محققان دریافتند که افزایش دما منجر به سوءتغذیه کودکان و کاهش کیفیت رژیم غذایی آنان خواهد شد.

تاثیر منفی تغییرات آب‌وهوایی بر رژیم‌ غذایی کودکان

سلامت نیوز:محققان دریافتند که افزایش دما منجر به سوءتغذیه کودکان و کاهش کیفیت رژیم غذایی آنان خواهد شد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ارث، این بررسی به رهبری دانشگاه ورمانت ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگترین بررسی در مورد چگونگی تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر رژیم غذایی کودکان انجام شد.

محققان کیفیت رژیم غذایی ۱۰۷ هزار کودک ازجمله میزان مصرف ریزمغذی‌ها را بررسی کردند. آنان دریافتند  که تغییرات آب‌وهوایی (دمای بالاتر) در سوءتغذیه کودکان، تاثیر برابر یا بیشتر مانند فقر، آموزش ضعیف و شرایط غیربهداشتی را دارد.


پروفسور مردیت نیلز، استادیار علوم تغذیه و صنایع غذایی و محقق اصلی این بررسی اظهار کرد: به‌طور یقین پیش‌بینی‌شده است که تغییرات آب‌وهوایی آینده در سوءتغذیه تاثیر خواهد گذاشت، اما از اینکه این تاثیر بر اثر دمای بالاتر باشد، شگفت‌زده شدیم.


کارشناسان تنوع رژیم غذایی بیش از ۱۰۰ هزار کودک پنج ساله و کمتر را در ۱۹ کشور بررسی کردند. پنج منطقه از ۶ منطقه در سراسر آسیا، افریقا و امریکای جنوبی کاهش قابل‌توجهی در کیفیت رژیم غذایی مرتبط با دمای بالاتر را نشان دادند.
عناصر ریزمغذی مانند آهن، اسیدفولیک، روی و ویتامین‌های آ (A) و دی (D) برای رشد کودکان بسیار مهم هستند و کمبود این مواد مغذی می‌تواند باعث سوء‌تغذیه در یک‌سوم کودکان زیر پنج سال شود.

 


این بررسی با تمرکز بر تنوع رژیم غذایی بود که با شمارش تعداد گروه‌های غذایی مصرف‌شده در یک دوره زمانی مشخص اندازه‌گیری شد. کارشناسان دریافتند که کودکان شرکت‌کننده در این تحقیق، طی ۲۴ ساعت قبل از بررسی، به‌طور متوسط از ۳.۲ گروه از ۱۰ گروه غذایی مصرف کردند. نتایج نشان می‌دهد که تنوع رژیم غذایی در کشورهایی مانند چین بیش از دو برابر این میانگین اندازه‌گیری شده است.


برندان فیشر، از محققان این بررسی گفت: در حال حاضر تنوع رژیم غذایی برای این گروه کم بود. این نتایج نشان می‌دهد که اگر سازگار نشویم، تغییرات آب‌وهوایی باعث از بین رفتن همین رژیم‌های غذایی (که سطح ریزمغذی‌های کافی کودک را برآورده نمی‌کند) نیز خواهد شد.
محققان همچنین دریافتند که بارندگی بیشتر با تنوع بالاتر رژیم غذایی کودکان ارتباط دارد. در برخی موارد، تاثیر بارندگی بر تنوع رژیم غذایی کودک نسبت به آموزش و بهبود در مراعات اصول بهداشتی بیشتر است.


مولی براون از دانشگاه مریلند ایالات‌متحده و از محققان این تحقیق افزود: بارندگی بیشتر در آینده ممکن است به طرق مختلف بر کیفیت رژیم غذایی تاثیر داشته باشد، البته به مدل بارش نیز بستگی دارد و اگر متغیر و شدید باشد، ممکن است که اثرگذار نباشد.
تیلور ریکتز، از محققان این تحقیق بیان کرد: آب‌وهوای گرم باعث تضعیف همه نتایج مفید برنامه‌های توسعه بین‌الملل خواهد شد. درواقع، این چیزی است که در این تحقیقات جهانی بارها و بارها به آن دست‌یافته‌ایم که ادامه تخریب محیط‌زیست می‌تواند دستاوردهای چشمگیر بهداشت جهانی در ۵۰ سال گذشته را تضعیف کند.
این بررسی در مجله Environment Research Letters منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha