در حالی که نگرانی از ایجاد موج چهارم کرونا در اواخر بهمن و اوایل اسفند به هشدار جدی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا بدل شده است با وجود این خبرها از ورود بیش از ٣٠ هزار نفر به قشم حکایت دارد.

گردش دوباره کرونا

سلامت نیوز: در حالی که نگرانی از ایجاد موج چهارم کرونا در اواخر بهمن و اوایل اسفند به هشدار جدی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا بدل شده است با وجود این خبرها از ورود بیش از ٣٠ هزار نفر به قشم حکایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، مسافرانی که پیش از این و بلافاصله با کاهش آمار مرگ‌و‌میر و موارد بستری به سمت شمال کشور راهی می‌شدند این روزها مقصدشان را جنوب کشور انتخاب کرده‌اند و کرونا را به جزیره قشم سوغات می‌برند.در همین حال اگر نگاهی به فضای مجازی هم بیندازید تصاویر مسافرانی را می‌بینید که بی‌توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این جزیره در حال گشت‌و‌گذار و تفریح هستند.

ناپایداری و شکنندگی وضعیت موجود به حدی است که در چند روز گذشته از رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته تا فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا و وزیر بهداشت و معاونانش نسبت به شرایط حساس کنونی هشدار داده‌اند و از مردم خواسته‌اند از اجتماعات پرهیز کنند و مسافرات‌های‌شان را به پایان اپیدمی موکول کنند.

  از سوی دیگر به دنبال حذف محدودیت‌های کرونایی؛ متخصصان سلامت به مردم تذکر می‌دهند؛ عدم رعایت دستورالعمل‌ها و سهل‌انگاری در بازگشت به شرایط عادی فاصله دو موج سوم و چهارم کرونا را کم می‌کند. آنها به صراحت تأکید می‌کنند با ادامه روند فعلی و افزایش سفر پیک چهارم کرونا با تعداد جانباختگان بیشتر دور از انتظار نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ضمن هشدار جدی در‌خصوص عدم رعایت پروتکل‌ها و سفر به شمال و جنوب کشور گفت: ۲۳ شهر ما در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی هستند اما در چند روز گذشته در برخی نقاط کشور شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها بودیم. مسافرت‌هایی به جنوب بویژه قشم صورت گرفته و مسافرت‌های زیادی به سمت شمال داشتیم.

دکتر علیرضا رئیسی افزود: فعلاً وضعیت بیماری و روند ابتلا و مرگ در کشورها ما نزولی است اما مازندران همچنان در وضعیت خوبی نیست و ۱۰ شهر مازندران در وضعیت قرمز قرار گرفته است. استان‌های گیلان و گلستان هم درگیر هستند.  وی تأکید کرد: هشدار بسیار جدی است که اگر رعایت‌ها ضعیف شود متأسفانه موج چهارم می‌تواند اواخر بهمن و اوایل اسفند شکل بگیرد و هرموجی شکل بگیرد برابر ۸ تا ۱۰ هزار فوت بیشتر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه گرچه به شرایط نسبی مطلوبی رسیدیم اما همواره باید توجه داشته باشیم کوچکترین کم‌توجهی و ساده‌انگاری می‌تواند موجب خیز بیماری شود گفت: اگر در منطقه‌ای اعلام می‌شود که وضعیت کم‌خطر شده به معنای از بین رفتن ویروس یا ضعیف شدن آن نیست که بار سفر را ببندیم.  اگر این اتفاق بیفتد تجربه اردیبهشت و خرداد و تیر را داشتیم و ممکن است پیک سهمگینی تکرار شود به همین دلیل درخواست می‌کنیم مردم این هشدار را جدی بگیرند که اگر رعایت نکنیم متأسفانه موج چهارم شکل خواهد گرفت و دوباره محدودیت‌ها اواخر اسفند و تعطیلات عید نوروز برخواهد گشت.

مسافرت‌های بسیار زیادی به شمال و جزیره قشم داشتیم

دکتر رئیسی به عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی نقاط کشور طی چند روز گذشته اشاره و بیان کرد: متأسفانه سفر به جنوب کشور افزایش یافته است و مسافرت‌های بسیاری به شمال و جزیره قشم داشتیم به طوری که در یک روز 30 تا40 هزار نفر همزمان وارد یک جزیره شدند.

وی افزود: متأسفانه طی یک روز در اسکله ورودی به جزیره قشم 6 هزار ماشین واردشده است همچنین 8 هزار نفر هم از طریق لنج به این جزیره رفته‌اند و 8 پرواز هوایی هم به قشم صورت گرفته است آن هم در شرایطی که خیلی‌ها ماسک را برداشته بودند؛ این وضعیت بسیار اسفناک است. 

در قم 30 درصد ماسک داشتند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه این ستاد درباره وضعیت قم گفت:«در قم هیچ‌ گونه پروتکل بهداشتی رعایت نمی‌شود و تنها ۳۰ درصد مردم از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند.»علیرضا رئیسی با نشان دادن تصویری گزینش شده از حضور مردم در فضای باز یک هیأت عزاداری در قم به رئیس جمهوری، افزود «در نماز جمعه‌ای که برگزار کردند، هیچ پروتکل بهداشتی رعایت نشده» و «کسانی که با بی‌مبالاتی این برنامه‌ریزی‌ها را می‌کنند، بدون تعارف مسئول مرگ مردم ما در پیک بعدی هستند و باید مجازات شوند. این ثواب کردن نیست اینها دارند آدم می‌کشند.»

همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفت‌وگوی خبری ویژه شبکه دوم سیما نیز گفت: در ایام فاطمیه و سایر ایام مذهبی دیدیم که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک الگو برای جامعه، با رعایت پروتکل‌‌ها و به تنهایی عزاداری می‌‌کنند. ایام فاطمیه هر سال همه ما دوست داریم در این ایام دور هم باشیم و عزاداری کنیم؛ عکس‌‌هایی که من از قم نشان دادم را باید به این قسمتش نیز اشاره بکنم که در قم آیت‌‌الله وحید یکی از بزرگوارانی است که همیشه پیشرو در برگزاری این ایام است و حسینیه‌‌ای که ایشان در آن حضور داشت، همواره بیش از هزار نفر جمعیت داشت اما ایشان با 40 تا 50 نفر برگزار کرده‌‌‌‌ است که یک الگوی عملی است.

این بزرگان و الگوهای مذهبی می‌‌توانند به ما کمک کنند و همواره نیز کمک کرده‌‌اند. وی اظهار داشت: ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است بلکه اتفاقاً در حال جهش یافتن است و خطرناک‌‌تر شده است. تا الان موج‌های مختلفی داشته‌‌ایم که متأثر از جهش ویروس کرونا نبوده است بلکه متأثر از رفتار خود ما و سهل‌‌انگاری در رعایت پروتکل‌‌ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha