نوزادان تا قبل از افتادن بند ناف به مراقبت های زیادی نیاز دارند تا دچار عفونت و بیماری نشوند.

نکاتی برای مراقبت از بند ناف کودک قبل از افتادن

بند ناف چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، بند ناف ساختار لوله مانندی است که غذا و اکسیژن را از مادر به نوزاد در دوران بارداری حمل می کند؛ همچنین مواد زائد را از نوزاد دور می کند تا بدن مادر بتواند از آنها دور بماند.

پس از زایمان، پزشکان بند ناف را می‌بندند و قطع می‌کنند. بند ناف اعصاب ندارد، بنابراین نه شما و نه کودکتان چیزی احساس نخواهید کرد.با این حال همچنان یک بخش از ناف روی شکم کودک شما باقی خواهد ماند. طول آن می تواند از نیم اینچ تا یک اینچ باشد.

در ابتدا ممکن است باقی مانده ناف براق و زرد به نظر برسد. اما با خشک شدن ممکن است تغییر رنگ داده و قهوه ای یا خاکستری یا حتی ارغوانی یا آبی شود. قبل از اینکه بند ناف باقی مانده، خود به خود بیفتد چروک و سیاه می شود.

معمولاً بین 10 تا 14 روز پس از تولد نوزاد شما از بین می رود، اما می تواند تا 21 روز طول بکشد.

بیشتر بدانید: نقش سلول‌های بنیادی بند ناف نوزاد در درمان سرطان

مراقبت از بند ناف نوزاد

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید تا زمانی که بند ناف جدا شود به خاطر بسپارید:

  • ملایم رفتار کنید؛ دستان خود را از آن دور نگه دارید و هرگز آن را نکشید.
  • بند ناف را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. وان و سینک را رها کنید و به جای آن کودک خود را با روش حمام اسفنجی، حمام کنید.
  • بند ناف را به حال خود رها کنید تا زمانی که خود به خود از بین برود. (در گذشته، پزشکان برای کمک به خشک شدن آن، پایه بند ناف را با الکل تمیز می کردند، اما این دستورالعمل تغییر کرده است.)
  • پوشک ها را طوری تا کنید که زیر بند ناف قرار بگیرند تا از ادرار کوچولوی شما محافظت شود. می‌توانید به دنبال پوشک‌هایی باشید که ناحیه‌ای برای بند ناف بریده شده‌ دارند یا یک نقطه از یک پوشک معمولی را خودتان برش دهید. کافی است یک تکه نوار دور آن قرار دهید تا لبه های آن بسته شود.

اگر کودک شما اجابت مزاج نامرتبی دارد و مقداری مدفوع روی بند ناف قرار می گیرد، آن را به آرامی با آب و صابون تمیز کنید.

بند ناف را اغلب از نظر عفونت چک کنید. در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک کودکتان تماس بگیرید:

  • خون در انتهای بند ناف
  • ترشح سفید یا زرد
  • تورم یا قرمزی اطراف بند ناف
  • علائمی که نشان می دهد ناحیه اطراف بند ناف باعث درد کودک شما می شود (مثلاً وقتی آن را لمس می کنید گریه می کند)

اگر نوزاد شما وزن کمی هنگام تولد داشته است، نارس به دنیا آمده یا مشکل سلامتی دیگری داشته است، ممکن است احتمال ابتلا به عفونت در او بیشتر باشد، بنابراین خوب است که مراقب هر یک از این علائم باشید.

بیشتر بدانید: درمان ۷۱ نوع بیماری با خون بند ناف جنین

زمانی که بند ناف کودک می افتد چه می شود؟

دیدن چند قطره خون در پوشک کودک طبیعی است. اما اگر هنگام جدا شدن بند ناف خون زیادی وجود داشت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر بند ناف بعد از 3 هفته جدا نشد، صبور باشید. محل را خشک نگه دارید و مطمئن شوید که پوشک کودکتان آن را نپوشانده است. اگر به مدت 6 هفته بند ناف کودک از بین نرفت، یا علائم تب یا عفونت را مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

پس از از بین رفتن بند ناف، به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه ادامه دهید. ممکن است متوجه یک مایع زرد رنگ و چسبناک شوید که بیرون می ریزد. این مایع زرد رنگ طبیعی است و گاهی اوقات وقتی بند ناف جدا می شود دیده می شود و چرک نیست و عفونت هم نیست.

همچنین ممکن است یک دلمه روی ناف مشاهده کنید. این نوع دلمه هم طبیعی است اما اگر معده نوزادتان قرمز شد، تب کرد یا متوجه ترشحات کدر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات، کمی بافت زخم ممکن است یک توده قرمز روی ناف ایجاد کند. این برآمدگی را گرانولوم نافی می نامند. اگر این مورد را مشاهده کردید و در عرض یک هفته از بین نرفت، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکاتی برای مراقبت از بند ناف کودک قبل از افتادن

بیماری های مرتبط با بند ناف کودک

آنها اغلب اتفاق نمی‌افتند، اما برخی از بیماری‌ها با بند ناف کودکتان مرتبط هستند، از جمله:

  • امفالیت: زمانی است که ناحیه اطراف بند ناف عفونی می شود. علائم می تواند شامل حساسیت، خونریزی یا نشت مایع از ناف، تحریک پذیری و تب باشد. این بیماری نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.
  • فتق ناف: در این حالت، بخشی از روده نوزاد از طریق عضلات نزدیک ناف او عبور می کند. معمولاً جدی نیست و معمولاً تا سن 2 سالگی به خودی خود بهتر می شود.
  • گرانولوم ناف: این یک توده کوچک قرمز متمایل به صورتی است که وقتی بقیه بند ناف می افتد،به همراه آن جدا نمی شود. درد ندارد و پزشک کودک شما می تواند آن را با بخیه زدن یا فریز کردن آن با نیتروژن مایع از بین ببرد.

نوزادان تا قبل از افتادن بند ناف به مراقبت های زیادی نیاز دارند تا دچار عفونت و بیماری نشوند.

مهم ترین مسئله در نگهداری بند ناف قبل از افتادن آن، جلوگیری از عفونت است، به همین دلیل باید بند ناف را خشک و تمیز نگه داشت. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

  • هنگام تعویض پوشک نوزاد، لبه بالای آن را باید از زیر بند ناف تا کرد تا بند ناف در معرض هوا قرار داشته باشد و با ادرار تماس پیدا نکند، یعنی پوشک نوزاد را باید زیر بند ناف بست.
  • اساس مراقبت از بندناف برای دختران و پسران یکسان است، ولی در باره پسران باید اطمینان حاصل کرد که سر آلت درون پوشک قرار بگیرد تا از ریختن ادرار روی بندناف جلوگیری شود.
  • هرگز سعی نکنید بند ناف را با دست جدا کنید، حتی اگر خیلی شل و نازک شده باشد.
  • از پوشاندن لباس های زیر دکمه دار تا زمانی که بند ناف نیفتاده است، باید خودداری کرد.
  • اگر بند ناف با ادرار یا چیز دیگری آلوده شد، از آب جوشیده ولرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید. به این ترتیب که چند تکه پنبه را در آب خیس و تمام قسمت اطراف ناف را پاک کنید.
  • هرگز از پنبه خشک برای تمیز کردن بند ناف نوزاد استفاده نکنید، چون ممکن است الیاف پنبه روی بند ناف باقی بماند و باعث ایجاد حساسیت و حتی عفونت شود.
  • از نگهداری نوزاد در اتاق مرطوب و گرم خودداری کنید، زیرا بندناف باید خشک شود و بیفتد، ولی محیط گرم و مرطوب این کار را به تاخیر می‌اندازد.
  • از گذاشتن هر گونه پوشش روی بندناف خودداری شود.
  • تا قبل از افتادن بند ناف از استحمام نوزاد بپرهیزید یا حداقل او را کاملا درون آب (مثل وان یا لگن آب) قرار ندهید و با لیفی نرم، بدن او را تمیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha