار چشم، ایجاد دانه‌های قرمز خارش دار روی پوست و عفونتهای پوستی می‌شود، اضافه کرد: راه رفتن بدون دمپایی درمحیط استخرها و حمام‌های عمومی می‌تواند موجب ایجاد زگیل در کف پا شود.

دکتر رشنو با اشاره به رعایت موازین بهداشتی و فردی توسط افراد یادآورشد: قبل از شنا دراستخر باید دوش گرفت همچنین از لوازم شخصی استفاده كرد.

این متخصص بیماریهای پوست ادامه داد: برای جلوگیری از عفونتهای گوش از پنبه چرب و یا محافظ‌های پلاستیکی گوش در مقابل آب و کلاه‌های پلاستیکی استفاده و بعد از استخر نیز حتما دوش گرفته شود. همچنین از صابونهای ملایم و گلیسیرینه که میزان چربی پوست را كمتر کاهش می‌دهند، استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha