درمان پوکی استخوان معمولا آسان نیست. با مصرف مدوام و مستمر و کافی منابع کلسیمی و ویتامین D مثل شیر و فرآورده های شیری، تحرک، ورزش و استفاده مناسب از نور آفتاب می توان میزان جذب کلسیم را در بزرگسالی کمی بالا برد.

به مصرف شیر علاقه ای ندارید؟ این مطلب را بخوانید

سلامت نیوز: درمان پوکی استخوان معمولا آسان نیست. با مصرف مدوام و مستمر و کافی منابع کلسیمی و ویتامین D مثل شیر و فرآورده های شیری، تحرک، ورزش و استفاده مناسب از نور آفتاب می توان میزان جذب کلسیم را در بزرگسالی کمی بالا برد.

به گزارش سلامت نیوز، در این مطلب به سوالاتی درباره پوکی استخوان پاسخ داده شده است که در زیر می خوانید:

بهترین ریزمغذی ها برای تقویت استخوان ها چیست؟
سه ماده کلیدی برای کمک و تقویت استخوانها، کلسیم، فسفر و ویتامین D هستند.علاوه بر این،  مصرف سایر ویتامین ها ، ریزمغذی ها، پروتئین ها و املاح معدنی نیز برای حفظ و سلامت و تقویت استخوان ها ضروری است. برای دستیابی به این هدف داشتن برنامه غذایی مناسب در تمام گروه های سنی حیاتی است که در این خصوص با مصرف روزانه حداقل 3 لیوان شیر، کلسیم مورد نیاز بدن تامین خواهد شد. حضور ویتامین D برای جذب حداکثری کلسیم نیز از ضروریات است که 90 درصد آن از طریق تابش مستقیم حداقل ده دقیقه ای آفتاب بر پوست بدن بدست می آید.


ابتلا به پوکی استخوان چه علایمی دارد؟
از آنجا که از دست دادن استخوان ها بطور خاموش و بی سروصدا اتفاق می افتد ، پوکی استخوان اغلب تا زمان رخ دادن شکستگی علامتی ندارد. کاهش تدریجی قد ناشی از خمیدگی پشت می تواند ناشی از شکستگی های بدون علامت ستون فقرات باشد با این حال در این زمینه بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود. از آنجا که مصرف کلسیم بدن بسیار بالا است و این میزان نیاز تنها از طریق شیر و فرآورده های آن قابل تامین است ، با اطمینان می توان گفت کسانی که علاقمند به مصرف شیر و فرآورده های آن نباشند و یا کمتر از نیاز مصرف کنند در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.


آیا پوکی استخوان درمان دارد؟
درمان پوکی استخوان معمولا آسان نیست. با مصرف مدوام و مستمر و کافی منابع کلسیمی و ویتامین D مثل شیر و فرآورده های شیری، تحرک، ورزش و استفاده مناسب از نور آفتاب می توان میزان جذب کلسیم را در بزرگسالی کمی بالا برد. بهترین راه جلوگیری از پوکی استخوان پیشگیری است.


چه مراقبت های تغذیه ای در پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر است؟
-    دریافت کلسیم به میزان کافی(حداقل 1000 تا 1500 میلی گرم روزانه)
-    دریافت کافی ویتامین D
-    دریافت کلسیم بیشتر در صورت دریافت رژیم پر فیبر
-    دریافت کلسیم بیشتر در موارد قاعدگی، حاملگی و شیردهی و یائسگی در زنان.
-    دریافت میزان کالری کافی برای رسیدن به وزن مطلوب.
-    مصرف روغن های غنی و اشباع مثل آفتابگردان، ذرت، زیتون و جایگزین کردن نوشابه های طبیعی ( کفیر، دوغ، آب میوه های طبیعی و ...) بجای نوشابه های کافئین دار و انواع کولاها. از عوامل غیرتغذیه ای نیز می توان تحرک لازم در طول شبانه روز و استفاده مناسب از آفتاب مستقیم به مدت حداقل 10 دقیقه در روز را نام برد.


چه عواملی در خصوص بروز پوکی استخوان موثر است؟
1-    عدم وجود تراکم بهینه استخوانی تا سن 30 سالگی
2-    استفاده ناکافی از شیر و لبنیات در سنین کودکی،نوجوانی و جوانی
3-    جنس
4-    افزایش سن و بزرگسالی
5-    شیوه و نوع زندگی
6-    نژاد
7-    سابقه فامیلی
8-    سابقه شکستگی استخوان
9-    مصرف سیگار و الکل و نوشابه های مضر مثل کولاها
10-    مصرف بعضی از داروهای خاص.


چرا خانم ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند؟
خانم ها از تراکم استخوانی کمتری برخوردارند و از دست دادن تراکم استخوان در آنها بیشتر و سریعتر از آقایان است. به طور کلی خانمها حدود 10 تا 25 درصد نسبت به آقایان همسن خود از تراکم استخوانی کمتری برخوردارند . از دیگر علل عمده این است که خانم ها به علت دوران قاعدگی، حاملگی، شیردهی و یائسگی، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند و در این دوران حدود 30 درصد منابع کلسیمی و مواد مغذی موجود در خون آنها تحلیل می رود. لذا همیشه نیاز آنها به کلسیم حدود 30 درصد بیشتر از آقایان است تا بتوانند کلسیم از دست رفته را جبران نمایند.


آیا پوکی استخوان با یائسگی نسبتی دارد؟
بله، آمارها نشان می دهد زنان در طول 5 سال نخست پس از یائسگی 10 درصد از تراکم استخوانی خود را از دست می دهند. نکته هشدار دهنده این است که این تحلیل استخوانی بدون هیچ علامت ابتدایی رخ می دهد. مصرف روزانه حداقل 1200 میلی گرم کلسیم یکی ازعوامل مهم پیشگیری از پوکی استخوان است. یک لیوان شیر حاوی حدود 300 میلی گرم کلسیم است. با مصرف 4 لیوان شیر یا معادل آن از سایر فرآورده های شیری مثل ماست، پنیر، کفیر می توان نیاز دوران یائسگی به کلسیم را برطرف نمود.


پوکی استخوان کدام استخوان ها را درگیر می کند؟
پوکی استخوان همه استخوان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد هرچند شکستگی های ناشی از آن بیشتر در نواحی لگن، گردن ران، ستون فقرات، مچ دست و انتهای ساعد رخ می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha