جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 30589
سلامت نیوز : همین موضوع می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، ضربان قلب را بالا ببرد و باعث شود كه كف دست شما عرق كند و بدین‌ترتیب توجه‌تان نسبت به كسی كه به او علاقه‌مند شده‌اید بیشتر شود. وقوع این شرایط كاملا طبیعی است و بدون اینكه بفهمیم، جسم ما دچار تغییراتی می‌شود كه بالطبع ذهن و فكر ما را نیز به خود مشغول می‌كند. درواقع بدون توجه به اینكه عاشق‌شدن تا چه اندازه می‌تواند لذت‌بخش باشد یا نه؛ حالت شخص را تغییر می‌دهد و حتی گاهی باعث می‌شود شما احساس كنید دیگر خودتان نیستید.

بروز تفاوت!
به‌نظر می‌رسد تفاوت‌های میان زنان و مردان در هیچ زمینه‌ای وسیع‌تر از مشكل ارتباط و تبادل‌نظر آنها با یكدیگر نیست. ما اغلب مشكلاتی در زمینه گوش‌دادن به یكدیگر و صحبت‌كردن با همدیگر داریم. دلایل مشخصی هم دارند؛ درواقع توانایی برقراری ارتباط مؤثر می‌تواند روی اجزای یك رابطه تأثیر بگذارد. در یك ارتباط موفق، توانایی صحبت‌كردن و مهم‌تر از آن توانایی گوش‌دادن، بسیار مهم و اساسی است.

چطور می‌شنویم
با وجود اینكه زنان و مردان علایق و خصوصیات مشابهی دارند، از بسیاری جهات نیز بسیار با هم متفاوتند و یكی از این تفاوت‌ها در چگونگی شنیدن و بیان احساسات آنهاست. بسیاری از زنان از كیفیت گوش دادن همسرانشان بسیار شاكی هستند و اغلب برایشان عجیب است كه چرا مردها گوش نمی‌دهند، از حرف‌های آنان ناراحت می‌شوند و به اظهارنظرها و تفسیرهایشان توجهی ندارند و معمولا هم نظرشان را اعلام نمی‌كنند. البته بخشی از مشكلاتی كه زنان و مردان در جریان برقراری ارتباط دارند مبنای بیولوژیك دارد. شواهد علمی فراوانی وجود دارد كه نشان می‌دهد مردان به‌‌طرزی متفاوت از زنان گوش می‌دهند، درك می‌كنند یا حرف می‌زنند.
درواقع دستگاه‌های شنوایی زنان و مردان باهم تفاوت دارد. مثلا نوزادان دختر بهتر از نوزادان پسر صداها را می‌شنوند و آنها را پردازش می‌كنند، به همین دلیل هم دختران كوچك بهتر از پسرها صدای مادرشان را تشخیص می‌دهند و اغلب زودتر نیز صحبت‌كردن را آغاز می‌كنند.
درواقع تفسیر و تعبیر مردان و زنان از آنچه می‌شنوند متفاوت است و این مشكلات ارتباطی هنگامی كه پدرها با دخترهایشان و برادران با خواهران صحبت می‌كنند مشهودتر است. نشانه‌های فراوانی وجود دارد كه زنان در زمینه حرف‌های كلامی حافظه بهتری از مردان دارند و این موضوع در هیچ جا به اندازه زمان مشاجره صدق نمی‌كند. درواقع جریان خون در بخش‌هایی از مغز زنان و از جمله در بخشی كه زبان را كنترل می‌كند بیشتر است و این یكی از دلایلی است كه زنان كلمات و حرف‌های زده شده را بهتر به‌خاطر می‌سپارند. بررسی مغز مردان و زنان نشان می‌دهد كه وقتی زنان داستانی را به حافظه خود می‌سپارند بهتر آن را با جزئیاتش به‌خاطر می‌آورند. شواهد زیادی نشان می‌دهد كه استروژن، سلول‌های عصبی بیشتری را فعال می‌سازد، سبب افزایش جریان خون به بخش‌هایی از مغز می‌شود و همچنین منجر به پیچیدگی اتصالات میان سلول‌های عصبی می‌شود. افزایش سطح هورمون استروژن در زنان یادگیری و حافظه را بهتر می‌كند و این می‌تواند یكی از دلایل قوی‌تر بودن زنان در این زمینه باشد.برای زن‌ها ارتباطات كلامی ساده‌تر است و در مقایسه با مردها از فرهنگ لغت غنی‌تری برخوردارند.

منازعات
مسلما تفاوت‌هایی كه زنان و مردان با یكدیگر دارند هنگام منازعه با یكدیگر شدت بیشتری می‌گیرد، به همین دلیل است كه منازعات میان زنان و مردان تا حدود زیادی باعث دلخوری می‌شود و به روابط میان آنها آسیب می‌رساند.
اما در جریان منازعه ممكن است فرایندهای مغزی دیگری مانع از آن شوند كه ارتباط مؤثری میان زن و مرد در حال منازعه ایجاد شود. قبل از هرچیز فعالیت در بخشی از مغز كه احساسات و عواطف را كنترل می‌كند افزایش و فعالیت در بخشی از مغز كه مسئول استدلال و حل مسئله است كاهش می‌یابد، به همین دلیل است كه هنگام منازعه و مشاجره نمی‌توانید به نكاتی كه از قبل در ذهن داشتید و می‌خواستید مطرح كنید یا ببینید توجه داشته باشید و این موضوع در زنان بیش از مردان صدق می‌كند.
برای زنان حتی وقتی مسئله حل و فصل شده هم، دشوار است كه دست از منازعه بردارند. بدترین و سخت‌ترین رفتارها و حرف‌هایی كه می‌زنیم بعداز منازعه و پایان گرفتن آن اتفاق می‌افتد!
وقتی به شدت خشمگین می‌شوید از طریق مغز هورمون‌هایی در خون شما وارد می‌شوند. یكی ازتفاوت‌های میان زنان و مردان این است كه این هورمون‌ها با سرعت كمتری به سطح نرمال برمی‌گردند. آیا دقت كرده‌اید كه پس از اتمام یك منازعه دنبال موضوع دیگری می‌گردید كه به‌خاطر آن عصبانی شوید؟ درواقع همه چیز حل و فصل شده اما شما همچنان خشمگین هستید و می‌خواهید موضوع دیگری پیدا كنید تا خشم خود را تخلیه كنید.

منبع : همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha