شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 306349

ریه‌های شما ممکن است بنا به هر دلیلی از جمله بیماری‌های عفونی یا آلودگی هوا، ملتهب شوند و این التهاب خطر ابتلا به آمفیزم، آسم و برونشیت را افزایش می‌دهد.

چند توصیه برای مراقبت از ریه ها

سلامت نیوز:ریه‌های شما ممکن است بنا به هر دلیلی از جمله بیماری‌های عفونی یا آلودگی هوا، ملتهب شوند و این التهاب خطر ابتلا به آمفیزم، آسم و برونشیت را افزایش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، همچنین با ادامه همه‌گیری عفونت کووید ۱۹ در سراسر جهان، ذات‌الریه به یک نگرانی بهداشتی بسیار جدی تبدیل شده است.


علائم شدیدتر کووید ۱۹ مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس، معمولا به معنای درگیری قابل توجه ریه است.
ریه‌ها می‌توانند در اثر عواملی چون عفونت کووید ۱۹، التهاب شدید یا پنومونی باکتریایی ثانویه آسیب ببینند.
بیشتر موارد ابتلا به ذات‌الریه از نوع ویروسی، نسبتا خفیف هستند اما پیر و جوان هر دو در معرض خطرِ این عفونت قرار دارند.
بنابر گزارش دویچه‌وله، مواردی وجود دارد که می‌توانید با رعایت آنها تا حد زیادی از این بیماری و التهاب ریه مصون بمانید:


- از استعمال سیگار خودداری کنید.
- دست‌های خود را روزانه چندین بار با آب گرم و صابون بشویید.
- تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض افرادی که بیمار هستند خودداری کنید.
- استراحت کافی داشته باشید.
- رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و پروتئین بدون چربی باشد.
- از تماس با افراد سیگاری دوری کنید.
- اگر از قبل سرما خورده‌اید و نگران تبدیل شدن آن به ذات‌الریه هستید، در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ با پزشک خود صحبت کنید.
- پس از بهبودی از سرماخوردگی یا عفونت ویروسیِ دیگر، حتما استراحت کافی داشته باشید.
- از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.
- برای تقویت سیستم ایمنی بدن با مشورت پزشک از مکمل‌هایی مانند ویتامین C و زینک استفاده کنید. 


چند خوردنی مفید و مضر برای ریه‌ها
بنابر گزارش سایت تخصصی وب ام دی، در عین حال انتخاب‌های غذایی درست می‌تواند منجر به کاهش التهاب اندام‌های حیاتی از جمله ریه‌ها شود.
در مقابل، برخی مواد غذایی نیز هستند که مصرف آنها در طولانی‌مدت، باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ریه‌ها می‌شود. برخی از این مواد خوراکی عبارتند از:
مفید: غذاهای پر فیبر
تحقیقات نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که غذاهای حاوی فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند. از غذاهای غنی از فیبر می‌توان به خوردنی های سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، کینوا، گلابی و کلم بروکلی اشاره کرد.


مفید: قهوه
خبر خوب برای دوستداران قهوه اینکه نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید است. کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شوند.


مفید: غلات کامل
غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر و کینوا نه تنها سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند بلکه منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری محسوب می‌شوند که برای سلامت ریه ضروری‌اند. در عین حال غلات تصفیه‌شده مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.


مفید: گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد. خوردن گوجه‌فرنگی و محصولات آن مانند آب گوجه‌فرنگی در صورت ابتلا به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، احتمال مرگ را کاهش دهد.


مضر: گوشت‌های فرآوری‌شده
مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد. محققان معتقدند که نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب در ریه‌ها شوند.


مضر: الکل
نوشیدنی های الکلی برای کبد و ریه‌ها مضرند. سولفیت‌های موجود در الکل می‌توانند علائم آسم را بدتر کنند و اتانول الکل، سلول‌های ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 


مضر: نوشیدنی‌های قندی و نمک
به ریه‌های خود لطف کنید و نوشیدنی‌های غیرالکلی حاوی قند را جایگزین آب نکنید. یک مطالعه نشان داده بزرگسالانی که بیش از پنج نوشیدنی غیرالکلی شیرین در روز می‌نوشند در معرض ابتلا به برونشیت مداوم و آسم هستند. همچنین افرادی که بیش از حد نمک می‌خورند، بیشتر از سایرین دچار برونشیت طولانی‌مدت و آسم می‌شوند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha