شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 306368

فقر ویتامین کا تقریبا در ۳۱ درصد از بزرگسالان دیده می شود. فقر ناشی از این وتیامین بر استخوان ها، مفاصل و قلب تاثیر می گذارد.

فقر ویتامین K و ۷ علامت پنهان آن در بدن!

سلامت نیوز: فقر ویتامین کا تقریبا در ۳۱ درصد از بزرگسالان دیده می شود. فقر ناشی از این وتیامین بر استخوان ها، مفاصل و قلب تاثیر می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، دو نوع ویتامینK۱وK۲شناخته شده است. ویتامینK۱ نقش مهمی در لخته شدن خون دارد در حالی که نوع دوم برای سلامت استخوان ها، تنظیم رشد سلولی و جلوگیری از کلسیفیکاسیون شریان ها موثر است.

برای جلوگیری از کمبود این ویتامین، توصیه می شود بزرگسالان به میزان کافی سبزیجات تیره رنگ مانند کلم بروکلی، کاهو و اسفناج، کدو و آب انار مصرف کنند. این غذاها سرشار از ویتامینK۱ هستند. اما گوشت مرغ، جگر و تخم مرغ سرشار از ویتامینK۲ هستند.

ویتامین کا یک ویتامین محلول در چربی است بنابراین بهتر است با غذاهای حاوی چربی های سالم آنرا به بدن برسانید. زنان در سنین ۱۹ سال به بعد به روزانه ۹۰ میکروگرم ویتامین کا نیاز دارند. این میزان برای مردان در همین سنین باید ۱۲۰ میکروگرم باشد.

خونریزی زیاد: اگر زخم های شما خونریزی شدیدی دارند، شما ممکن است دچار فقر ویتامین کا شده باشید. دوره های شدید قاعدگی، وجود خون در ادرار یا مدفوع، خونریزی شدید بینی و یا لثه ها نیز ممکن است ناشی از فقر این ویتامین باشد.

از دست رفتن قدرت استخوان ها: ویتامین کا می تواند در سلامت استخوان ها نقش داشته باشد. برخی تحقیقات رابطه بین مصرف بیشتر ویتامین کا و افزایش تراکم استخوان و همچنین خطر کمتر شکستگی های لگن را ثابت کرده اند.

مشکلات قلب: هنگامی که سطح ویتامین کا در بدن پایین است، کلسیفیکاسیون عروقی رخ می دهد. این عارضه یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب است. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه بیشتر در معرض کلسیفیکاسیون عروقی هستند.

بروز علائم آرتریت: در اثر کمبود ویتامین کا، استخوان ها و غضروف ها تمام مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. این وضعیت، خطر ابتلا به استئوآرتریت را افزایش خواهد داد.

کبودی پوست: افرادی هستند که با کمترین ضربه به شدت کمبود می شوند. انجام یک آزمایش خون ساده برای تعیین میزان ویتامین کا بدن برای افرادی که از این مشکل شکایت دارند پیشنهاد می شود. تشخیص زودهنگام افت ویتامین کا در خون به راحتی قابل کنترل بوده و علائم به سرعت برطرف می شود.

دیابت: فقر ویتامین کا در بدن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد و این را محققان هلندی ثابت کرده اند. علت دقیق این که چرا ویتامین کا دارای اثر محافظتی علیه دیابت است، مشخص نشده ولی شاید به ایکن خاطر باشد که این ویتامین سبب کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین می شود.

پوکی استخوان: کمبود ویتامین کا با ابتلا به پوکی استخوان مرتبط است. این ویتامین در ساختن یک نوع پروتئین استخوان به نام استئوکلسین نقش مهمی دارد. بهتر است زنان مصرف سبزیجات به ویژه انواع دارای برگ سبز را در اوایل دوران یائسگی یا پیش از آن افزایش دهند.

منبع: readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha