برخی افراد ممکن است دچار علائم خفیف کرونا شده باشند اما به دلیل ترس و استرس ناشی از ابتلا به کرونا به پزشک و مراکز درمانی مراجعه نمی کنند. به راستی تکلیف این افراد چیست؟ آیا این افراد باید به حال خود رها شوند؟

توصیه به کرونایی‌هایی که از رفتن به مراکز درمانی واهمه دارند

سلامت نیوز:برخی افراد ممکن است دچار علائم خفیف کرونا شده باشند اما به دلیل ترس و استرس ناشی از ابتلا به کرونا به پزشک و مراکز درمانی مراجعه نمی کنند. به راستی تکلیف این افراد چیست؟ آیا این افراد باید به حال خود رها شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شاید شما یا اطرافیانتان در دوران کرونایی احساس کرده باشید که به دلیل حضور در یک مکان پرازدحام همچون مترو یا اتوبوس یا برخورد با یک فرد کرونایی، مبتلا به بیماری کرونا شده اید اما برای دادن تست کرونا یا مراجعه به پزشک و بیمارستان ترس و دلهره داشته باشید.

این احساس هنگامی نگران کننده تر می شود که همراه با علائمی همچون آب ریزش بینی، سرفه و تب و لرز و بدن درد همراه باشد.

علائمی که اگر زمستان سال گذشته همین موقع با آن مواجه شده بودید، شما بدون هیچگونه ترس و دلهره ای به پزشک مراجعه می کردید و در ادامه به شما گفته می شد که این فقط یک سرماخوردگی ساده است و با مصرف چند قرص سرماخوردگی یا آمپول زدن بهبود می یابد.

امسال نیز کسانی که ممکن است دچار چنین علائمی شده باشند و شاید هم علائم آنها نشان از یک سرماخوردگی ساده داشته باشد اما به دلیل ترس و استرس ناشی از ابتلا به کرونا به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی کنند.

شاید هم به توصیه دست اندرکاران حوزه سلامت کشور مبنی بر عدم مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی توجه می کنند؛ چرا که طبق گزارش ها حدود ۶۰ درصد از کادر درمانی کشور در همین محیط های سربسته درمانی به کرونا مبتلا شده اند.

حال در بین این افراد به طور حتم هستند کسانی که به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و البته نزدن ماسک و حضور در مراکز پرازدحام احساس می کنند که به بیماری کرونای خفیف مبتلا شده اند.

این دسته از افراد به طور حتم به عنوان یک ناقل ویروس خطرناک محسوب می شوند که در مراحل ابتدایی ابتلا به کرونا قرار دارند و عدم مراجعه این افراد به مراکز درمانی می تواند برای خود و اطرافیانشان به خصوص افراد سالخورده دردسرساز باشد.

به طور حتم تا رسیدن به مرحله ای از توانمندی نهادهای دست اندرکار از جمله وزارت بهداشت و سازمان های تابعه برای شناسایی بهینه افراد کرونایی در جامعه و جلوگیری از شیوع گسترده تر ویروس نیازمند توجه به برخی مسائل موجود هستیم از جمله ترس و واهمه برخی افراد که به کرونای خفیف دچار شده اند و از مراجعه به مراکز درمانی ترس دارند.

شهروندانی که به طور حتم تعدادشان کم نیست و چه بسا اگر فقط چند نفر نیز در جامعه باشند، به دلیل ماهیت واگیردار بودن ویروس کرونا نیازمند توجه ویژه است.

 به راستی تکلیف این افراد چیست؟ آیا آنها باید به حال خود رها شوند؟

کسانی که توهم کرونا دارند به روانپزشک مراجعه کنند!

ابتدا با دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و پزشک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری هم صحبت شدیم و از او در خصوص تکلیف افرادی که احساس می کنند به کرونا مبتلا شده اند اما از مراجعه به مراکز درمانی هراس دارند، پرسیدیم.

دکتر مردانی می گوید: افرادی که چنین احساسی می کنند شاید دچار وسواس فکری شده اند و حتما باید به روانپزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه، روزانه حداقل ۲۰۰ بیمار کرونایی را ویزیت می کند، گفت: اگر فقط کسی دچار بیماری کرونا شده باشد و شاهد علائمی همچون تنگی نفس یا تب و لرز شدید باشد، باید به مراکز درمانی مراجعه کند و در بیمارستان برای آنها برخی داروها از جمله فاویپیراویر و رمدسیویر تجویز می شود.

مردانی در ادامه به برخی افراد در جامعه که دچار علائمی شبیه سرماخوردگی شده اند و توهم ابتلا به کرونا دارند، بدون نام بردن از دارویی توصیه کرد که علاوه بر قرنطینه کردن خود از همان داروهای معمول بیماری سرماخوردگی استفاده کنند.

 از ۱۰۰ کرونایی فقط ۵ نفر به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند

در ادامه و برای پیگیری بهتر مساله کسانی که دچار توهم کرونا یا شاید ابتلا به کرونای خفیف شده اند و از مراجعه به مراکز درمانی دلهره دارند با دکتر حمیدرضا جبار دارجانی فوق تخصص ریه هم‌صحبت شدیم.

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه، معضل بیماری های واگیردار به طور معمول در جامعه رعب، وحشت و استرس ایجاد می کند، افزود: به طور حتم این مساله بسیار مهمی است و از استرس به عنوان ام الامراض یاد می شود که خواه ناخواه برخی مسائل و مشکلات را برای افراد به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: ما در یک لبه باریک حرکت می کنیم، به طوری که اگر زیادی وسواس به خرج دهیم و بهداشت را رعایت کنیم، به دلیل استفاده بیش از حد از الکل، انواع اسپری های ضدعفونی کننده و وسائل محافظتی دچار مشکل می شویم و از طرفی اگر پروتکل ها و مراقبت‌های اولیه را نیز رعایت نکنیم، به راحتی دچار بیماری کرونا می شویم، پس باید هوشمندانه حد اعتدال را در مراقبت از خودمان رعایت کنیم تا دچار عارضه ای نشویم.

از این فوق تخصص ریه پرسیدیم اگر کسانی احساس کنند که دچار مشکلات و علائمی از جمله از دست دادن احساس بویایی و چشایی، بدن درد ناگهانی، تب و لرز و خستگی مفرط یا سرفه های مکرر به صورت خشک شدند و از مراجعه به مراکز درمانی هراس دارند، چه باید بکنند؟

دکتر دارجانی با تاکید بر اینکه، مردم نباید خیلی از علائم اولیه کرونا ترس و استرس به خود راه دهند، تصریح کرد: طبق آمار از هر ۱۰۰ نفر که دچار کووید ۱۹ می شوند، ۷۰ نفر بدون مشکل از این بیماری عبور می کنند و از هر ۳۰ نفر باقیمانده نیز حدود ۱۵ نفر با مراجعه به پزشک به صورت سرپایی و با استراحت و مراقبت در منزل مداوا می شوند.

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از تعداد ۱۵ نفر باقیمانده کرونایی نیز که مجبور به بستری در بیمارستان می شوند، تنها حدود پنج تا ۶ نفر دچار عوارض وخیم این بیماری می شوند که برای مراقبت های بیشتر و تزریق داروهای موثر به بخش آی سی یو منتقل می شوند.

توصیه به کسانی که از انجام تست کرونا وحشت دارند

این فوق تخصص ریه در پاسخ به اینکه، افراد مشکوک به کرونا در ابتدا چه کاری باید انجام دهند، می گوید: توصیه می کنم هنگامی که فردی احساس کرد دچار بیماری کرونا شده و دارای علائم اولیه این بیماری است، بهتر است برای انجام آزمایش به یکی از مراکز درمانی مراجعه کند.

دارجانی اظهار داشت: اگر هم کسانی هستند که از حضور در مراکز درمانی و دادن تست کرونا ترس دارند، باید بدانند که برخی مراکز آزمایشگاهی در حال حاضر آزمایشات مختلف مربوط به کرونا را در منزل انجام می دهند و این بسیار می تواند کمک کند که فرد دیگر به بیمارستان مراجعه نکند.

تست پی سی آر (PCR) آزمایشی غیرقابل اعتماد است

این فوق تخصص ریه در مورد اعتبار تست های کرونا نیز گفت: تجربه نشان داده که انجام تست پی سی آر که همان ترشحات پشت حلق و گلو است، یک تست غیرقابل اعتماد است.

دارجانی افزود: البته مثبت شدن تست با درصد بالایی صحیح است اما منفی شدن آزمایش رافع بیماری کرونا نیست و بسیار گول زننده است.

این پزشک متخصص با توضیح بیشتری ادامه داد: ممکن تست پی سی آر فردی منفی باشد اما آن فرد بیمار باشد و انجام تست به این روش باعث می شود که فرد ناقل و بیمار از درمان خود غافل شود و پیگیری نکند اما مثبت شدن تست به طور حتم مبتلا شدن فرد به بیماری کرونا محسوب می شود.

این فوق تخصص ریه در مورد برخی افراد که احتمالا به کرونای خفیف مبتلا شده اند اما از حضور در مراکز درمانی ترس دارند نیز گفت: این افراد می توانند برای اطمینان و بهبود کرونای خفیف احتمالی از داروهایی که هم برای پیشگیری مناسب است، استفاده کنند. این داروها دارای مواد آنتی اکسیدان است و اگر افراد بیمار هم نباشند، استفاده از آنها مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه، برای افراد مشکوک به کرونا موضوع قرنطینه بسیار مهم است، گفت: فردی که احساس می کند به کرونا مبتلا شده است، در درجه اول باید خود را قرنطینه کرده و از افراد خانواده به خصوص سالمندان دوری کند، سپس از داروهایی پیشگیری کننده استفاده کند.

وی تصریح کرد: کسانی که احساس می کنند به کرونای خفیف دچار شده اند برای پیشگیری می توانند از داروهایی همچون ویتامین ها مثل ویتامین C دوز ۵۰۰ میلی گرم صبح و شب یک عدد، ویتامین D دوز یک تا ۲ هزار میلی گرم به صورت روزانه و ۵۰ هزار میلی گرم هر دو هفته یک عدد، ویتامین E دوز ۴۰۰ میلی گرم به صورت روزانه، قرص زینک و روی (Zinc) روزانه یک عدد استفاده کند.

دارجانی ادامه داد: بیماران باید بدانند هر چقدر یک بیمار کرونایی دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کند، احتمال انتقال به آی سی یو یا بخش مراقبت های ویژه برای این فرد بیشتر است.

خطر بالای ابتلا در فضاهای سربسته

این فوق تخصص ریه همچنین اظهار داشت: مهمترین نکته این است که مردم باید بدانند احتمال انتقال ویروس در فضاهای سربسته و آلوده بسیار بیشتر از فضاهای باز است.

دارجانی ادامه داد: به همین دلیل بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از همکاران بیمارستانی کشورمان مبتلا به کرونا شده اند و این اجتناب ناپذیر است.

وی همچنین تاکید کرد: افراد نباید بدون دلیل به بیمارستان ها مراجعه کنند و تنها اگر فردی دچار علائم شدید شد، باید به بیمارستان منتقل شود.

به گفته دارجانی، در حال حاضر برخی مراکز آزمایشات مختلف مربوط به کرونا را در منزل انجام می دهند و این بسیار می تواند کمک کند که فرد دیگر به بیمارستان مراجعه نکند.

اسکن ریه خطرناک است، فقط در موارد ضروری انجام شود

این فوق تخصص بیماری‌های ریه معتقد است که هرچند سی تی اسکن ریه حساسیت بیشتری نسبت به تست PCR برای شناسایی کرونا دارد اما به علت خطر اشعه فقط باید برای بیماران با شرایط حاد یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده شود.

دارجانی می گوید: موضوعی که امروزه خیلی رایج شده، آن است که از هر ۳۰ بیماری که به مطب ها مراجعه می کنند حداقل ۲۵ نفر سیتی اسکن گرفته اند.

وی ادامه داد: البته اسکن ریه یکی از اقدامات خوب تشخیصی مربوط به ریه است اما مردم باید بدانند که منفی بودن این آزمایش رد کننده بیماری نیست اما مثبت بودن آن بسته به این دارد که فرد چه زمانی این اسکن را گرفته است.

این  پزشک ادامه داد: ممکن است یک نفر کرونا داشته باشد و سی تی ریه را هنگامی گرفته که هنوز ویروس به قسمت ریه نرسیده و ممکن است پس از سه روز از گرفتن سی تی، ریه او دچار مشکلات ریوی شود.

استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بسیاری از بیماران بارها سی تی اسکن ریه انجام می‌دهند و توجهی به خطر اشعه آن نمی‌کنند. حتی این کار می‌تواند در خانم‌های جوان باعث افزایش خطر سرطان سینه می شود.

بخور آب گرم موثرترین راهکار برای حفظ سلامتی ریه

این فوق تخصص ریه گفت: نکته مهم دیگر بخور آب گرم است بدون هیچ ماده افزودنی به طوری که فرد روزی چهار بار یک ظرف آب جوش جلوی خود می گذارد و یک پارچه روی سر و ۱۰ دقیقه از راه دهان نفس می کشد و از راه بینی خارج می کند.

دارجانی تصریح کرد: این بخور ساده در پیشگیری بیماری و جلوگیری از رسیدن ویروس کرونا به ریه بسیار موثر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha