ظاهرا نمایش پدیده‌های غیرانسانی از آزار و شکنجه حیوانات در شبکه‌های اجتماعی، به انسان‌ها سرایت کرده و طی سال‌های گذشته انتشار فیلم‌هایی از کودک‌آزاری در شبکه‌های اجتماعی به یک معضل جدی بدل شده و هر بار با انتشار این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی، دل بسیاری از مردم به‌درد می‌آید.

بی‌دفاع در برابر دوربین/لایحه‌ای که همچنان خاک می‌خورد

سلامت نیوز:ظاهرا نمایش پدیده‌های غیرانسانی از آزار و شکنجه حیوانات در شبکه‌های اجتماعی، به انسان‌ها سرایت کرده و طی سال‌های گذشته انتشار فیلم‌هایی از کودک‌آزاری در شبکه‌های اجتماعی به یک معضل جدی بدل شده و هر بار با انتشار این فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی، دل بسیاری از مردم به‌درد می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،از انداختن یک کودک کار در سطل زباله تا کتک زدن یک کودک توسط مادرش برای دریافت پول از مردم! و نمونه‌های بسیار زیاد دیگری از این پدیده غیرانسانی قابل مثال زدن است و می‌توان به فیلم دو کودک کار که برای دریافت پول حرکات زشتی جلوی دوربین انجام می‌دادند، اشاره کرد یا دختر بچه‌ای که برای دریافت چند هزارتومان پول مجبور بود فلفل بخورد.

در این بین کارشناسان و روانشناسان از مشکلات روحی و روانی بسیاری در پی شیوع کرونا هشدار می‌دادند و هم‌اکنون این کودک‌آزاری‌ها را می‌توان از نمونه‌های این مشکلات روحی و روانی دانست که نسبت به گذشته افزایش بیشتری داشته است. اخیرا خبری منتشر شد که کودک‌آزاری در یکی از استان‌های کشور سه و نیم برابر شده است. اما فیلمی که روز گذشته از شکنجه یک کودک معلول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اوج رواج این رفتار غیرانسانی بود و بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی به انتشار این فیلم واکنش نشان دادند.

فردی یک کودک معلول (سندرم داون) را ۱۰ دقیقه شکنجه می‌کند و از آن فیلم می‌گیرد. کودک قادر به دفاع، فریاد و گریه نیست و حتی بعدا هم نمی‌تواند بگوید چه بلایی بر سرش آمده. درپی این اتفاق بهزیستی استان به انتشار این فیلم واکنش نشان داد و علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: «با بررسی‌های به عمل آمده و براساس فیلم منتشر شده، که اذعان دارد که این کودک‌آزاری در شهر تاکستان صورت گرفته است، ولی هیچگونه نشانه‌ای از اینکه محل وقوع معلول‌آزاری، با مراکز نگهداری توانبخشی بهزیستی شهرستان تاکستان و یا اینکه با مراکز نگهداری بهزیستی با مشخصات داخل تصویر تطبیق داشته باشد تاکنون به دست نیامده است، لذا به همین خاطر، موضوع سریعا به استحضار دادستانی شهرستان تاکستان رسید تا پیگیری‌های لازم در دستور کار حوزه قضائی قرار گیرد.» وی در ادامه از بازداشت این فرد کودک‌آزار خبر داد و اظهار کرد:این کودک‌آزار، ناپدری پسر معلول بود.»بر اساس قانون کودک‌آزاری به هر روشی که باشد جرم به حساب می‌آید و فرد خاطی مجازات خواهد شد. د‌‌ر قانون حمایت از کود‌‌کان و نوجوانان‌ آمد‌‌ه‌ که کلیه‌ اشخاصی‌ که‌ به‌ سن‌ 18سال‌ تمام‌ هجری‌ شمسی‌ نرسید‌‌ه‌اند‌‌ از حمایت‌های‌ قانونی‌ مذکور د‌‌ر این‌ قانون بهره‌مند‌‌ هستند.

بر اساس 2 ماد‌‌ه این قانون هر نوع‌ اذیت‌ و آزار کود‌‌کان‌ و نوجوانان‌ که‌ موجب‌ شود‌‌ به‌ آنان‌ صد‌‌مه‌ جسمانی‌ یا روانی‌ و اخلاقی‌ وارد‌‌ شود‌‌ و سلامت‌ جسم‌ یا روان‌ آنان‌ را به‌ مخاطره ‌‌اند‌‌ازد‌‌ ممنوع‌ است. همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه‌ 4 تاکید‌‌ شد‌‌ه هرگونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شکنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ کود‌‌کان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمد‌‌ی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ آنان‌ ممنوع‌ و مرتکب‌ به‌ سه‌ ماه‌ و یک‌ روز تا 6ماه‌ حبس یا تا 10میلیون‌ ریال‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ محکوم‌ می‌شود.


لایحه‌ای که همچنان خاک می‌خورد
اما در این رابطه هاله سری، وکیل دادگستری می‌گوید که ایران دچار خلأ قانونی در کودک‌آزاری است و حتی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هم در این‌باره هنوز تصویب نشده است: «‌در قوانین ما به‌صورت خاص نمایش کودکان در فضای مجازی جرم‌انگاری نشده، اما طبق ماده 19 پیمان‌نامه حقوق کودک، دولت‌ها موظف هستند که کودکان را از هر نوع بدرفتاری که والدین یا سرپرستان قانونی می‌توانند نسبت به آنها داشته باشند محافظت کنند.‌» سری افزود:

«همچنین در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که مصوب سال 1381 و هم‌اکنون قانون لازم‌الاجرا در مورد کودکان است، هرگونه نادیده گرفتن سلامت روانی کودک ممنوع دانسته شده و قابل پیگرد قانونی است.» این وکیل دادگستری طولانی شدن سیر تصویب قوانین در ایران را مشکل بعدی در این‌باره دانست و گفت:« مثلا برای همین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که سال 1390 بعد از سه سال توسط مجلس شورای اسلامی اعلام وصول می‌شود و تا امروز هنوز تصویب نشده است.»

البته ناگفته نماند در آیین‌نامه حمایت از حقوق کودکان ذکر شده است که مجازات کودک‌آزاری با توجه به آسیبی که به کودک وارد شده است، متفاوت است. مثلا آسیب ناشی از نقص عضو با مجازات ضرب و شتمی که حتی سرخی هم روی بدن کودک به جا نگذارد، فرق دارد و مجازات با توجه به میزان آسیب تعیین می‌شود.


باز هم کرونا مقصر است؟‌
طبق نظر کارشناسان، رابطه فقر و خشونت یک رابطه اثبات شده است. پژوهش‌های زیادی این را اثبات کرده‌اند که یک همبستگی مثبت بین افزایش فقر و خشونت وجود دارد. بنابراین در بسیاری از خانواده‌هایی که در اوضاع کنونی تحت تاثیر این مساله قرار گرفته‌اند، آمار خشونت، پرخاشگری، خشم و آزارها بالا رفته که اینها از مشکلات جدی هستند. اما یک روانشناس در این باره  می‌گوید:

برکسی پوشیده نیست که شیوع کرونا باعث افزایش همسرآزاری و کودک آزاری شده است، کما اینکه بیشترین تماس‌ها با مراکز اورژانس اجتماعی به دلیل کودک‌آزاری است. مهدی صبحی در ادامه خاطرنشان می‌کند: یکی از دلایل اساسی این نوع سوء رفتار‌ها فقدان یا کمبود منابع اجتماعی – اقتصادی است که سبب می‌شود اعضای خانواده و مربیان در حین مراقبت از کودکان خود در نتیجه فشار و تنش زندگی دچار خشونت و سوء رفتار شده و موجب آزار کودک شوند. واقعیت این است که عواقب کودک‌آزاری اعم از جسمی و روانی گریبانگیر جامعه خواهد بود و در جامعه‌ای که برای پیشگیری از کودک‌آزاری قوانینی تصویب نشود مردان و زنان شایسته‌ای نخواهیم داشت‌.

وی در ادامه افزود: هر چند که شکنجه و آزار کودکان از دید قانونگذاران پنهان نیست اما جامعه به این پدیده شوم بی تفاوت است و این مساله هنوز به شکل جدی مورد پیگیری قانونی قرار نگرفته است، همچنان که اگر والدین فرزند خود را به قتل برسانند مجازاتی ندارند. این روانشناس در ادامه خاطرنشان می‌کند: حقوقدان می‌گوید تا زمانی که حقوق کودک در کشور ما به رسمیت شناخته نشود و مرجع قانونی برای رسیدگی به مشکلات کودکان وجود نداشته باشد نمی‌توان به راه‌حل‌های مبارزه با این معضل اجتماعی امیدوار بود حتی روز جهانی کودک نیز در کشور ما شعاری بیش نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha