شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷

ظاهرا برای بسیاری از مردم، کرونا دیگر تمام شده و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند. جامعه امروز ایران فقط از شرایط شیوع کرونا، ماسک زدن مردم را تجربه می‌کند که در سال‌های گذشته نیز به دلیل آلودگی هوای کلانشهرها در این فصل، زدن ماسک امری عادی بوده و هست.

موج چهارم اصلا منتفی نیست

سلامت نیوز: ظاهرا برای بسیاری از مردم، کرونا دیگر تمام شده و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند. جامعه امروز ایران فقط از شرایط شیوع کرونا، ماسک زدن مردم را تجربه می‌کند که در سال‌های گذشته نیز به دلیل آلودگی هوای کلانشهرها در این فصل، زدن ماسک امری عادی بوده و هست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، به اتفاقات چند روز اخیر که ایران بعد از پیک وحشتناک سوم که روزانه بیش از ۴۵۰ نفر در آبان‌ماه قربانی سهل‌انگاری خودشان و دیگران می‌شدند؛ نگاهی می‌اندازیم، حالا نیز عملکرد مردم در جدی نگرفتن هشدارها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ما را به یاد کاهش آمار در اردیبهشت و خرداد می‌اندازد. در این بین وزیر بهداشت تایید کرده که «موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می‌تواند باشد.»

مردمی که در چند روز گذشته بدون توجه به آمارها، به شهرهای شمالی هجوم بردند و شلوغی بازار تهران و وسایل حمل نقل عمومی و... کمترین نشانی از احساس خطر آنها ندارد. البته ظاهرا مدیران ارشد کشور نیز از افکار مردم تبعیت کرده و مانند آنها فکر و عمل می‌کنند و برای عملکرد آنها در چند وقت اخیر نیز می‌توان به مثال‌های پرشماری اشاره کرد، از بازگشایی دوباره مدارس در نیمه دوم سال تا برگزاری مراسمات سوگواری و بازگشایی مشاغل دسته ۳ و ۴.

در این بین بسیاری از کارشناسان به عادی انگاری مردم و مدیران در روزهایی که ممکن است که کشور با موج چهارم کرونا روبه‌رو شود و هنوز واکسن قطعی در دنیا ساخته نشده، ابراز نگرانی می‌کنند و توصیف وزیر بهداشت از شرایط این روزها ، بهترین مثال می‌تواند باشد، نمکی برای شرایط این روزها «جنگ احد» را مثال زده و درحالی‌که مسلمانان فکر می‌کردند که بر دشمن پیروز شده‌اند، جنگ را رها کردند و دشمن از این غفلت آنها نهایت بهره را برد و شکست سنگینی را بر مسلمانان تحمیل نمود.

بالاترین مقام بهداشتی و درمانی کشور بر این باور است که «عمده‌ترین دلیل شکست مسلمانان در جنگ احد، مغرور شدن به پیروزی بود تا جایی که پیامبر اسلام را تا حمراءالاسد تعقیب کردند و آنجا دوباره لشکر آرایی جدیدی شد. عین آن اتفاق در شرایط کنونی که این دستاورد بزرگ ملی را در کاهش آمار کرونا کسب کرده‌ایم می‌تواند برای ما نیز رخ دهد.» در این شرایط بد نیست به آمار شیوع کرونا اشاره‌ داشته باشیم که روزانه بیش از 80 خانوار در کشور داغدار می‌شوند.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت از پنج شنبه (25 دی) تا جمعه (26 دی) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 6485 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند. 83 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند. با احتساب این آمار تا کنون یک میلیون و 318 هزار و 295 نفر به کرونا مبتلا شده و مجموع جان باختگان این بیماری به 56 هزار و 621 نفر رسید. 4415 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.


موج چهارم آرام آرام می‌رسد؟‌
وضعیت قرمز کرونا در مازندران در حال تشدید است و پس از دو هفته‌ که پنج شهر این استان در وضعیت قرمز بودند، با اضافه شدن 5 شهر دیگر، این عدد به 10 شهر رسیده است. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده است در حال حاضر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، بابل، فریدونکنار، آمل، تنکابن و رامسر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

همچنین جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی، از افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا در این استان خبر داد و گفت که «در روز گذشته 303 بیمار جدید کرونا در این استان ثبت شد که بیشترین تعداد روزانه بیماران کرونا طی سه هفته گذشته است.» این درحالی است که فرمانده مبارزه با کرونا در تهران از افزایش نسبی شمار مبتلایان به کرونا در این استان خبر می‌دهد.

علیرضا زالی با ارائه آمار معتقد است که «برای اولین بار در طول روزهای اخیر تعداد بیماران بستری جدید کرونایی در تهران از مرز 300 گذشت و به 309 نفر رسید که 131 نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. وی همچنین از مراجعه 1970 بیمار سرپایی به بخش‌های درمانی در شبانه روز گذشته در تهران خبر داد که نسبت به روز قبل 6.7 درصد افزایش داشته است.» به گفته وی این خیز آماری ممکن است یک موج گذرا باشد ولی اگر در 48 ساعت آتی همین روند افزایشی ادامه یابد می‌تواند زنگ خطر جدی برای تهران باشد.


نگرانی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در خیز موج جدید طی ماه‌های بهمن و اسفند، نیز از زبان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد. درجایی که علیرضا رئیسی، به همه شهروندان تاکید کرده که باید بدانند که این ویروس به هیچ عنوان نه از بین رفته و نه ضعیف شده است. وی با تاکید و هشدار نسبت به اینکه در صورت رعایت نکردن پروتکل‌ها ممکن است شاهد خیز دوباره کرونا در ماه‌های بهمن و اسفند باشیم، گفت: «هموطنان باید بدانند که در هر موج کرونا تعداد فوتی‌های کرونا 15 هزار نفر بیشتر از حالت عادی شیوع این بیماری است.با این تفاسیر رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از عادی‌انگاری این بیماری بر همگان واجب است.»


مخالفت و موافقت دو وزیر
در این بین اجتماع فاطمیون در جنوب تهران همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود. بنابراین گزارش، با هدف هویت بخشی سیمای بصری؛ پرچم مشکی، پوستر و بنرهای تبلیغاتی با موضوع ایام فاطمیه تهیه و در معابر و ساختمان‌های منطقه نصب شده است. همچنین با کاهش شیوع کرونا دربهای حرم حضرت عبدالعظیم (ع) از روز شنبه 27 دی ماه از ساعت 7 صبح تا 23 برروی مردم باز می‌شود.

چندی پیش نیز وزیر آموزش و پرورش از آغاز آموزش حضوری مدارس از اول بهمن ماه 99 با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی برای برخی مقاطع و مدارس خبر داد، اما این تصمیم وزارت آموزش و پرورش در شرایطی که کمتر از چند ماه به پایان سال تحصیلی 1399- 1400 باقی مانده با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. در این بین حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا در یادداشتی نوشت:

«معلوم نیست مستند جناب وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس در این مقطع تاثیر تعیین کننده‌ای بر شیوع کرونا ندارد، چیست؟» همچنین وزیر بهداشت نیز به تصمیم همکارش در کابینه دولت، اعتراض کرد و مخالفت خود را با بازگشایی مدارس اعلام کرد. همان‌طور که سعید نمکی گفته است: « در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha