سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون پنج فرد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور شناسایی شدند که همگی در تهران بودند اما شناسایی نوع ویروس جهش یافته کرونا کار آسانی نیست.

شناسایی ویروس جهش یافته کرونا آسان نیست

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون پنج فرد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور شناسایی شدند که همگی در تهران بودند اما شناسایی نوع ویروس جهش یافته کرونا کار آسانی نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیما سادات لاری در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند مورد و در کجاها از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور شناسایی و شده و آیا این ویروس در کشور به چرخش افتاده یا نه و اساسا رصد این ویروس ممکن است، توضیحاتی ارائه کرد.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شناسایی نوع ویروس جهش یافته کرونا کار آسانی نیست و در این زمینه باید تست‌های مربوطه برای شناسایی نوع ویروس انجام شود. اما مهمترین اقدام، واکنش و رفتار اجتماعی مردم است و باید بدانیم که راه پیشگیری از نوع جهش یافته کرونا نیز همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است.


لاری افزود: با وجود محدودیت‌های اعمال شده برای ورود مسافران از برخی کشورهای خارجی، اگر شخصی از سفر خارجی آمده، بهتر است حداقل برای یک هفته در جمع‌های خانوادگی حاضر نشود تا اگر علائم بیماری داشت، مشخص شود. هرچند این افراد با تست منفی کرونا باید وارد کشور شوند، اما امکان دارد که علائم بیماری را در ابتدا نداشته باشند یا در مسیر سفر دچار بیماری شده و اطلاعی از ابتلای خود نداشته و در چند روز ابتدایی علائمی نداشته باشند.


وی گفت: تاکنون پنج نفر مبتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا در کشور شناسایی شده و همه این موارد در تهران حضور داشتند و نمونه‌های دیگر از شهرهای دیگر تایید نشده است.لاری  افزود: بهتر است سختگیری و محدودیت‌ها و عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی بسیار جدی گرفته شود. ویروس کرونا همچنان وجود دارد و هیچ نوع عادی انگاری نباید در این زمینه اتفاق بیفتد.


مسعود مردانی عضو ستاد ملی کرونا پیشتر به خبرنگارما گفته بود: روش آزمایشگاهی تشخیص این ویروس روش خاصی است و در خیلی از کشورها ممکن است تشخیص نوع ویروس هفته ها یا حتی ماهها طول بکشد و در خیلی از کشورهای دنیا از نظر فنی امکان تشخیص نوع ویروس وجود ندارد شاید در خاورمیانه، ایران و یکی دو کشور دیگر چنین امکانی را داشته باشند.


بعد از اعلام شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس کرونا جهش یافته در ایران، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: همه مسافرانی که از اروپا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می شوند، ضروری است علاوه بر تست مجدد در مبادی ورودی، به مدت مناسب و منطبق با پروتکلهای مربوطه در محل سکونت به صورت قرنطینه به سر برند.


 ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس در هفته های اخیر شناسایی شد، بر اساس اطلاعات منتشر شده میزان سرایت و واگیر بودن این ویروس نسبت به ویروس کرونای قبلی بین ۵۵ تا ۷۰ درصد بیشتر است و به علت تغییرات پروتئین قسمت خارجی ویروس کرونا چسبندگی و سرایت ویروس بیشتر شده است و گر چه میزان کشندگی و مرگ آوری ویروس جدید نسبت به ویروس کرونا معمولی بیشتر نشده و در حدود همان ۱.۵درصد است اما ابتلای تعداد بیشتری از افراد به ویروس کرونا تعداد فوتی های کرونا را افزایش می دهد.


پروازهای مستقیم و غیر مستقیم از اروپا و انگلستان به کشور ادامه دارد و محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز خواستار قرنطینه مطمئن مسافران ورودی از کشورهای خارجی به ایران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha