سلامت نیوز :مجتبی اردستانی مدیر گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران در گفت و گو با برنا با بیان این مطلب گفت:نخستین موضوعی که این طرح باید برای اجرا شدن به آن توجه داشته باشد مسائل مربوط به محیط زیست است چرا که در صورت عدم توجه به این موضوع، محیط زیست با آسیب های جدی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که نباید از دید طرح تفصیلی دور بماند توجه به ساماندهی شبکه های آب و فاضلاب تهران است. از آنجایی که روز به روز بر جمعیت شهر تهران افزوده می شود، تامین آب و در کنار آن دفع فاضلاب جزو مسایل مهم و ضروری خواهد بود و مطمئنا نیازمند ساماندهی است.

اردستانی که همچنین عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران است، با تاکید بر اینکه شبکه آب و فاضلاب در تهران به اندازه کافی رشد نکرده، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده تا میزان قابل توجهی از فاضلاب شهر تهران سفره های آب های زیرزمینی را دچار آلودگی کند.بنابراین اگر چاره ای برای برطرف کردن این آلودگی اندیشیده نشود مطمئنا مشکلات بسیاری را برای تهران به دنبال خواهد داشت.

مدیر گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: خوشبختانه وزارت نیرو در بحث تامین آب باکیفیت و مدیریت فاضلاب فعالیت های مثبتی انجام داده است. با این وجود همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد مانند مسائل مالی و شبکه معابر شهری غیر استاندارد.

اردستانی معتقد است طرح تفصیلی جدید شهر تهران قطعا می تواند به متعادل شدن ساماندهی و بارگذاری شهر تهران کمک کند و بالطبع مشکلات زیست محیطی را کم کند.

این متخصص آب و فاضلاب خواستار همکاری همه نهادها برای موفقیت طرح تفصیلی جدید شهر تهران شد وگفت: با توجه به اینکه همه ی وزارت خانه ها و ارگان ها در این طرح درگیر هستند انتظار می رود که نهایت همکاری را برای اجرای آن داشته باشند.
وی کاربردی بودن را مهمترین ویژگی طرح تفصیلی جدید شهر تهران دانست و اظهار کرد: در گذشته طرح های توسعه ای بسیاری نوشته شده که بر اثر عدم مدیریت صحیح نتوانسته راهگشای مشکلات شهر تهران باشد اما طرح تفصیلی جدید شهر تهران به دلیل کاربردی بودن و همکاری با کارشناسان متخصص بسیاری می تواند راه حل های مناسبی برای مشکلات تهران ارائه کند.

اردستانی با بیان اینکه بی شک اجرای این طرح در نهایت به نفع شهروندان تهران خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر مسیر اجرای این طرح برای شهروندان شفاف سازی شودمطمئنا آنها به مزایای آن پی برده و همکاری های لازم را برای موفقیت این طرح انجام خواهند داد.

وی خواستار جدی گرفتن و عملیاتی کردن هر چه سریعتر طرح تفصیلی جدید شهر تهران شد و یادآور شد: اجرایی شدن هرچه سریعتر این طرح باعث می شود که تهران به یک شهر توسعه یافته تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha