سلامت نیوز :براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان، دو میلیون زن در كشور در معرض پوكی استخوان و عوارض شكستگی هستند كه باید برای افزایش آگاهی این قشر اقدام کرد.
 دكتر بهارك تأثریان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در كارگاه یك روزه آموزشی زنان شاغل دستگاه های اجرایی این استان افزود:پوكی استخوان بیماری خاموش و تهدیدی جدی برای سلامت زنان است.
وی گفت:در كشور ما به رغم بالا بودن درصد پوكی استخوان،توجه به سلامت استخوانی جزو معیارهای مراقبتی حوزه سلامت نیست كه باید در این خصوص بازنگری شود.
وی افزود:اگرچه بیماری پوكی استخوان در زنان و مردان شایع است،اما در زنان با كاهش میزان هورمون استروژن در سن یائسگی سرعت از دست رفتن بافت استخوانی بیشتر می شود.
این فوق تخصص روماتولوژی توضیح داد:كریستال های فسفات كلسیم و مواد پروتئینی به عنوان مواد اصلی بافت استخوان هستند كه ممكن است با برخی بیماری های مزمن نظیر روماتیسم و انواع سرطان ها،استفاده از داروهای ضد تشنج و كورتون ها،تغذیه نامناسب،مصرف سیگار و الكل و زندگی كم تحرك روند از دست رفتن بافت استخوانی تسریع شود.
دكتر تأثریان گفت:در سال 2010 تنها در آمریكا ده میلیون نفر به پوكی استخوان دچار بوده اند و 18میلیون نفر نیز در معرض كاهش تراكم استخوانی قرار داشته اند.
وی افزود:آمارها بیانگر آن است كه 50 درصد زنان در سن یائسگی در اثر پوكی استخوان دچار شكستگی می شوند كه با توجه به عوارض عمیق عاطفی و مالی،دردهای مزمن،افسردگی و گوشه گیری و معلولیت باید این مهم جدی گرفته شود.
وی با بیان اینكه افراد با تغذیه مناسب و تحرك بدنی می توانند عوارض جدی پوكی استخوان را مهار كنند،گفت:قرار دادن مقادیر لازم شیر و انواع لبنیات،غذاهای دریایی،سویا،سبزیجات تیره برگ و مكمل های كلسیم در رژیم غذایی روزانه و استفاده از ورزش های موثر از بهترین راه های پیشگیری از پوكی استخوان است.
دكتر تأثریان تصریح كرد:با توجه به اینكه 20 درصد از كسانی که به دلیل شكستگی استخوان مجبور به عمل جراحی می شوند در سال اول با عوارض شدید و حتی مرگ مواجه می شوند، باید تست های تراكم استخوان و روش های تشخیصی در سنین یائسگی مورد توجه زنان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha