سلامت نیوز :رئیس ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی با اشاره به شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان مری، معده و كولون در ایران گفت: سرطان مری در خط شمال كشور از شرق دریای خزر تا غرب آن و مناطق كوهستانی زاگرس شیوع فراوان دارد.

به گزارش سلامت نیوز ، اسماعیل حاجی نصرالله، رئیس این كنگره كه با موضوع نحوه مدیریت عوارض و عود سرطان‌های شایع در ایران پس از درمان (11 تا 13 آبان) در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود، اظهار كرد: سرطان ریه در مردان و سرطان سینه در زنان ایرانی شایع است.

وی ادامه داد: سرطان كولون (روده بزرگ) از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش است كه میزان خطر بروز آن به عوامل گوناگونی از جمله ژنتیك، سابقه خانوادگی و عوامل محیطی بستگی دارد؛ به نحوی كه چنانچه فردی در اقوام درجه یك خود نظیر پدر، مادر، خواهر و بردار سابقه ابتلا به یكی از انواع سرطان‌ها را داشته باشد پیگیری‌های لازم برای وی باید در سنین پایین‌تری آغاز شود.

رئیس ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی افزود: این افراد بایستی آزمایش‌های لازم را از نظر وجود خون مخفی در مدفوع از 45 سالگی به بعد آغاز و هر 3 سال یك بار تكرار كنند و در صورت مثبت بودن از نظر وجود خون مخفی برای پیگیری‌های بیشتر كولونوسكپی یا سیگموئیدسكوپی برای آنان توصیه می‌شود.

حاجی نصرالله گفت: متخصصان معتقدند رژیم‌های غذایی اروپایی و آمریكایی با مشخصه حجم كم و انرژی فراوان در بروز سرطان‌های كولون موثر هستند و این در حالی است كه رژیم‌های سرشار از فیبر، حاوی میوه و سبزیجات فراوان (رژیم غذایی نواحی آفریقایی)خطر بروز سرطان كولون (روده بزرگ)را كاهش می‌دهد.

وی با تاكید بر اهمیت رعایت رژیم غذایی متعادل در پیشگیری از بروز انواع سرطان‌های دستگاه گوارش ادامه داد: ابتلا به انواع بیماری‌های مقعد سبب تاخیر در شناسایی و درمان سرطان كولون (روده بزرگ)می‌شود.

رئیس ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی توضیح داد: علامت بیماری‌های مقعد نظیر هموروئید (بواسیر)، فیشر آنال (زخم مقعد) و... خونریزی در مدفوع است و اگر به طور هم زمان سرطان كولون بروز كند افراد خون موجود در مدفوع را به بیماری‌های مقعد نسبت می‌دهند و این همپوشانی تشخیص دیرهنگام سرطان كولون را سبب می‌شود.

حاجی‌نصرالله افزود: حال آن كه تشخیص و درمان جراحی زودهنگام سرطان كولون می‌تواند بهترین نتایج درمانی را به همراه داشته باشد و به درمان قطعی آن منجر شود، مبتلایان به بیماری‌های مقعد نباید هرگونه تغییر علامتی را نادیده بگیرند.

وی تغییر اجابت مزاج و خونریزی در مدفوع را 2 علامت اصلی سرطان روده بزرگ برشمرد و افزود: علائم سرطان نواحی مختلف روده بزرگ نظیر سمت چپ روده بزرگ، سمت راست روده یا مقعد با یكدیگر متفاوت است و جدی گرفتن هر تغییر اجابت مزاج نظیر تغییر یبوست به اسهال و بالعكس ضروریست.

رئیس ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی یادآور شد: نتایج مطالعات انجام شده در كشور حاكی از آن است كه نوشیدن چای داغ، استفاده از نان‌های سبوس دار و نیز جویدن ماده موسوم به «ناس» در استان خراسان از عوامل مهم سرطان مری در كشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha