بدن برای استراحت و تجدید قوا به خواب کافی و راحت نیاز دارد. افرادی که شب ‌ها خوب نمی ‌خوابند، در طول روز انرژی کافی ندارند، مدام احساس خستگی و کسالت می ‌کنند و این امر بر خلق و خوی آنها تاثیر می‌ گذارد.

غذاهایی که خواب شما را دچار اختلال می‌کند

سلامت نیوز: بدن برای استراحت و تجدید قوا به خواب کافی و راحت نیاز دارد. افرادی که شب ‌ها خوب نمی ‌خوابند، در طول روز انرژی کافی ندارند، مدام احساس خستگی و کسالت می ‌کنند و این امر بر خلق و خوی آنها تاثیر می‌ گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، عوامل متعددی در ایجاد اختلال در خواب شبانه دخیل هستند که یکی از آنها تغذیه‌ نامناسب در ساعات آخر شب و درست هنگام خواب است. برخی مواد غذایی که در وعده‌ شام یا کمی پیش از خوابیدن مصرف می‌ کنید، باعث می‌ شوند مدتی طولانی در رختخواب غلت بزنید یا مدت کوتاهی پس از خوابیدن، از خواب بپرید:

شکلات تلخ: برخلاف تصور عمومی، مصرف شکلات تلخ بعد از وعده شام، هیچ تاثیری بر روی بهبود کیفیت خواب ندارد. شکلات منبع مخفی کافئین است. کافئین باعث برانگیختگی شده و توانایی شما برای تجربه خواب عمیق را کاهش می دهد. شما باید ۴ تا ۶ ساعت قبل از زمان خواب، از این خوراکی فاصله بگیرید.

غذاهای چرب: این نوع غذاها برای هضم شدن، به مدت زمان بیشتری نیاز دارند و باعث تجربه نفخ و سوء هاضمه می شوند. نفخ و سوء هاضمه کیفیت خواب را کاهش می دهند. سعی کنید ۳ ساعت قبل از خواب، از مصرف غذاهای چرب اجتناب نمایید.

میوه های خشک: به گفته متخصصان تغذیه، مصرف بیش از حد میوه های خشک از آنجا که آب و فیبر کمی دارند، روی معده تاثیر گذاشته و سبب نفخ می شود.

فلفل و غذاهای پر ادویه: مصرف فلفل و ادویه ها راهی آسان برای افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن است اما استفاده از این مواد غذایی پیش از خواب و اواخر عصر، سبب سوزش سر دل بخصوص در کسانی می شود که از مشکلات گوارشی رنج می برند. گزینه های گرم و پرادویه را برای وعده صبحانه نگه دارید.

سس تند: کپسایسین ماده ای است که در فلفل های تند وجود دارد و در سس های تند نیز یافت می شود. کپسایسین می تواند باعث اسفنکتر پایین مری بیش از حد باز بماند و باعث تجربه سوزش سر دل شود.

نعناع: درست است که مصرف نعناع برای سلامت شما مفید به نظر می رسد اما مصرف این ماده غذایی در اواخر عصر به هر شکلی حتی به شکل چای نعناع می تواند باعث سوزش سر دل شود.

پیتزا: پنیر موجود در پیتزا چرب است و می تواند باعث اسیدی شدن دستگاه گوارش و بروز ریفلاکس شود. حتی اگر تجربه سوزش سر دل ندارید، مصرف پیتزا در شب می تواند خواب راحت را در هنگام شب از شما بگیرد.

پیاز خام: مصرف پیاز بصورت خام باعث احساس نفخ و ریفلاکس می شود.

کافئین: مصرف کافئین می تواند چند ساعت پس از مصرف، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند و باعث بی خوابی شود.

سس گوجه فرنگی: این نوع سس علاوه بر محتوای اسیدی آن، حاوی مواد شیمیایی نگهدارنده نیز هست و باعث سوزش سر دل می شود. اگر مستعد سوء هاضمه هستید، این نوع سس را بخصوص در هنگام شب دیگر مصرف نکنید. مصرف سس گوجه فرنگی فرایند هضم مواد غذایی را کند می کند.

چای سبز: این نوع چای نیز مانند چای سیاه، کافئین دارد. چای سبز علاوه بر کافئین، حاوی دو نوع محرک دیگر نیز هست: تئوبرومین و تئوفیلین. این دو ماده سبب افزایش ضربان قلب، تحریک پذیری و اضطراب می شود. مزایای چای سبز باورنکردنی است بنابراین شما باید از نوشیدن آن لذت ببرید اما نه بعد از ۳ یا ۴ عصر.

eatthis

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha