پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 306309

به گفته مسئول انجمن صنفی کارفرمایی مراکز درمان سو مصرف مواد استان تهران، عرضه متادون در داروخانه قانونی نیست.

عرضه متادون در داروخانه قانونی نیست

سلامت نیوز:به گفته مسئول انجمن صنفی کارفرمایی مراکز درمان سو مصرف مواد استان تهران، عرضه متادون در داروخانه قانونی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، چندی پیش محمدشانه ساز رییس سازمان غذا و دارو  بیان کرد که قصد دارد «متادون» را که برای درمان اعتیاد مورد مصرف قرار می‌گیرد،  به جای مراکز ترک اعتیاد در داروخانه‌ها توزیع کنند.


این درحالیست که کارشناسان و پزشکان این حوزه با ۷ دلیل علمی مخالف این امر هستند.اما شانه ساز مجددا در اظهاراتی عجیب می‌گوید این کار را به این خاطر می‌خواهد انجام دهد که معتادان علاقه ندارند برای دریافت این دارو به مراکز ترک اعتیاد بروند.


فاطمه خوشنویسان در گفت‌وگو با میزان گفت: متولی تعیین مکان عرضه دارو‌های مخدر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر است که شانه ساز یک عضو آن کمیته است که در آخرین ابلاغیه این کمیته که به عدم عرضه مطلق دارو‌های مخدر در داروخانه‌ها موکد تاکید شد.


وی افزود: همچنین انجمن علمی روانپزشکان کشور و مرکز ملی مطالعات اعتیاد و اساتید دانشگاه‌های علوم بهزیستی و دانشگاه تهران و مرکز ملی مطالعات اعتیاد کشور و سازمان بهزیستی با عرضه دارو‌های مخدر به علت شیوع اعتیاد داروخانه‌ای مخالفت کردند.


این فعال حوزه اعتیاد اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۵ مبارزه با مواد مخدر، عرضه و توزیع دارو‌های مخدر را جرم اعلام کرد. مگر در کلینیک‌های درمان اعتیاد که این موضوع هم غیرقانونی بودن اظهارات وی را تایید می کند؛ همچنین در طول سال گذشته هیات رئیسه مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و کمیسیون اجتماعی مجلس با احضار معاون غذا و دارو  شانه ساز به ایشان تذکر جدی دادند.


مسئول انجمن صنفی کارفرمایی مراکز درمان سو مصرف مواد استان تهران بیام کرد: به نظر می رسد سازمان غذا و دارو به بند هشت مصوبه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مصوب پنجم مرداد سال قبل استناد می کند که این مصوبه با لابی گری در مصوبه ستاد گنجانده شده است. چراکه چنین مصوبه حتما باید طرح پایلوت ملی داشته باشد. مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر را داشته باشد و در کمیسیون تلفیق ستاد مصوب بشود. سپس به صحن جلسه ستاد مطرح بشود. این مصوبه هیچ کدام از این گردش کار را طی نکرد.

خوشنویسان ادامه داد: نکته بسیار تاسف بار اینجاست؛ که دبیر کل ستاد بعد از ابلاغ این مصوبه نمیدانست چنین چیزی را امضا نمود و در حضور چند نماینده مجلس اظهار بی اطلاعی کرد؛ که با نشان دادن متن مصوبه بسیار متعجب شد؛ و پس از آن هیچ شخصی مسئولیت گنجاندن این متن در مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر را نپذیرفت. تا جایی که ریاست محترم در پاسخ به درخواست هیات رئیسه نظام پزشکی کشور در غیرقانونی و غیر علمی بودن مصوبه دستور به بازبینی مصوبه توسط وزیر محترم کشور دادند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha