به گفته یک کارشناس توانبخشی بهزیستی استان تهران، در پایتخت ۲۴ هزارو ۸۱۹ نفر پرونده معلولیت شنوایی در سازمان بهزیستی دارند.

چند نفر ناشنوا در پایتخت زندگی می کنند؟

سلامت نیوز:به گفته یک کارشناس توانبخشی بهزیستی استان تهران، در پایتخت ۲۴ هزارو ۸۱۹ نفر پرونده معلولیت شنوایی در سازمان بهزیستی دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،زهرا رزمجو گفت: معلولیت ناشنوایی، در چهار سطح خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شود. از علل این معلولیت می‌توان به ضربه خوردن یا عفونت کردن اشاره کرد. همچنین برخی از ناشنوایی‌ها علت مادرزادی دارد که بیشتر این مسائل در غربالگری بررسی می‌شود.
 
وی افزود: در استان تهران ۲۴ هزارو ۸۱۹ نفر پرونده معلولیت شنوایی در سازمان بهزیستی دارند. در واقع ۱۳ درصد معلولان سازمان را این افراد تشکیل می‌دهند که بیشتر این افراد کودکان هستند.
 
رزمجو درباره روند تشکیل پرونده در سازمان بهزیستی اظهار کرد: پس از تشکیل پرونده در سازمان، برای این افراد کمیسیون پزشکی ایجاد شده تا سطح معلولیت مشخص شود. سپس خدمات را دریافت می‌کنند.
 
این کارشناس ادامه داد: ناشنوایان در هر سطحی، از تمام امکانات سازمان شامل کمک مالی، درمانی و توانبخشی مانند سایر معلولان استفاده کنند.  
 
کارشناس توانبخشی بهزیستی استان تهران بیان کرد: به این افراد برای کاشت حلزون کمک بلاعوض می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم در سایر مشکلات نیز تا حد توان به آن‌ها به صورت موردی کمک کنیم.
 
وی درباره مراکز ناشنوایان افزود: ما در استان تهران، ۴ مرکز خانواده و کودک کم شنوا داریم که در این مراکز کودکان از سنین پایین تا قبل از ۷ سالگی آموزش می‌بینند که در مدارس حضور پیدا کنند.
 
این کارشناس ادامه داد: ما در این مراکز به کودکان زبان اشاره یاد نمی‌دهیم بلکه تلاش می‌کنیم آن‌ها بتوانند به آرامی صحبت کنند یا از طریق سمعک و حلزون اصوات را دریافت کنند.  
 
رزمجو اظهار کرد: اگر کودکان از سنین پایین آموزش ببینند، راحت‌تر گفتار را یاد می‌گیرند. بیشتر این کودکان بر اساس نوع پیشرفت به مدارس عادی می‌روند و بقیه افراد به مدارس استثنایی می‌روند.

کارشناس توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر زندگی ناشنوایان بیان کرد: در همه جای دنیا، با همه گیری این ویروس، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی الزامی شد. در صورتی که این مسئله باعث می‌شود ناشنوایان نتوانند لب خوانی کنند و از فاصله دور نیز صدای کمتری دریافت می‌کنند.
 
وی افزود: عده‌ای از کارشناسان استفاده از ماسک‌های شفاف را برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنند، اما این ماسک‌ها نیز بخار کرده و لب خوانی را دشوار می‌کنند.
 
این کارشناس ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این معلولان، افزایش قیمت سمعک و باطری آن است که این روز‌ها واقعا مشکل ایجاد کرده است. همچنین اگر این دستگاه‌ها خراب شوند، برای تعمیر نیاز به قطعات خارجی دارند که درحال حاضر تحریم‌ها نیز مسئله ساز شده اند.
 
رزمجو اظهار کرد: همچنین عدم وجود رابط شنوایی در بسیاری از ادارات برای ناشنوایان مشکلات ارتباطی ایجاد کرده است که ما در سازمان تلاش می‌کنیم در صورت نیاز و با درخواست ادارات از رابطان خود در این باره استفاده کنیم.  
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha