سلامت نیوز :رئیس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران نسبت به جراحی تغییر رنگ چشم كه اخیراً در كشور در حال انجام است، هشدار داد و اعلام كرد: جراحی تغییر رنگ چشم می‌تواند، آسیب‌های جدی چشمی از جمله كوری را به همراه داشته باشد.

به گزارش فارس، پرویز زرین بخش، رئیس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران با اعلام این خبر گفت: این روش به دلیل قرار گرفتن صفحه رنگی سیلكونی داخل اتاق قدامی چشم و روی عنبیه (قسمت رنگی چشم) می‌تواند، باعث ایجاد التهاب داخل چشمی،‌بالا رفتن هشدار داخل چشم،‌صدمه به سلول های قرنیه و كدر كردن آن، آب سیاه، پخش رنگ دانه به داخل چشم و روی سطح پشتی قرنیه و آب مروارید شود.

وی اظهار داشت: عمل جراحی تغییر رنگ چشم به تأیید سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) به عنوان معتبرترین مركز علمی - پزشكی جهان كه استفاده از داروها و فرآورده‌های غذایی را مورد تأیید قرار می‌دهد، نرسیده و این مركز درباره عوارض آن تحقیقاتی انجام نداده است.

به گفته زرین‌بخش با وجود اینكه این لنزها از آمریكا وارد كشور می‌شود، انجام اعمال جراحی تغییر رنگ چشم در آمریكا ممنوع بوده و داوطلبان این گونه اعمال جراحی می‌بایست، برای انجام تغییر رنگ چشم به كشورهای توسعه نیافته سفر كنند.

به گفته رئیس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران، برای تغییر رنگ چشم سال‌ها از لنزهای رنگی استفاده می‌شد كه با تحولاتی كه در نوع پلیمر و طراحی این لنزها ایجاد شد، امروزه بی‌خطرترین روش برای تغییر رنگ چشم، استفاده از لنزهای تماسی رنگی چشم است.

وی در مورد تفاوت این لنزها با لنزهایی كه برای درمان دوربینی و نزدیك‌بینی شدید برای افرادی كه نمی‌توان برای آنان عمل لیزیك انجام داد داخل چشم تعبیه می‌شود، گفت: لنزهای اصلاح نزدیك بینی كوچك‌تر بوده، با زاویه چشم در تماس نیستند و احتمال عوارض آنها بسیار كمتر از این نوع لنزهای رنگی است كه داخل چشم قرار می‌گیرد.

این چشم پزشك یادآور شد: در لنزهای مربوط به تغییر رنگ چشم، لنز می‌بایستی به اندازه عنبیه چشم باشد كه این امر سبب اختلال در تغییرات اندازه مردمك نسبت به نور می‌شود، از طرف دیگر به دلیل آنكه این گونه لنزها با زاویه چشم در تماس هستند، سبب ایجاد آب سیاه در چشم می‌شوند. در تماس بودن با سلول‌های داخلی قرنیه نیز موجب كدورت و از دست رفتن سلول‌های قرنیه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: از آ‌نجا كه عنبیه رابطه بسیار قوی با سیستم ایمنی بدن دارد، تماس لنز با عنبیه سبب تحریك سیستم ایمنی و ایجاد التهاب داخل چشم و ایجاد آب سیاه در چشم می‌شود.

لنزهای رنگی كه زیر عنبیه چشم به كمك جراحی قرار می‌گیرند در آوریل سال 2006 توسط دكتر آلبرتو كاهن، جراح چشم آمریكایی به ثبت رسیده است. این وسیله یك صفحه سیلكونی قابل تا شدن است كه شبیه لنزهای تماسی رنگی رنگ‌آمیزی شده است.

به گفته زرین‌بخش، هنوز مشخص نیست كه این رنگ دانه‌ها برای چشم ایجاد عارضه می‌كند یا خیر.

در ژوئن 2009 دپارتمان چشم پزشكی و مركز تحقیقات بالینی «این هورن» در مركز چشم و گوش و گلو و بینی نیویورك،‌عوارض متعدد كاشت این لنزهای رنگی در چشم را به صورت بالا رفتن شدید فشار چشم گزارش كرده است.

همچنین خونریزی داخل چشمی تا جایی كه باعث خارج كردن لنزهای رنگی از داخل چشم شده است، نیز گزارش شده است. باید توجه داشت كه با پیشرفت تكنولوژی در آینده شاهد تغییر رنگ چشم با روش‌های بی‌خطر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha