شنبه ۹ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 306

اختصاصی سامانه خبری سلامت نیوز: چه رابطه معناداری میان رنگ مو و سرطان مثانه وجود دارد؟ ، آیا کودکان نیزاختلال روانی دارند؟ ، می گویند ازدواج خویشاوندی باعث کم شنوایی می شود!، کودکان کم شنوا صاحب تلفن همراه می شوند!، قند خون خود را در اینترنت کنترل کنید و تولید قرص پیشگیری از اسپرم 6 خبر کوتاه و خواندنی امروز مورخ 9 دی ماه 1385است، خواندن آنها را از دست ندهید.

کوتاه و خواندنی امروز9دی ماه 1385

ارتباط رنگ مو و سرطان مثانه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، واحد علوم پزشكی تهران، رابطة معناداری میان رنگ كردن مو و ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد.
تحقیقاتی كه در مورد حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان داده است كه یكی از مواد اصلی تشكیل‌دهندة رنگ مو می‌تواند از طریق پوست جذب و سپس با ادرار دفع شود و خاصیت سرطان‌زایی خود را در ناحیة مثانه اعمال كند.
نتایج این بررسی حاكی از آن است كه زنانی كه یك بار در ماه موهای خود را رنگ می‌كنند، پس از گذشت یك سال، دو برابر سایر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار می‌گیرند. این خطر پس از 15 سال به حدود سه برابر افزایش می‌یابد.

قرص پیشگیری از تولید اسپرم

قرص پیشگیری از تولید اسپرم به‌زودی وارد بازار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مردها به‌زودی می‌توانند، با مصرف این قرص‌های هورمونی، تولید اسپرم را در بدن خود متوقف كنند. به ادعای محققان استرالیایی، در مردانی كه از این روش استفاده می‌كنند امكان بازگرداندن قدرت تولید اسپرم، پس از ترك درمان، وجود دارد.
 به‌طور متوسط، زمان بازگشتن توان تولید اسپرم، پس از قطع مصرف دارو، سه ماه است. عواملی نظیر سن، نژاد و طول مدت درمان در سرعت بازگشتن توان تولید اسپرم به حالت عادی مؤثرند.
درحال‌حاضر، استفاده از كاندوم، وازكتومی (بستن لولـه‌ها) و روش جلوگیری طبیعی در مردان برای پیشگیری از بارداری زنان متداول است. در میان آنها، استفاده از كاندوم و روش طبیعی قابل اعتماد نیست و وازكتومی تقریباً برگشت‌ناپذیر است. بنابراین احتمالا ً مردان از روشی كه نقایص مذكور را نداشته باشد استقبال خواهند كرد.


اختلالات روانی در كودكان


چهار تا هفت درصد كودكان دبستانی به‌نوعی از اختلالات روانی مبتلا هستند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، واحد علوم پزشكی ایران، این آمار را دكتر بهروز جلیلی، فوق‌تخصص روانپزشكی اطفال، اعلام كرده است. بیش‌فعالی یكی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشكی اطفال است و در حدود یك تا چهار درصد كودكان به آن مبتلا هستند. كودكان بیش‌فعال، در مقایسه با همسالان خود، بی‌دقت و كم‌توجه می‌شوند و اغلب افت تحصیلی دارند.
افسردگی و اختلالات خُلقی نیز از دیگر مشكلات روانی شایع در میان كودكان است. عقب‌افتادگی‌های تحصیلی، مشكلات اجتماعی و گاه اعتیاد به مواد مخدر از پیامدهای ابتلا به اختلالات روانی در دوران كودكی است.
ناهنجاری‌های روانی اطفال بیشتر در سال‌های اول تا سوم دبستان تشخیص داده می‌شود، حال آنكه این اختلالات اغلب در سنین یك تا سه‌سالگی در كودكان بروز می‌یابد.
به گفتة دكتر جلیلی، والدین و مربیان با سرزنش كردن كودكان تكامل روانی آنها را مختل می‌كنند و احتمال بروز اختلالات روانی را افزایش می‌دهند. آنان باید در جست‌وجوی یافتن نقاط قوت و مثبت كودكان باشند و در این زمینه از مشاوران بهداشت روان كودك كمك بخواهند.

 

ارتباط كم‌شنوایی ارثی با ازدواج خویشاوندی

از هر چهار هزار نوزاد، یك نوزاد با كم‌شنوایی ارثی متولد می‌شود. فقط 15 درصد از كم‌شنوایی‌های مادرزادی ارثی‌اند. اما به‌طوركلی، در نیمی از مواردِ كم‌شنوایی، توارث به‌گونه‌ای دخالت دارد.
مانند تمام بیماری‌های ارثی می‌توان برای كم‌شنوایی‌های ارثی نیز سه نوع توارث در نظر گرفت: توارث غالب، توارث مغلوب و توارث وابسته به جنس. یك درصد از كم‌شنوایی‌های ارثی وابسته به جنس، 9 درصد ناشی از توارث غالب و 90 درصد ناشی از توارث مغلوب‌اند. نكتة قابل توجه اینكه كم‌شنوایی‌های با ارث غالب معمولاً پیش‌رونده‌اند، درحالی‌كه كم‌شنوایی‌های با ارث مغلوب پیش‌رونده نیستند.
به‌طوركلی، در جوامعی كه ازدواج خویشاوندی رواج دارد، شیوع كم‌شنوایی ارثی مشابه سایر بیماری‌های ارثی بالاست. ممكن است افراد ناشنوا، بدون داشتن هیچ‌گونه رابطة خویشاوندی، با یكدیگر ازدواج كنند و صاحب فرزندان شنوا شوند، زیرا احتمال كمی وجود دارد كه والدین ژن‌های معیوب همسانی داشته باشند. با وجود این، ازدواج مرد و زن ناشنوا، حتی بدون ارتباط خویشاوندی، پیشنهاد نمی‌شود.


ساخت تلفن همراه برای كودكان ناشنوا

ایسنا- كودكان ناشنوای بحرینی بواسطه‌ی دریافت تلفن‌های همراه ویدیویی جدید از طریق لب‌خوانی با والدین خود ارتباط برقرار می‌كنند.
یك شركت بحرینی با اهدای 100 تلفن همراه ویدیویی نسل سوم و نیز خط‌های تلفنی كه هزینه‌ی مكالمه با آن‌ها مانند خطوط دیگر تلفن است به كودكان ناشنوا امكان می‌دهد به وسیله‌ی لب‌خوانی در تلفن‌های جدید با دیگران ارتباط برقرار كنند.
بر اساس این گزارش این تلفن‌های همراه تفاوت بزرگی را در برقراری ارتباط كودكان ناشنوا كه در گذشته متكی به پیغام‌های متنی بودند، ایجاد و خانواده‌ها را به برقراری تماس با كودكان خود قادر می‌كنند زیرا كودكان بسیاری به لب‌خوانی وابسته هستند.


كنترل قند خون به كمك اینترنت

ایرنا- طبق یك مطالعه، یك سیستم اینترنتی كنترل قند خون از مراجعه مرتب به مطب پزشك برای كنترل قند خون و بدست آوردن سطوح مطلوب و ثابت قند خون بهتر است.
دكتر "جای هیونگ چو" از "دانشگاه كاتولیك كره" در سئول گفت: ما به فوریت نیاز داشتیم كه یك سیستم جدید برای كنترل موثر گلوكز پیدا كنیم و گمان داریم كه این سیستم اینترنتی بتواند عامل مهمی برای حل مشكلات مربوط به دیابت باشد.
با این سیستم، بیماران دیابتی می‌توانند با استفاده از كلمه عبور وارد یك وب سایت شوند و نتایج قند خون بدست آورده خود را روی یك نمودار اینترنتی كه مخصوص شخص بیمار است، بفرستند(آپ لود كنند).
بیماران همچنین می‌توانند سوالات، نگرانی‌ها و یا مسائلی را كه احتمالا روی كنترل قند خون تاثیر می‌گذارد در یك "جعبه حافظه" برای تامین‌كنندگان مراقبت بهداشتی خود بفرستند.
اعضای كاركنان این سایت اینترنتی (كه در این مطالعه شامل سه پزشك، یك پرستار و یك متخصص رژیم غذایی بود) هر روز این سیستم را كنترل می‌كنند و پاسخ‌های مناسب را بر اساس اطلاعات فرستاده شده بیماران به این سایت اینترنتی می‌فرستند.
كنترل اینترنتی قند خون برای بیمار و پزشك راحت تر است و همزمان راهی برای ارتباط مرتب میان بیماران و پزشكان فراهم می‌كند.
این مطالعه در شماره دسامبر 2006مجله "مراقبت از دیابتی‌ها" چاپ شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha