سلامت نیوز : سرپرستار بخش سل زنان بیمارستان مسیح دانشوری، از مدارس به عنوان اماکنی مناسب برای انتقال انواع سل نام برد و گفت: هر فرد مسلول می تواند سالانه 10 تا 15 نفر را مبتلا کند.
به گزارش مهر، نرگس فخاری اظهار کرد: از مسائل شایع برای بروز سل مقاوم به درمان تجویز دوز نادرست دارو از سوی پزشکان است. آنان برای قابل تحمل کردن عوارض دارویی دوز کمتری را به بیمار تجویز می کنند که این درمان ناقص بروز سل مقاوم به درمان را سبب می شود.

وی ادامه داد: چنانچه بیمار آموزشهای لازم را از پرستار ندیده باشد. 2 تا 3 هفته پس از شروع درمان با فروکش ناگهانی علائم، به طور خودسرانه مصرف دارو را قطع می کند که این بدترین حالت ممکن است که در نهایت ابتلا به سل مقاوم به درمان را برای بیمار رقم می زند.

سرپرستار بخش TB زنان بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر تثبیت نظام ثبت، گزارش دهی، نظارت و ارزشیابی ویژه بیماران افزود: برخی شهرهای کشور نظیر زابل و شهرهای مرزی در همسایگی کشور عراق و افغانستان موارد MDR (سل مقاوم به درمان) فراوانی گزارش شده است به نحوی که کشور همسایه آذربایجان نه تنها منطقه MDR خیز (مقاوم به داروهای خط اول درمان) بلکه حتی XDR خیز (مقاوم به 9 دارو) است که در این افراد ناگزیر از استفاده از داروهایی با سمیت و مرگ ومیر فراوان هستیم.
 
فخاری گفت: سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه ای از سل مقاوم به درمان به عنوان زنگ خطری یاد کرده و اعلام کرده که ابتلا به این بیماری در فاصله سالهای 2020 تا 2050 با کشتار جهانی همراه است.
 
وی با بیان اینکه هر فرد مسلول می تواند سالانه 10 تا 15 نفر را مبتلا کند در ادامه به بستری شدن 2 آرایشگر زن مبتلا در این مرکز درمانی اشاره کرد و افزود: با توجه به آنکه حرفه آرایشگری به نحوی است که با شمار فراوانی از افراد در فاصله کمتر از یک متر در تماس هستند از این رو مراجعه کنندگان به این اماکن از آرایشگران بخواهند که از ماسک استفاده کنند.
 
سرپرستار بخش TB زنان بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: مدارس اماکن مناسبی برای انتقال انواع سل هستند همچنان که موارد زیادی از ابتلا به سل در زیارتگاهها گزارش شده است.
 
فخاری در تعریف سل مقاوم به درمان گفت: MDR یا سل مقاوم به درمان حالتی است که بیمار به چند داروی خط اول مقاوم می شود و این در حالی است که دنیای پزشکی امروز باسیل کخ را به عنوان عامل بیماری زای سل شناخته است، داروی آن مشخص و درمان و تشخیص آن به سهولت امکانپذیر است.
 
وی افزود: ابتلا به سل مقاوم به درمان اهمیت خاصی دارد که از آن جمله افزایش هزینه هاست هزینه یک دوره درمان 6 ماهه سل ساده 90 تا 100 هزار تومان اما هزینه درمان سل مقاوم به درمان حداقل 20 میلیون تومان است سازمان بهداشت خهانی هم طرح DOTS (درمان بیماران با نظارت مستقیم) را برای درمان بیماران مبتلا به سل به کشورها توصیه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha