یکی از دغدغه های هر فردی در مورد خود و فرزندانش این است که چه استعدادی دارد زیرا همه می دانند فعالیت کردن در مسیر استعداد شخصی راه را برای موفقیت آسان تر می کند و بر عکس اگر قرار باشد کسی در زمینه ای که استعداد ندارد فعالیت کند، باید چند برابر دیگران تلاش کند و دست آخر هم تبدیل به یک فرد موفق در زمینه ای که فعالیت می نماید ، نخواهد شد.

یک راه ساده و سریع برای پیدا کردن استعداد خودتان

سلامت نیوز-*دکتر عقیل منصوری: یکی از دغدغه های هر فردی در مورد خود و فرزندانش این است که چه استعدادی دارد زیرا همه می دانند فعالیت کردن در مسیر استعداد شخصی راه را برای موفقیت آسان تر می کند و بر عکس اگر قرار باشد کسی در زمینه ای که استعداد ندارد فعالیت کند، باید چند برابر دیگران تلاش کند و دست آخر هم تبدیل به یک فرد موفق در زمینه ای که فعالیت می نماید ، نخواهد شد.

در سبک زندگی امروزی والدین سعی می کنند با پیدا کردن استعداد بچه هایشان به آن درباره ی ادامه تحصیل در رشته های تحصیلی شان هم کمک کنند چون الان تقریبا همه می دانند، حس خوب و درآمد و سطح زندگی و رضایت یک مهندس و یا تکنسین ماهر و موفق از خودش ممکن است از یک پزشک که به رشته اش علاقمند نیست ، بیشتر باشد.

استعدادیابی

استعداد چیست ؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم استعداد چیست؟ زیرا خیلی ها استعداد را با آرزوهای دوره کودکی شان اشتباه می گیرند. اگر خوب یادتان باشد ، شما در کودکی در جواب کسی که می گفت دلت می خواهد چه کاره شوی؟ می گفتید: خلبان ، یا دکتر یا...

بعدترها که بزرگ شدید، متوجه شدید ، از ارتفاع ترس دارید یا اصلا از شکافتن بدن برای جراحی و دیدن خون حس خوبی ندارید. بنابر این نمی توانیم هر خیال و آرزو و توهمی را استعداد هر فرد دانست. از نظر دانشمندان استعداد توانایی طبیعی و ذاتی  برای انجام درست کار است.

استعداد خود را چگونه کشف کنیم

همچنین گاهی توانایی استثنایی فرد برای انجام یک کار استعداد به حساب می آید که البته ربطی به سن و سال و یا شغل او هم ندارد.

مثلا بسیار دیده ایم که در قهوه خانه های بزرگ ، کل درآمد فرد و واحد صنفی از یک پیشکار ماهر است که می تواند 50 چای را در دو دست خود حمل کند. مردم به این قهوه خانه می آیند تا این مهارت را ببینند . با این قهوه چی عکس بگیرند و از دیدن چنین مهارتی استثنایی لذت ببرند.

تصور کنید این قهوه چی یک پزشک بی حوصله یا کم حافظه بود که توانایی تشخیص درست بیماری ها را نداشت و ساعت ها در مطب باید منتظر یک بیمار بود و یا با همکاری اپلیکیشن برای ویزیت های 15 هزار تومانی پشت رایانه شخصی اش منتظر می نشست.

تفاوت آدم های با استعداد با دیگران در زمینه ای که موفق می شوند دقیقا قرار گرفتن در همین جای درست و همان لحظه ای است که فرد می تواند با انجام کار درست و با مهارت اسثنایی تحسین دیگران به خود را رقم بزند.

کشف استعداد

زمان کشف استعداد

خیلی ها اعتقاد دارند که از کودکی به آنها اجحاف شده و استعدادشان شکوفا نشده اما آمار نشان می دهد زمان موفقیت افراد  در استعدادهایشان تقریبا بین 45 تا 55 سالگی رخ داده و می توان گفت که آدم هایی که خودشان را شناختند ، در میانسالی خودشان را شکوفا کرده اند. بنابر این می توان به جرات گفت اکثر کسانی که با حسرت به گذشته و با مقایسه خود و دیگران می کوشند اثبات کنند که اگر پدر آنها هم پولدار بود یا در فلان جا کار می کردند،آنها هم استعداد زیادی از خود بروز داده بودند، دچار اشتباه هستند.

روش های استعدادیابی

روش های شناسایی استعداد

اگر نخواهیم به جای استعدادیابی درمورد خود و دیگران دچار توهم و یا خودبزرگ بینی شویم باید روش های عملیاتی برای کشف استعداد خود داشته باشیم.

برخی از این تکنیک ها که در کتاب های روانشناسی و بازاریابی به آن اشاره شده عبارت است از:

-تحصیلات

اگر به کارنامه سال های مختلف تحصیلی ( و نه یک سال خاص) نگاه کنیم ؛ می توانیم به وضوح ببینیم که ما در بخشی از درس ها نمره های بیشتری داریم.

این پژوهش روند نه فقط برای انتخاب رشته، بلکه برای شناخت سایر استعدادها نیز کاربرد دارد. اینکه تحلیل فرد قوی تر است یا دروس تجربی ،توانایی زبانی افراد قوی تر است یا حافظه او .

بررسی کارنامه ی درسی افراد در چند ساله مختلف

-حالت جریان

در هر روز ما کارهای متفاوتی انجام می دهیم. برخی از این کارها برای ما طاقت فرسا و سخت است و برخی دیگر را به راحتی انجام می دهیم.

دانشمندان معتقدند برخی از کارهایی که ما انجام می دهیم که در آن لذت بیشتری می بریم و زمان را در آن حس نمی کنیم ، معنایش این است که در آن استعداد داشتیم.

-بررسی گذشته

ما می توانیم گذشته خودمان را بررسی کنیم و حداقل 7 واقعه که نقطه ی عطفی برای زندگی ماست کشف کنیم. این 7 نقطه که در آن موفقیت زیادی کسب کردیم، شامل یک سری توانایی های مشخص و یک سری روابط بین فردی است که اشتراکات زیادی با هم دارند. این نقطه اشتراک های مختلف در واقع استعدادهای ما هستند.

 

مجله اینترنتی تابناک جوان با استفاده از کادری مجرب در زمینه های مختلف، سال ها در کنار مخاطبین خود بوده و توانسته است رضایت آنها را جلب نماید.

 

مطالب مرتبط در سایت تابناک جوان:

تشخیص استعداد

استعدادیابی

استعداد درخشان

چگونه استعداد خود را کشف کنیم

اپلیکیشن کشف استعداد

کشف استعداد خود

 

*دکترای مدیریت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha