شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 30621

یك دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اعلام این كه كاربران كامپیوتر، نویسندگان و افرادی كه سرشان را به مدت طولانی پائین نگه می‌دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیسك گردن هستند، گفت: مردان بیشتر از زنان به دیسك گردن مبتلا می‌شوند.

سلامت نیوز : یك دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اعلام این كه كاربران كامپیوتر، نویسندگان و افرادی كه سرشان را به مدت طولانی پائین نگه می‌دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیسك گردن هستند، گفت: مردان بیشتر از زنان به دیسك گردن مبتلا می‌شوند.

دكتر محمد جزایری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این كه التهاب دیسك مفصلی گردن، جزو بیماریهایی است كه معمولا مهره پنجم و ششم كمری را درگیر می‌كند، اظهار كرد: وضعیت قرار گرفتن سر در هنگام كار كردن و خوابیدن مورد اهمیت است و خطر ابتلا به دیسك گردن اغلب برای كسانی كه سرشان را به مدت طولانی به زیر می‌اندازند مانند حسابدارها، نویسندگان یا نقاش‌ها بیشتر وجود دارد.

وی اضافه كرد: بیماری التهاب، بیرون زدگی یا پارگی دیسك مفصلی در مردان شایع‌تر است. گردن درد، فشار به كتف، عضلات بالای بازو و درد در ناحیه شانه از جمله نشانه‌های شروع این عارضه است. نكته قابل توجه این است كه اغلب فردی كه مراجعه می‌كند ممكن است در ناحیه گردن، دردی نداشته باشد و این درد در نواحی دیگری چون بازو و شانه پخش شده باشد.

دكتر جزایری همچنین افزود: گاهی گزگز سرانگشتان دست كه حتی می‌تواند بیمار را از خواب شبانه بیدار كند نیز از علائم فشار به مهره‌های گردنی است.

این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینكه دیسك گردن می‌تواند یك بیماری شغلی باشد، توصیه كرد: خم كردن گردن بویژه به سمت پایین برای یك مدت طولانی مطلوب نیست. توصیه می‌شود افرادی كه با این مشكل رو به‌رو هستند، پس از هر نیم ساعت، چندین دقیقه استراحت و حركات نرمشی سبكی را برای تقویت عضلات گردن و شانه خود انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین اختصاص زمان 10 دقیقه‌ای در سه نوبت از روز برای انجام حركات نرمش گردن برای این افراد لازم است. جلو و عقب، چپ و راست كردن گردن و چرخاندن آن به منظور از بین رفتن خستگی گردن مناسب است. یك حركت ورزشی مناسب دیگر، گره ‌كردن دو دست به یكدیگر و سپس فشار دادن پیشانی به سمت عقب برای 10 شماره و بعد از آن، قراردادن دست در عقب سر و فشار به سمت جلو است.

دكتر جزایری افزود: حركت سوم، قراردادن دست راست روی گیج‌گاه و فشار به سمت مخالف برای 10 شماره و سپس عمل عكس آن است. همچنین برای تقویت عضلات شانه بالا بردن شانه و آرام پایین آوردن آن برای چند بار متوالی تسكین دهنده درد است.

این متخصص ارتوپدی، درباره روش تشخیص دیسك گردن توضیح داد: در ابتدا یك رادیوگرافی ساده برای فرد انجام می‌شود. گرفتن نوار عصبی – عضلانی نیز برای آن كه مشخص شود جریان عصبی در كجا و به چه علتی مختل شده است مفید فایده است.

وی درباره نحوه خوابیدن مناسب برای جلوگیری از ابتلا به دیسك گردن نیز عنوان كرد: قراردادن یك متكای كوچك استوانه‌ای شكل در نرمه گردن تاحد زیادی به این افراد كمك می‌كند. باید توجه داشت كه سرما، استرس، بی‌خوابی و كار زیاد این عارضه را تشدید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha