سلامت نیوز :یك ظفرمند،متخصص ارتودنسی و متخصص دندانپزشكی كودكان گفت:در دوره كودكی و نوجوانی به دلیل فعالیت زیاد و زمین خوردن، صدمه های بیشتری برای دندان ها و به ویژه دندان های جلویی رخ می دهد كه می تواند باعث شكستگی آنها شود.
دكتر عبدالحمید ظفرمند،متخصص ارتودنسی و متخصص دندانپزشكی كودكان در گفتگو با باشگا خبرنگاران اظهار داشت:یكی از عوامل زمینه ساز صدمه به دندان های جلو، بیرون زدگی دندان های فك بالا است كه در اثر بیرون زدگی دندان های جلوی بالا، این دندان ها مستعد به ضربه می‌شوند حتی می‌تواند منجر به صدمات مختلفی از حداقل یك فشار كم و قابل تحمل تا به خارج شدن دندان از دهان باشد.

این متخصص تصریح كرد:در بعضی اوقات این صدمات از ضربه محدود به دندان بوده كه پس از مدت كوتاهی (48 ساعت) درد ناشی از آن برطرف شده و دندان به حالت عادی برمی گردد.

*قطعه شكسته شده دندان را به طور صحیح حفظ كنید

ظفرمند در ادامه بیان كرد:در مرحله ای كه ضربه شدید باشد موجب شكستگی بخشی از دندان می شود كه این شكستگی چنانچه در حد تاج دندان بدون درگیری پالپ (بخشی از مغز دندان كه حاوی عروق و اعصاب است) باشد با استفاده از قطعه شكسته شده دندان اگر بعد از ضربه این قطعه شكسته شده محافظت شود توسط دندانپزشك قابل ترمیم است.

وی گفت:لازم به ذكر است كه در این گونه موارد بیمار یا همراه او باید قطعه شكسته شده را بلافاصله در داخل یك پارچه تمیز و مرطوب داخل پلاستیك كوچكی تا زمان مراجعه به دندانپزشك محافظت كند.

وی تاكید كرد:در صورتیكه قسمت شكسته شده از محل ضربه پیدا نشد قسمت شكسته شده دندان توسط مواد ترمیمی همرنگ دندان قابل جایگزینی است.

ظفرمند خاطر نشان كرد:در صورتیكه قطعه شكسته شده دندان وسیع تر بوده و در حد درگیری پالپ باشد درمان های جدی تری توسط متخصص انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha