سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین انواع سرطان در میان خانم هاست که سالانه بین 311 تا 400 هزار زن را به کام مرگ می کشاند.

خونریزی بعد از رابطه جنسی علامتی هشداردهنده

سلامت نیوز: سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین انواع سرطان در میان خانم هاست که سالانه بین 311 تا 400 هزار زن را به کام مرگ می کشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از express، محققان پیش بینی کرده اند که با توجه به سیر صعودی این بیماری، انتظار می رود که موارد ابتلای سالانه به این سرطان در دنیا از 570 هزار نفر در سال 2018 به 700 هزار نفر در سال 2030 برسد.

 این سرطان که گردن دهانه رحم را درگیر می کند، با علامت واضحی چون خونریزی بعد از هر بار برقراری رابطه جنسی خود را نشان می دهد که نوعی علامت هشداردهنده است که نباید به سادگی از آن بگذرید.

گردن دهانه رحم، رحم و واژن را به بدن متصل می کند و دقیقا همان کانالی است که جنین پیش از تولد از آن عبور می کند. سرطان دهانه رحم زمانی اتفاق می افتد که سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم چند برابر می شوند. محققان انگلیسی مشاهده خونریزی هنگام رابطه جنسی را علامت مهمی در تشخیص این سرطان عنوان کرده اند.
به گزارش سیناپرس، خونریزی غیرعادی در سرطان دهانه رحم در زمان های غیر از دوران قاعدگی رخ می دهد و نباید با آن اشتباه شود. این خونریزی ها معمولا بین دوره های قاعدگی، هنگام رابطه یا بعد از رابطه جنسی و حتی خونریزی بعد از یائسگی رخ می دهند.
از دیگر علائم خونریزی دهانه رحم می توان به درد و ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی، ترشحات واژینال با بوی نامطبوع و درد در ناحیه بین استخوان های لگن اشاره کرد.


چه دلایلی باعث بروز این سرطان می شوند؟

محققان بر این باورند که تقریبا تمام سرطان های دهانه رحم به دلیل انتقال ویروس پاپیلومای انسانی و از طریق انتقال عفونت جنسی ایجاد می شود. ابتلا به این ویروس بسیار شایع است و حدود 80 درصد افراد در طول زندگی خود به نوعی در معرض تماس با آن قرار دارند.
معمولا سیستم ایمنی بدن قادر است بدون نیاز به درمان، این عفونت را از بدن دفع کند. به گزارش سیناپرس،ویروس پاپیلومای انسانی جزء گروهی از ویروس هاست که بیش از 100 نوع از آنها از طریق تماس جنسی از راه پوست منتقل می شود.


چگونه پیشگیری کنیم؟

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم، تست های غربالگری است که به چند شکل انجام می شود. یکی از این تست ها، انجام تست پاپ اسمیر است که محققان توصیه می کنند خانم هایی که ازدواج کرده و رابطه جنسی فعالی دارند حتما باید نسبت به انجام آن اقدام کنند. تست پاپ اسمیر، تغییرات سلولی دهانه رحم را که ممکن است سرطانی شوند، شناسایی می کند.
تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هم جزء تست هایی است که وجود ویروس را شناسایی می کند که عامل اصلی بروز این سرطان است. هر دوی این تست ها در کلینیک یا مطب پزشک انجام می شود.

یکی از مؤثرترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم، تزریق واکسن HPV است که از افراد در برابر انواع این ویروس جلوگیری می کند. واکسیناسیون HPV برای سنین 11 تا 12 سال توصیه می شود اما این واکسن را می توان حتی به کودکان 9 ساله هم تزریق کرد و اگر فردی تا 26 سالگی این واکسن را تزریق نکرده باشد، در این سن هم امکان تزریق وجود دارد.

محققان تزریق واکسن را بعد از 26 سالگی توصیه نمی کنند. ممکن است برخی با مشورت با پزشک نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند اما توجه داشته باشید که واکسن در سنین 27 تا 45 سالگی اثربخشی بسیار پایینی دارد.


راه های پیشگیری در سبک زندگی

به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، در کنار راه های غربالگری و پیشگیرانه ای که گفتیم، تغییر سبک زندگی هم می تواند تأٍیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم داشته باشد. ترک سیگار؛ استفاده از کاندوم حین برقراری رابطه جنسی و پایبندی به اصول خانواده و نداشتن روابط خارج از چارچوب می توانند خطر ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهد.

مساله ای که باید دقت داشته باشید این است که ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) تنها در زنان دیده نمی شود بلکه هم زنان و هم مردن در معرض خطر هستند و استفاده از کاندوم یکی از بهترین راه های پیشگیری از کاهش ابتلا به این عفونت در مردان و زنان و نیز ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha