وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی بابت افزایش مراجعات سرپایی مبتلایان كووید19 در برخی شهرها و استان‌ها، این هشدار را خطاب به مردم ایران مطرح كرد كه «افزایش مراجعات سرپایی، افزایش مراجعات بستری را به دنبال خواهد داشت.»

آمارمراجعات سرپایی كرونا دوباره افزایش یافت

سلامت نیوز:وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی بابت افزایش مراجعات سرپایی مبتلایان كووید19 در برخی شهرها و استان‌ها، این هشدار را خطاب به مردم ایران مطرح كرد كه «افزایش مراجعات سرپایی، افزایش مراجعات بستری را به دنبال خواهد داشت.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،سعید نمكی دیروز با تاكید بر پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری و ساده‌انگاری از سوی مردم و مسوولان نسبت به كاهش موارد بیماری كرونا در كشور و با بیان اینكه این عادی‌انگاری همكاران ما را نگران كرده، گفت: «متاسفانه مواردی از خیز جدید بیماری در كشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری مشاهده شده كه این موارد می‌تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود.»

وزیر بهداشت در گزارشی اجمالی از وضعیت اپیدمی كووید19 در برخی كشورها در شبانه‌روز 23 تا 24 دی، اعلام كرد كه در این بازه 24 ساعته، آمار مرگ‌ در كشورهای اروپایی و امریكایی بسیار بالا بوده به‌طوری كه ظرف 24 ساعت، 4 هزار و 281 مرگ در امریكا، هزار و 243 مرگ در بریتانیا، هزار و 109 مرگ در برزیل، هزار و 106 مرگ در آلمان، ۶۱۶ مرگ در ایتالیا، ۴۵۲ مرگ در فرانسه، ۴۰۸ مرگ در اسپانیا و ۱۷۱ مرگ در كشور تركیه ثبت شده است.

بالا بودن این آمار مرگ در برخی كشورها در حالی است كه از دو هفته قبل، آمار مرگ كووید19 در ایران، دو رقمی شد ولی حالا نگرانی جدید مسوولان وزارت بهداشت این است كه جامعه عمومی با خوش‌بینی نسبت به فروكش كردن شدت همه‌گیری و كاهش قدرت سرایت ویروس، دوباره با نادیده گرفتن پروتكل‌های بهداشتی و برگزاری دورهمی‌ها و كنار گذاشتن ماسك، باعث شوند كه آمار مرگ روزانه كووید19 در كشور، باز هم سه رقمی شود. این هشدار چند روز قبل هم توسط مسوولان بیمارستان مسیح دانشوری مطرح شد و متخصصان این بیمارستان مركزی بستری مبتلایان كووید19، از بابت بازگشت موج قابل توجه در بهمن ماه ابراز نگرانی كردند.

آمار چند روز اخیر مرگ كرونا در كشور هم البته می‌تواند نگران‌كننده باشد چون دیروز و بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، 97 فوت كووید19 مربوط به فوتی‌های 23 تا 24 دی ماه در كشور ثبت شده كه این عدد، نسبت به روزهای پیش از این، افزایش قابل توجه دارد و در آستانه سه رقمی شدن آمار مرگ است. به همین سبب بود كه وزیر بهداشت، دیروز و در آستانه تعطیلات سه روزه پیش رو با درخواست از هموطنان خواست كه به هیچ‌وجه دو رقمی شدن آمار فوت كرونا را به منزله عادی شدن شرایط تلقی نكنند و گفت:

«استانی كه بیش از همه ما را گرفتار كرده، استان مازندران است كه شهرهای ساری، آمل، قائمشهر، فریدونشهر و نكا در این استان، در وضعیت قرمز هستند و ظرف شبانه‌روز 23 تا 24 دی ماه، ۲۱ هموطن در بیمارستان‌های این استان جان باختند. اگر این مرگ‌ها در استان مازندران نبود، به سمت مرگ‌های پایین‌تر از ۵۰ می‌رفتیم.

در استان گلستان نیز دو شهر كردكوی و بندرگز، متاثر از وضعیت همه‌گیری در استان مازندران، در وضعیت قرمز هستند چون كارگران فصلی كه برای چیدن مركبات از استان گلستان به استان مازندران رفته بودند، در بازگشت با خود ویروس را آورده‌اند و این دو شهر را به سمت قرمز شدن برده‌اند. به هموطنان عرض می‌كنم با وجود آنكه نقاط زرد و آبی در نقشه كشور در حال گسترش است، اما به‌شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم. متاسفانه با آرامش خیالی كه در مردم در كاهش مرگ‌ها و بستری‌ها به وجود آمده، باز به سمت عادی‌‌انگاری می‌روند كه این موضوع همكاران ما را به ‌شدت نگران كرده است.

همان التماس و خواهش و تمنا در روزهای خوش اردیبهشت را الان هم داریم و هم اعلام خطر می‌كنم و هم از مردم عزیز تمنا می‌كنم كه هر گونه ساده‌انگاری چه در مردم و چه در مسوولان باز هم ما را به فاز خطرناك بیماری خواهد كشاند. همان‌گونه كه ارتفاع موج سوم در كشور ما بلندتر بود، خدای ناكرده اگر موج چهارمی مردم را گرفتار كند، چالش عظیمی را برای ما به دنبال خواهد داشت و لازم است در حفظ این دستاورد، مردم كمك كنند تا بتوانیم روزهای بهتری داشته باشیم.»

وزیر بهداشت با اعلام اینكه تا امروز غیر از همان 5 مبتلای ویروس جهش یافته كرونا، مورد ابتلای جدیدی در كشور شناسایی و گزارش نشده در آخرین توضیح درباره تامین واكسن كرونا گفت: «در حال تلاش برای تهیه واكسن از منابع معتبر هستیم و در جلسه چهارشنبه هیات دولت هم موضوع را طرح كردم و رییس‌جمهوری هم بانك مركزی را مكلف كرد و بانك مركزی هم برای تامین ارز با منابعی كه ما دنبال می‌كنیم، اعلام آمادگی كرد و ارز لازم برای خرید واكسن نیز تامین شده و ان‌شاءالله به‌زودی واكسن را وارد می‌كنیم.

پروتكل‌های تزریق واكسن را هم تدوین كردیم كه چگونه و به چه گروه‌های هدف و آسیب‌پذیر تلقیح شود. مطالعات بالینی در زمینه واكسن داخلی هم، بسیار موفق بوده و خبر كار مشترك ایران با مجموعه واكسن‌سازی كوبا را هم شنیدید. با وجود برخی جوسازی‌ها، قدرتمندی ساخت واكسن در كوبا را از سال‌ها قبل تجربه كرده‌ایم چنانكه واكسن هپاتیت B كه سال‌هاست در كشور تزریق می‌شود، كار مشتركی بین انستیتو پاستور و كوبایی‌هاست و همچنین، پروژه مشترك واكسن پنوموكوك هم از چند سال قبل شروع شده است. واكسن كرونای تولید مشترك با كوبا هم، بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در خارج از كشور رد كرده و قرار است در انیستیتو پاستور به صورت مشترك تولید شود. در مجموع، امیدوارم همان‌طور كه قول دادیم، در بهار آینده واكسن داخلی را با اطمینان و خیال راحت در كشور داشته باشیم.»

 
تعداد مبتلایان كرونا در ایران از یك میلیون و 300 هزار نفر گذشت بنا به آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، به دنبال شناسایی 6 هزار و 317 مبتلای جدید كرونا در شبانه‌روز 23 تا 24 دی، تعداد كل مبتلایان كووید19 در كشور به یك میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر افزایش یافت و با فوت ۹۷ نفر از مبتلایان در همین بازه زمانی، تعداد جانباختگان كرونا در كشور به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسید. 


كوبا؛ همكار چند ساله ایران در تولید واكسن 

به دنبال اظهارات وزیر بهداشت، رییس انستیتو پاستور ایران هم تایید كرد كه همكاری ایران و كوبا برای تولید واكسن، از چند سال پیش آغاز شده و افزود: «كوبا از معدود كشورهایی است كه صنعت تولید واكسن آن، بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها كشوری بوده كه فناوری تولید واكسن را به ایران انتقال داده است.» علیرضا بیگلری درخصوص سابقه همكاری ایران و كوبا برای ساخت واكسن، گفت:

«تكنولوژی تولید واكسن هپاتیت B از كوبا به ایران منتقل شد و به دنبال این فرآیند، نه تنها این واكسن در انستیتو پاستور ایران ساخته می‌شود، بلكه قریب به اتفاق مردم ایران با این واكسن در مقابل هپاتیت B، واكسینه شده‌اند. علاوه بر این، انستیتو پاستور ایران با تصویب مجلس مامور شد كه واكسن ذات‌الریه كودكان را بسازد كه این واكسن، یكی از پیچیده‌ترین واكسن‌های دنیا است كه كمتر از ۵ كشور قدرت تولید آن را دارند و كوبا، یكی از این 5 كشور است كه انستیتو پاستور ایران هم در سال ۹۸ همكاری با كوبا را برای ساخت واكسن پنوموكوك شروع كرد.»

وزیر بهداشت: ساخت واكسن در كوبا را از سال‌ها قبل تجربه كرده‌ایم چنانكه واكسن هپاتیت B كه سال‌هاست در كشور تزریق می‌شود، كار مشتركی بین انستیتو پاستور و كوبایی‌هاست و همچنین، پروژه مشترك واكسن پنوموكوك هم از چند سال قبل شروع شده است. واكسن كرونای تولید مشترك با كوبا هم، بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در خارج از كشور رد كرده و قرار است در انیستیتو پاستور به صورت مشترك تولید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha