نتایج یک مطالعه جدید، ارتباط شدیدی بین پیروی از رژیم های غذایی MIND و رژیم غذایی مدیترانه ای و تاخیر در شروع بیماری پارکینسون را نشان می دهد.

رژیم غذایی مدیترانه ای بیماری پارکینسون را به تاخیر می اندازد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید، ارتباط شدیدی بین پیروی از رژیم های غذایی MIND و رژیم غذایی مدیترانه ای و تاخیر در شروع بیماری پارکینسون را نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در حالی که مدت هاست محققان از اثرات محافظت نورونی رژیم غذایی MIND در بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل اطلاع دارند، این مطالعه برای اولین بار است که ارتباط بین این رژیم و سلامت مغز را برای بیماری پارکینسون نشان می‌دهد.

رژیم غذایی MIND تلفیق دو رژیم غذایی بسیار معروف یعنی رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی شیوه‌های توقف فشار خون بالا موسوم به DASH است.

دکتر «سیلک اپل کرسول»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، در این باره می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در صورتی که الگوی غذایی شأن منطبق با رژیم نوع مدیترانه ای باشد، در سنین بالاتری به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند. این تفاوت سنی، تا ۱۷ سال بعد در زنان و ۸ سال بعد در مردان مشاهده شده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «کمبود دارو برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن بیماری پارکینسون وجود دارد اما ما خوشبین هستیم که تغذیه می‌تواند به طور بالقوه شروع بیماری را به تأخیر بیندازد.»

در مطالعه‌ای بر روی ۱۷۶ شرکت کننده، محققان پیروی افراد از این نوع رژیم‌ها و سن شروع بیماری پارکینسون را مورد بررسی قرار دادند. مشخصه اصلی این رژیم‌ها، کاهش مصرف گوشت و تمرکز بر مصرف بیشتر سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و چربی‌های سالم است.

آنها دریافتند که پیروی بیشتر از این رژیم‌ها شروع بیماری پارکینسون را در زنان تا ۱۷.۴ سال و در مردان تا ۸.۴ سال به تأخیر می‌اندازد. رژیم غذایی MIND تأثیر چشمگیری بر سلامت زنان داشت، در حالی که رژیم غذایی مدیترانه ای برای مردان تأثیر داشت. تفاوت در این دو رژیم غذایی بسیار جزئی است، اما می‌تواند به عنوان سرنخی برای تأثیر غذاهای خاص و ریزمغذی‌ها بر سلامت مغز باشد.

اثرات مختلف پیروی از رژیم غذایی بین جنسیت‌ها قابل توجه است زیرا تقریباً ۶۰ درصد از افرادی که مبتلا به پارکینسون تشخیص داده می‌شوند مرد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha