محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان محیط زیست از تولید سالانه 6/6 تن دی‌اكسیدكربن به ازای هر نفر در كشور خبر داد. معاون رییس‌جمهوری در این‌‌باره گفت: تولید گاز دی‌اكسیدكربن كه مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای است طی سال‌های 77 تا 88 در كشور از 6/4 به 6/6 تن برای هر نفر افزایش یافته است.

سلامت نیوز :محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان محیط زیست از تولید سالانه 6/6 تن دی‌اكسیدكربن به ازای هر نفر در كشور خبر داد. معاون رییس‌جمهوری در این‌‌باره گفت: تولید گاز دی‌اكسیدكربن كه مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای است طی سال‌های 77 تا 88 در كشور از 6/4 به 6/6 تن برای هر نفر افزایش یافته است.
محمدجواد محمدی‌زاده با اعلام اینكه خطر افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی در كشور جدی است افزود: « طی 10 سال گذشته آلاینده‌های زیست‌محیطی از جمله انتشار گازهای گلخانه‌ای، منوكسیدكربن و دی‌اكسیدكربن از افزایش چشمگیری در كشور برخوردار بوده است. اگرچه توسعه اقتصادی اهمیت و اولویت دارد، اما توسعه باید منطبق بر ملاحظات زیست‌محیطی باشد.»
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق براساس گزارشی كه آژانس بین‌المللی انرژی (IFA) منتشر كرده است از سال 1990 تا 2007 ایران بعد از چین، بیشترین میزان افزایش تولیدی دی‌اكسیدكربن را داشته است. بر این اساس در طول سال‌های 1990 تا 2007 تولید دی‌اكسیدكربن در ایران در مجموع 8/165 درصد افزایش یافته است. همچنین افزایش تولید سرانه این گاز در ایران بعد از چین بیشترین میزان (6/103 درصد) را شامل می‌شود. ایران در سال 1990 درمجموع 175میلیون تن دی‌اكسید كربن راهی جو كرده درحالی‌كه در سال 2007 این میزان به 466میلیون تن رسیده است.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور در ادامه با اشاره به انتشار گاز منوكسیدكربن كه بر اثر احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود، گفت: این گاز كه منبع اصلی آلودگی هواست طی این مدت از حدود یك‌میلیون و 160هزار تن به یك‌میلیون و 930هزار تن افزایش یافته است. وی با بیان اینكه سالیانه 29/5 درصد افزایش انتشار منوكسیدكربن را در كشور داریم، افزود: این گاز جزو سمی‌ترین و بدترین گازهاست و بی‌رنگ بوده و دیده نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در دولت نهم به اندازه كل تاریخ گذشته، خودرو تولید شده است به‌طوری‌ كه سالانه شاهد تولید یك‌میلیون و 650هزار خودرو بوده‌ایم و اگر نحوه احتراق این خودروها مشكل داشته باشد، این باعث افتخار نیست چون افزایش سرطان‌های مختلف از جمله پوست و گوارش را در بین مردم گسترش داده‌ایم.

دی‌اكسید‌كربنی كه از احتراق سوخت حاصل می‌شود نیز طی 10 سال از 278میلیون تن به 487میلیون تن رسیده است، یعنی افزایش حدود دو برابری را شاهد بوده‌ایم. آلودگی گازهای گلخانه‌ای خطر و مشكلی جدی برای زمان حال و نسل آینده است. طبق گزارش آژانس محافظت از محیط زیست گازهای دی‌اكسید‌كربن، متان، اكسید نیتروس، هیدروفلوروكربن، پری فلوروكربن و هگزوفلوراید سولفور شش نمونه از خطرناكترین گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان هستند.

میزان تمركز این گازها می‌تواند درنهایت منجر به افزایش دمای كره زمین و دیگر تغییرات جوی شود. از دیگر تاثیرات افزایش این گازها بروز اختلال در سلامت انسان‌ها به شیوه‌های مختلف خواهد بود.
افزایش خشكی، افزایش میزان بارندگی و سیل، افزایش حرارت و آتش سوزی در جنگل‌ها، افزایش سطح آب دریاها، بروز توفان‌های قدرتمند و آسیب به منابع آب، كشاورزی و اكوسیستم از تاثیرات قابل توجه آلودگی به شمار می‌روند. با این حال اسماعیل كهرم كارشناس مسایل محیط ‌زیست معتقد است كشور ما از لحاظ تولید گازهای گلخانه‌ای در رتبه ششم تا هشتم قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha