سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با تازه ترین تصمیمات برای دسترسی به واکسن کرونا در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

خرید ۲.۶ میلیون دوز واکسن چینی و روسی کرونا | زمان شروع واکسیناسیون عمومی در ایران

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با تازه ترین تصمیمات برای دسترسی به واکسن کرونا در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر؛ علیرضا رئیسی در ارتباط زنده با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در ارتباط با بازگشایی‌ها، گفت: ویروس کرونا هنوز وجود دارد و در حال جهش و قوی‌تر شدن است و نمونه‌هایی از این جهش را می‌توان در انگلیس، برزیل و آفریقا مشاهده کرد.

وی افزود: موج‌های بیماری کرونا که تا به حال در کشور ما مشاهده شده حاصل جهش ویروس نبوده بلکه متأثر از رفتارهای اشتباه خودمان است. رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی سبب از دست دادن هموطنانمان بود، هر زمان میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش می‌یابد بیماری کرونا اوج می‌گیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در شرایطی که آمریکا، آلمان و انگلیس در تعداد مبتلایان کرونایی، رکورد شکنی می‌کنند با همدلی مسئولین و همکاری مردم ما توانستیم با اجرای طرح شهید سلیمانی پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود و به آرامش نسبی برسیم. وضعیت استان تهران و البرز به گونه‌ای بود که باید زرد اعلام می‌شد ولی این اعلام به معنای آن نیست که ویروس از بین رفته باش، وضعیت زرد تهران و البرز بدان معنا است که مشاغلی که ۱۱ ماه تعطیل بودند می‌توانند به فعالیت خود بازگردند.

وی تصریح کرد: مردم باید با تغییر سبک زندگی بپذیرند که حتماً نباید با اعمال جریمه از سفر و ترددشان جلوگیری شود. حضور دانش آموزان در مدارس به هیچ وجه اجباری نیست. پایه‌های اول و دوم در مناطق زرد و آبی در صورت تمایل خانواده‌ها، دانش آموزان می‌توانند دو روز در هفته آن هم دو ساعت در روز به مدرسه بروند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص حضور کادر و مدیران مدارس در مدارس گفت: وزیر آموزش و پرورش درباره حضور کادر آموزشی در مدارس تصمیم گیری خواهد کرد اما تا این لحظه به منظور مدیریت مدرسه و ارتباط با والدین دانش آموزان تصمیم بر حضور داشتن کارکنان و کادر آموزش است.

رئیسی با اشاره به نگاه علمی و درست وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس پایه اول و دوم تصریح کرد: گرچه نگاه وزیر آموزش و پرورش در مورد بازگشایی‌ها درست است اما در شرایط کرونایی فعلی، حضور در مدارس به هیچ وجه اجباری نیست.

وی در خصوص اعمال نکردن ممنوعیت سفر به استان‌های جنوبی و شمالی کشور عنوان کرد: درست است که برای وضعیت زرد در کشور اعمال محدودیت تعریف نکرده ایم اما همین ۴۰ هزار نفری که امروز وارد قشم شده اند از آن دسته افرادی هستند که به هر بهانه اقدام به هنجارشکنی کرده و مهمانی و دورهمی راه می‌اندازند اینجاست که باید طبق تجربه باید از زور و فشار برای اعمال محدودیت‌ها استفاده کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ایجاد هر موج بیماری مساوی با ۱۰ هزار نفر مرگ بیشتر است، افزود: به این منظور از وزارت کشور خواسته ایم تا دوباره اعمال محدودیت‌های شدیدتر برقرار گردد. در حال حاضر وضعیت ۲۵۳ شهر در کشور متعادل شده اما اگر پروتکل‌ها رعایت نشود احتمال شروع موج چهارم بیماری وجود خواهد داشت از سویی با خستگی فراوان کادر درمان، موج چهارم بیماری خبر بسیار بدی برای ما محسوب می‌شود.

رئیسی در خصوص برخورد با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی گفت: با اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به ۸۳ درصد رسیده اما در برخی اماکن و شهرها عده‌ای پروتکل‌ها را زیر سوال می‌برند از این رو وقتی حدود ۱۰ شهر استان مازندران در وضعیت قرمز هستند باز هم شاهد صف کشیدن مردم برای ورود به این استان هستیم. با رصد به موقع و بی وقفه تعداد پلمب ها و ثبت تخلفات، با ناقضان پروتکل‌ها برخورد خواهد شد.

وی از در دسترس قرار گرفتن ۴ واکسن جدید تولید ایرانی تا تابستان سال آینده خبر داد و افزود: هدف اصلی ما این است که اول برای گروه پر خطر (کادر درمان، سالمندان پر خطر و جانبازان شیمیایی) بتوانیم قبل از سال جدید تهیه واکسن را انجام دهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از همکاری و ایجاد مسیر جدید تهیه و تولید واکسن میان ایران و کوبا خبر داد و افزود: واکسنی که تهیه آن با انعقاد قراردادی میان ایران و کوبا به تولید رسیده، فاز اول انسانی خود را در کوبا طی نموده بنابراین و طبق قرارداد فی مابین، تکنولوژی این واکسن از کوبایی‌ها است ولی این واکسن ایرانی محسوب می‌شود از این رو می‌توانیم فاز ۳ این واکسن را تا پایان سال جاری در کشور خودمان شروع کنیم.

رئیسی در خصوص تزریق‌های صورت گرفته واکسن کرونا بر روی مسئولین کشورهای همسایه یادآور شد: بسیاری از این واکسن‌ها در مرحله ۲ و ۳ قرار دارند این در حالی است که اصرار ما بر این است که واکسن ایرانی و تولید داخلی به مردم کشورمان تزریق شود.

وی با اشاره به پرداخت ۵۲ میلیون دلار برای خرید واکسن کواکس، افزود: با پرداخت این مبلغ حدوداً ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسن خریداری شده که البته به رغم کارشکنی‌های بسیار از سوی آمریکا این مبلغ انتقال و در حساب نشست و در حال حاضر در انتظار دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن تا ۲ ماه آینده هستیم. این میزان دوز به ما کمک می‌کند تا قبل از تولید میزان مورد نیاز واکسن داخلی، پاسخگوی شبکه درمان کشورمان باشیم.

رئیسی همچنین از احتمال ورود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن از روسیه و چین خبر داد و ابراز داشت: تهیه و دریافت این میزان دوز این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از پایان سال جاری، واکسیناسیون را در کشورمان آغاز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha