حضور کرونا در ایران در آستانه یک‌سالگی است؛ سونامی ویرانگری که با خود خسارت‌های مادی، جسمی و روحی زیادی به دنبال داشت و درد و رنج بسیاری به ویژه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد کرد. با همه این‌ها آمارهایی که اخیرا درباره نرخ بیکاری در کشور منتشر شده است، خبر از کاهش بیکاری در دو فصل اخیر سال می‌دهد.

نرخ بیکاری تک‌رقمی شد

سلامت نیوز:حضور کرونا در ایران در آستانه یک‌سالگی است؛ سونامی ویرانگری که با خود خسارت‌های مادی، جسمی و روحی زیادی به دنبال داشت و درد و رنج بسیاری به ویژه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد کرد. با همه این‌ها آمارهایی که اخیرا درباره نرخ بیکاری در کشور منتشر شده است، خبر از کاهش بیکاری در دو فصل اخیر سال می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، بر اساس آمارهای اعلام‌شده، مقایسه نرخ بیکاری در ایران با دیگر کشورها تا قبل از شیوع کرونا نشان می‌دهد در بین ۱۰ کشور، به جز نرخ بیکاری در ترکیه و برزیل، نرخ بیکاری ایران از همه کشورها بالاتر بوده و حتی در مقایسه با اقتصادهایی همچون مکزیک، آمریکا، انگلیس، آلمان، فیلیپین، مالزی و کره‌جنوبی حدود دوونیم تا سه برابر است.

این نرخ بیکاری تا قبل از شیوع کرونا بوده ‌اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از شیوع ویروس کرونا، اتفاقات متفاوت‌تری در اقتصادهای مختلف رخ داده است، به‌طوری‌که نرخ بیکاری ایران در فصل زمستان امسال به 9.4 درصد رسیده و اقتصاد ایران کمترین نرخ بیکاری را در 15 فصل اخیر تجربه کرده است.روز گذشته مرکز آمار نرخ بیکاری فصل گذشته (پاییز) را منتشر کرد. مطابق آمار نرخ بیکاری افراد ١٥ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 9.4 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته،1.2 درصد کاهش یافته است.

طبق نتایج آماری مرکز آمار، در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش مواجه شده است که این کاهش در مقایسه با فصل تابستان سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت کمتری برخوردار بوده است. در پاییز ٩٩، به میزان 41.4 درصد از جمعیت 15ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز١٣٩٨) 2.9درصد کاهش یافته است.طبق گزارش مرکز آمار در پاییز امسال ۶۲ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر جمعیت ۱۵ساله در کشور داشتیم که ۲۳ میلیون و ۴۱۳ هزار نفر فعال و ۳۶ میلیون و ۵۹۱ هزار نفر غیرفعال بودند. بررسی نمودارهای آماری نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در پاییز امسال برابر 9.4درصد بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1.2 درصد کمتر شده است. جمعیت شاغلان 15ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤١٣ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار نفر کاهش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ٩٩، بخش خدمات با ۴۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه­‌های بعدی بخش‌های صنعت با34.3 درصد و کشاورزی با ١٦.٧ درصد قرار دارند.نرخ بیکاری جوانان 15 تا ٢٤ ساله بیانگر این است که 23.7 درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز 99 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ٩٨) 2.1 درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا35ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز امسال،16.5 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ٩٨، به میزان1.4 درصد کاهش یافته است.آقای انوشیروان محسنی‌بندپی نیز اخیرا در تشریح کاهش نرخ بیکاری در استان تهران گفته است: ما در شرایط سخت و در زمانی که کشور تحت تحریم ظالمانه دشمن قرار دارد و منابع مالی و داخلی نیز حداقل است، اما می‌توانیم با عزم و اراده و برنامه اقدامات خوبی را رقم بزنیم. استاندار تهران تاکید کرد:

«در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا خوشبختانه حتی یک واحد تولیدی در استان تهران هم تعطیل نشد و این اتفاق کم‌سابقه است»؛ با وجود این، هنوز هم در کشور کسب‌وکارهای کوچکی وجود دارند که به‌خاطر شیوع کرونا ضعیف شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و آسیب جدی به وضعیت اقتصادی‌شان وارد شده که باید شرایط را برای رونق‌شان فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha