عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گرچه بازگشایی‌ها همچون مدارس به دلایل مختلف لازم است اما اگر این بازگشایی‌ها بدون هماهنگی‌ با نهادهای مختلف همچون وزارت بهداشت و فراهم شدن شرایط باشد، ممکن است آهنگ کاهشی موارد ابتلا به کرونا را تغییر دهد.

بازگشایی‌ها نیازمند هماهنگی‌ بین‌دستگاهی است

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گرچه بازگشایی‌ها همچون مدارس به دلایل مختلف لازم است اما اگر این بازگشایی‌ها بدون هماهنگی‌ با نهادهای مختلف همچون وزارت بهداشت و فراهم شدن شرایط باشد، ممکن است آهنگ کاهشی موارد ابتلا به کرونا را تغییر دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، مسعود یونسیان داشت: فاصله گرفتن دانش‌آموزان با مدرسه آسیب‌هایی از جنبه آموزشی و سلامتی برای آنها به دنبال دارد اما بازگشایی مدارس بدون هماهنگی ها و بدون فراهم شدن شرایط لازم در آموزش‌وپرورش، به صلاح نیست. وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس باید با برنامه‌ریزی مناسب و فراهم شدن زیرساخت‌ها صورت گیرد و نباید باعجله و شتاب‌زده باشد، افزود: اگر چه گفته شده که پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌ها رعایت می‌شود اما باید ببینیم چه تمهیداتی برای رعایت این پروتکل‌ها درنظرگرفته شده است. آیا از ظرفیت همه کلاس‌ها و معلمان سایر پایه‌ها برای رساندن تعداد دانش‌آموزان به زیر 10 نفر استفاده می‌شود. اگر پاسخ منفی باشد چگونه این تعداد دانش آموز در هر کلاس رعایت می شود.

آیا فرآیندهای لازم دیگر از جمله تعبیه امکانات شست و شوی مرتب و مکرر دست در کلاس ها فراهم می شود، آیا وزارت بهداشت به عنوان مهم‌ترین نهادی که در تصمیم گیری در این زمینه باید مشارکت داشته باشد، موافقت کامل با این بازگشایی دارد. یونسیان گفت: همچنین باید بدانیم که نظر اولیای دانش‌آموزان در خصوص این تصمیم چیست. آیا اطمینان بخشی لازم به آنها برای فرستادن دانش آموزان به مدارس صورت گرفته و آیا دغدغه های اولیا مورد توجه قرار گرفته و کسی به حرف های نمایندگان اولیا گوش داده است. همچنین اینکه چند جلسه اولیا و مربیان در این خصوص تشکیل شده و نتیجه این جلسات چه بوده است.

وی به جهش جدید ویروس کرونای انگلیسی اشاره کرد و گفت: گزارش هایی از ورود این ویروس به کشور داریم؛ بنابراین باید بیشتر مراقب باشیم و با احتیاط رفتار کنیم تا گرفتار موج چهارم نشویم. یونسیان گفت: ویروس وحشی (اولیه) کودکان را خیلی کمتر مبتلا می‌کند و در صورت ابتلا هم مرگ و میری بسیار پایین دارد اما بر اساس شواهد، این ویروس جهش یافته جدید ممکن است کودکان را بیشتر مبتلا کند.

گر چه این شواهد هنوز قطعی نیست ولی برای تصمیم‌گیری جهت بازگشایی مدارس باید احتیاط بیشتری کرد. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: از سوی دیگر،‌ فاصله گرفتن دانش‌آموزان از محیط مدرسه آسیب‌هایی از جنبه آموزشی و سلامتی برای آنها به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین باید تصمیم با رعایت تمام جوانب و با حضور تمام ذینفعان صورت بگیرد.


فوتی‌های کرونایی آهنگ کاهشی دارد
یونسیان خاطرنشان کرد: تعداد فوتی ها بر اثر کرونا آهنگ کاهشی دارد ولی این کاهش به تازگی متوقف شده؛ به خصوص تعداد موارد تشخیص داده شده نه تنها طی چند روز اخیر کاهشی نداشته بلکه در برخی استان ها افزایش مختصر هم دیده شده است. این افزایش مختصر در سطح کل کشور هم تا حدودی مشهود است، هرچند برای اظهارنظر قطعی قدری زود است و باید منتظر نتایج جدیدتر باشیم. وی ادامه داد: تعداد موارد جدید روزانه در کشور هنوز در سطح بالایی قرار دارد و اگر در این سطح موج چهارم شروع شود، مشکل بزرگی خواهیم داشت.


بیماریابی را افزایش دهیم
یونسیان بیان داشت: در این شرایط باید بیماریابی را بیشتر کنیم، حوزه بهداشت باید در بیمارستان ها مستقر شود تا افراد در تماس با فرد مبتلا به موقع شناسایی شوند. وی بر لزوم رعایت اصول بهداشتی تاکید کرد و گفت: مردم همچنان باید اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ ممکن است ما از شستن دست و رعایت بهداشت خسته شویم، ولی ویروس از انتقال به دیگران و ابتلای افراد جدید خسته نمی‌شود.

یونسیان تاکید کرد: این زمان بدترین موقع برای کاهش فله‌ای محدودیت‌های کرونایی است و این کار باید به تدریج و به صورت مرحله بندی شده انجام شود. وی ادامه داد: هرچند محدودیت به صورت طولانی مدت نمی تواند اجرایی شود اما بازگشایی‌های شتابزده هم نباید صورت گیرد؛ به عبارتی رفع محدودیت باید با برنامه مشخص برای جلوگیری از موج بعدی باشد.

یونسیان در مورد کارایی واکسن‌های کرونا که تابه‌حال تولیدشده اند، گفت: برای پاسخ به این سوال که آیا این واکسن ها توانسته اند به کنترل اپیدمی کمک کنند، هنوز خیلی زود است اما یقیناً این واکسن‌ها در آینده (طی ماه های آینده) منجر به کاهش شدید موارد انتقال در جوامع دریافت کننده واکسن خواهد شد. وی افزود:

تا یک هفته پیش 26 میلیون دوز واکسن کرونا در جهان توزیع شده بود. این تعداد تا روز گذشته (16 ژانویه مطابق با 27 دی ماه) تقریبا به 38 میلیون دوز رسید. به عبارتی هنوز کمتر از نیم درصد جمعیت دنیا دوز اول واکسن را دریافت کرده و فقط 49 کشور تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده اند و تازه در این 49 کشور هم هنوز دریافت دوز دوم به تعداد قابل ملاحظه ای نرسیده، لذا برای قضاوت برای کارایی واکسن الان خیلی زود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha