10 درصد از زنان و مردان به اولسرپپتیک مبتلا می شوند
سلامت نیوز :یک فوق تخصص گوارش گفت: اولسرپپتیک یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است که شیوع آن در زن و مرد به یک نسبت و حدود 10 درصد می باشد.
دکتر بابک صدیق فوق تخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اولسرپپتیک یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است، گفت: مشخصه آن ضایعه مخاطی در معده و اثنی عشر است که در گذشته تصور می شد علت آن پپسین و اسید معده است.

وی با بیان اینکه شیوع آن در مرد و زن به یک نسبت و حدود 10 درصد است، افزود: اکثر موارد اولسر در بین سنین 25 تا 64 سالگی اتفاق می افتد.

صدیق با اشاره به اینکه در کشور ما به علت شیوع HP این میزان بالاتر است، یادآور شد: طی سال های اخیر از گروه بیماران جوان در این حوزه كاسته شده و به گروه افراد مسن افزوده شده است.

این فوق تخصص گوارش بیان داشت: علائم این بیماری آنمی، انسداد، فقر آهن و خونریزی است که در مواردی نیز بدون علامت خواهد بود.

وی ادامه داد: رادیوگرافی با باریم و آندوسکوپی از جمله روش های تشخیصی این بیماری هستند که در مواردی آندوسکوپی ارجحیت خواهد داشت.

صدیق یادآور شد: با توجه به اینکه ریشه کنی هلیکوباکتد در جلوگیری از اولسر نقش خواهد داشت وجود این باکتری باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: سرکوب کردن ترشح اسید با داروهایی مانند مهارکننده های گیرنده هیستامین و ریشه کنی هلیکوباکتد باید حتما چنددارویی و حتما با داروهای مهار کننده اسید باشد.

صدیق در پایان خاطرنشان کرد: پس از اتمام درمان در اولسر معده با اندوسکوپی و در اولسر دئودنوم با روش های غیر تهاجمی باید از بهبودی اولسر اطمینان پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha