ماجرای اعتیاد در ایران، دیگر از بحث بیماری و درمان خارج شده، معتادان همه جا هستند، در خیابانها، کوچه ها و زیر پلها، حالا وضعیتی به قدری فاجعه بار شده که مسئولان دولتی هم می گویند اعتیاد در بسیاری از استانهای کشور "بحرانی" شده است.

سلامت نیوز :معتادان پر خطر در 10 استان، وضعیت را بحرانی کرده اند. قانون می گوید باید درمان شوند، ولی بودجه ای نجومی برای این کار نیاز است که گویا موجود نیست
ماجرای اعتیاد در ایران، دیگر از بحث بیماری و درمان خارج شده، معتادان همه جا هستند، در خیابانها، کوچه ها و زیر پلها، حالا وضعیتی به قدری فاجعه بار شده که مسئولان دولتی هم می گویند اعتیاد در بسیاری از استانهای کشور "بحرانی" شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ، تهران در کشور، رکورددار اعتیاد شده، آن هم با 8 هزار معتادی که جلوی چشم مردم، مواد مخدر تزریق می کنند، علنی، بدون ترس از پلیس و قانون، چون دیگر، اعتیاد، جایی برای ترس باقی نگذاشته است.

مدیرکل درمان و حمایت‎های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری می گوید: "7 تا 8 هزار معتاد علنی در تهران وجود دارد که در ملاء عام اقدام به تزریق مواد مخدر می کنند."

به گفته صابری زفرقندی، وضعیت اعتیاد در تهران و 9 استان دیگر به شدت "بحرانی" شده و در این میان، وضع تهران، از همه جا بدتر است: "تهران پرمشکل‌ترین استان در زمینه اعتیاد است."

قانون: معتادان، اجباری یا اختیاری باید ترک کنند

اکنون، قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دولت تکلیف کرده به صورت "اختیاری" و در صورت خودداری معتاد، به شکل "اجباری" آنها را به مرکز مجاز ترک اعتیاد ببرند و درمان کنند.

برای همین، ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده در طول برنامه یک ساله، جمع آوری و انتقال اجباری معتادان به مراکز درمانی مجاز ترک اعتیاد را عهده دار خواهد شد. البته، مسئولان این ستاد، عنوان کرده اند امسال تنها برای 10 هزار معتاد، در مراکز درمانی ترک اعتیاد جا دارند، یعنی فقط برای معتادان علنی تهران که در کوچه و خیابان، تزریق می کنند.

هزینه نگهداری از این معتادان نیز روزانه، 100 میلیون تومان ارزیابی شده، یعنی به ازای هر معتاد، روزی 10 هزار تومان، خرج خواهد شد.

به عبارت دیگر تنها برگزاری یک دوره سم زدایی از معتادان که گفته می شود 21 روز (سه هفته) به طول خواهد انجامید، بیش از 2 میلیارد تومان، هزینه برای دولت در برخواهد داشت که این هزینه ها، تنها مربوط به نگهداری از معتادان در مراکز درمانی است و هزینه های دیگر مانند مکان و کارکنان صفی و ستادی محاسبه نشده.

اکنون در شرایطی که گفته می شود بیش از یک میلیون معتاد کامل و نزدیک به همین تعداد نیز معتاد تفننی در کشور وجود دارد، هزینه دوره سم زدایی از آنها در مراکز درمانی، سر به آسمان می ساید، یعنی هزینه ای که برای توان 70 میلیارد تومانی سالانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، بسیار بسیار زیاد است.

این را نیز باید در نظر داشت معتادان تزریقی و پرخطر، پس از گذشت دوره سم زدایی، بسیار راحتتر و سریعتر به چرخه اعتیاد باز می گردند و نگهداری از آنها یعنی، به چاه ریختن هزینه، ولی واقعا در مقابل بحران اعتیاد چه می شود کرد؟

مواد 15 و 16 قانون ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت نظام، می گوید معتادان باید به دو صورت‌ اختیاری و اجباری در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شوند.
براساس این ماده قانونی، معتادان به صورت داوطلبانه به مراکز ترک اعتیاد معرفی و اقدامات لازم برای درمان آنان آغاز می‌شود و در صورت عدم همکاری فرد معتاد برای اعزام به مراکز ترک اعتیاد، آن فرد با حکم قضایی و به صورت اجباری در این مراکز پذیرش و درمان می‌شود.

"اجباری" که به نظر نمی رسد چاره ای برای بحران اعتیاد در جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha