سلامت نیوز :رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران با اشاره به این كه كودكان در حال رشد، زنان باردار و افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به مسمومیت با سرب قرار می‌گیرند، گفت: این فلز می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی چون دردهای شكمی شود. بسیاری از اوقات تجمع سرب در شكم با درد آپاندیسیت اشتباه گرفته می‌شود.

دكتر محمد عبداللهی در گفت وگو با ایسنا، درباره علائم ناشی از مسمومیت با سرب در كودكان اظهار كرد: وجود خطوط كدری بر روی دندانها، تغییرات خلقی و رفتاری و كم شدن رشد ذهنی در اثر تماس كودكان با سرب ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: سرب جزو سمومی است كه در بدن تجمع پیدا می‌كند، بنابراین می‌تواند با تجمع در بدن زنان باردار به جنین هم برسد و خطراتی را بویژه در سه ماهه اول بارداری برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

دكتر عبداللهی، درباره علائم ناشی از این مسمومیت گفت: نشانه‌های مسمومیت با سرب در كودكان كمی متفاوت تر است. وجود خطوط كدری بر روی دندانها، تغییرات خلقی و رفتاری و كم شدن رشد ذهنی در اثر تماس كودكان با سرب ایجاد می‌شود.علامتهایی چون تجمع سرب در استخوانها، تجمع سرب در گلبولهای قرمز، خستگی مزمن، پیری زودرس، سردرد، افسردگی، پوكی استخوان زودرس، تغییرات روحی و رفتاری چون عصبانیت و پرخاشگری نیز اغلب در میان بزرگسالان شایع است.

وی همچنین اضافه كرد: این فلز می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی چون دردهای شكمی شود. بسیاری از اوقات تجمع سرب با درد آپاندیسیت اشتباه گرفته می‌شود.

رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران، اضافه كرد: اخیرا سازمان جهانی بهداشت، مسمومیت با سرب و خطرات ناشی از آن را مورد توجه قرار داده است زیرا در اغلب كشورها تماس با سرب و انتقال این فلز به بدن مشاهده و منجر به بروز مشكلاتی برای سلامت مردم شده است.

وی در توضیح اینكه سازمان بهداشت جهانی محدوده‌ای برای میزان سرب در خون مشخص كرده است، اظهار كرد: در همه كشورها سعی بر این است كه با انجام آزمایشاتی در خصوص تعیین غلظت سرب در خون، اقدامات لازم برای افراد در معرض خطر انجام شود تا بتوان از میزان خطر مسمومیت با سرب كاست.

دكتر عبداللهی درباره راههای ورود سرب به بدن و در نتیجه ایجاد مسمومیت با آن توضیح داد: سم موجود در سرب در كودكان، زنان، مردان و افراد مسن به اشكال گوناگونی نمایان می‌شود. لوله‌های سرب دار كه در سیستم آب رسانی برخی از كشورها به كار می رود بر میزان خطر انتقال سرب افزوده است. خوشبختانه، در ایران از لوله‌های سرب دار در منازل استفاده نمی شود و یكی از فاكتورهای مسمومیت با سرب حذف می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از رنگ‌های سرب دار، بنزین دارای سرب و تجمع سرب در خاك و سپس ورود آن به مواد غذایی و چرخه غذایی انسان از جمله راههای انتقال سرب به بدن هستند. با وجود اینكه در حال حاضر از میزان سرب در بنزین كاسته شده است اما هنوز در بنزین های سوپر از سرب استفاده می‌شود. در مكانهایی كه سرب در خاك به میزان بیشتری وجود دارد، غلظت سرب در بدن افراد بومی آن مكان بیشتر است. كاركنان معادن سرب، كاركنان كارخانه‌های باطری سازی و نظایر آن كه در معرض سرب هستند باید احتیاط بیشتری را در انجام امور خود به كار گیرند.

رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران، در پاسخ به این پرسش كه چه زمانی لازم می شود فرد به پزشك مراجعه كند، اظهار كرد: مسمومیت با سرب علامت ویژه‌ای ندارد تا به محض مشاهده آن مراجعه به پزشك لازم شود. به این خاطر كه اندازه‌گیری سرب خون جزو آزمایشات روتین خون نیست و پزشكان آن را جزو موارد تشخیصی خود قرار نمی‌دهند. به طور كلی مسمومیت با سرب یكی از عوامل ایجاد كننده كم خونی در بزرگسالان، پوكی استخوان و ایجاد ضعف عمومی و خستگی مزمن در بزرگسالان است و لازم است اندازه‌گیری غلظت سرب در خون در آزمایشات خون نیز لحاظ شود.

وی درباره راه درمان مسمومیت با سرب عنوان كرد: این سم، یك پادزهر دارد كه دارویی خوراكی است. خللی كه در این نوع از مسمومیت وجود دارد این است كه پزشكان، مسمومیت با سرب را در موارد تشخیصی خود قرار نمی‌دهند و به علل پاتولوژیك دیگر می‌پردازند.

دكتر عبداللهی، سابقه مسمومیت با سرب را مربوط به پنج هزار سال گذشته دانست كه از سرب در لوازم آرایشی استفاده می‌شد و اظهار كرد: درحال حاضر استفاده از سرب درلوازم آرایشی ممنوع است.

وی درصد شیوع سرب در میان افراد جامعه را نامشخص دانسته و گفت: متاسفانه غلظت سرب در خون هیچ گاه به طور عمومی مورد آزمایش قرار نگرفته است و نیاز به مانور بیشتری روی این مسئله است.

رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران، درباره ورود سرب به بدن از طریق تنفس در زمان آلودگی هوا بیان كرد: یكی از راههای انتقال سرب به بدن در هوایی كه آلوده است و سرب در آن وجود دارد، تنفس است. این فلز هم از طریق تنفس و هم تجمع بر روی خاك و مواد غذایی به بدن رسیده و حتی منبع آب آشامیدنی یا رودخانه‌های سطحی را آلوده می‌كند. استفاده از ماسك‌ها در كاهش ورود سرب به بدن موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha