دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 306098

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هر فرد باید در نهایت 10 درصد از انرژی (کالری) دریافتی روزانه را از طریق ترکیبات قندی و شیرین تأمین کند. همچنین توصیه شده که میزان مصرف قند در هر روز به 25 گرم یا شش عدد قاشق چای خوری محدود شود.

انواع قندها و تفاوت آن‌ها

سلامت نیوز:طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هر فرد باید در نهایت 10 درصد از انرژی (کالری) دریافتی روزانه را از طریق ترکیبات قندی و شیرین تأمین کند. همچنین توصیه شده که میزان مصرف قند در هر روز به 25 گرم یا شش عدد قاشق چای خوری محدود شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، مسئله‌ای که کمتر در این سال‌ها به آن پرداخته شده است، تفاوت میان انواع قندهاست. آیا اثرگذاری مصرف همه قندها را می‌توان یکسان دانست؟ مثلاً آیا قند طبیعی موجود در میوه‌ها با شکر اضافی موجود در بیشتر خوراکی‌های فراوری شده و صنعتی اثری مشابه دارد؟ تحقیقات علمی در این باره چه می‌گویند؟ آیا هیچ شواهدی مبنی بر تفاوت داشتن یا نداشتن قندها از نظر تأثیر آن‌ها بر سلامت انسان، وجود دارد؟برای شروع به سراغ رایج‌ترین نوع قندی که امروزه مصرف می‌کنیم می‌رویم که همان شکر افزوده یا شیرین کننده‌ها هستند. منظور از شکر افزوده در واقع شیرین کننده‌ای است که تولید کننده یک محصول به آن اضافه کرده تا آن را به طعم مد نظرش نزدیک‌تر کند.

بنابراین شیرین کننده‌ای که ما آن را به نام شکر افزوده می‌شناسیم در واقع یک شکر مشخص نیست. این شکر ممکن است از نارگیل، نیشکر، شیره افرا، عسل، چغندر یا هر منبع دیگری به دست آمده باشد. به همین دلیل است که بحث در باره شکر افزوده پیچیده می‌شود. هر کدام از انواع شکرها خصوصیات متفاوتی دارند زیرا نحوه تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در قندهای طبیعی موجود در خوراکی‌های طبیعی این پیچیدگی وجود ندارد. به‌طور کلی قند موجود در خوراکی‌ها  به‌صورت شکر افزوده یا  قند طبیعی است. مثلاً یک سیب به‌طور طبیعی مقدار زیادی قند (فروکتوز)، مواد معدنی، ویتامین‌ و مواد مغذی دیگر دارد. توصیه سازمان بهداشت جهانی در باره رعایت محدودیت 10 درصدی تأمین انرژی روزانه توسط قند و شکر مربوط به شکر افزوده است نه شکر و قند طبیعی.

از نظر میزان طبیعی بودن، قندها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: قندهای طبیعی، قندهای طبیعی ولی تغییر یافته و قندهای مصنوعی. بهتر است خوراکی‌های شیرین را به‌طور کامل و طبیعی خود مصرف کنید. در صورتی هم که قرار است به غذای خود شیرین کننده (مثلاً شیره یا عسل) اضافه کنید، این مقدار نباید بیشتر از شش قاشق چای خوری در روز باشد. ولی مهم‌تر از همه محصولات فراوری شده، اسنک‌ها و شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها هستند که مقدار زیادی قند فراوری شده یا حتی مصنوعی دارند که قند خوب محسوب نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha