شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 30644

جمعی از متخصصین و دست اندرکاران تولید داروهای بیوتکنولوژی ایران در نامه ای به رسانه ها نسبت به پروِژه شکست صنعت دارویی کشور هشدار داده اند.

سلامت نیوز :جمعی از متخصصین و دست اندرکاران تولید داروهای بیوتکنولوژی ایران در نامه ای به رسانه ها نسبت به پروِژه شکست صنعت دارویی کشور هشدار داده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی الف در این نامه آمده است:
باسلام،
امضاء کنندگان نامه زیر، نمایندگان جمعی از متخصصین ، پژوهشگران ، دست اندرکاران عرصه علم و فناوری و صنعت بسیار مهم تولید داروهای بیوتکنولوژی کشور می باشند که به خاطر بروز مشکلات حاد و جدی پیش آمده اخیر و خطراتی که صنعت تولید داروی داخل و بیماران عزیز را به شدت تهدید می نماید، مواردی را جهت استحضار و پیگیریهای لازم بیان می دارد.   

1-     تامین سلامت آحاد مردم جامعه همواره از وظایف و اهداف عالیه حکومت هاست. در این میان صنعت دارو در راستای سایر صنایع دانش بنیان همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
از جمله سلولهای بنیادی ، نانو و فناوریهای هسته ای. مزید اطلاع تا پنج سال قبل داروهای بیماران ام اس در جهان فقط در انحصار آمریکایی ها بود اما با لطف الهی و در سایه توجهات ویژه مقام معظم رهبری و سایر دولتمردان و نیز تلاشهای شبانه روزی 15 ساله جوانان ، دانشمندان و متخصصین ایران عزیز اسلامی، سرانجام در سال 1385 داروی ایرانی ام اس وارد بازار شد و آمریکائیها با انتشار این خبر بهت زده شدند. این درحالی بود که اعلام این خبر، قیمت سهام شرکتهای آمریکایی را با شوک جدی کاهش قیمت روبرو کرد.

2-     تولید این داروی مهم و استراتژیک باعث شد که دغدغه بیماران کاهش یافته و کشور از نگرانی تامین داروی بیماران ام اس در سالیان اخیر رها گردد. در سالهای گذشته چرخه تامین دارو همواره تحت تاثیر تنشهای سیاسی و اقتصادی مختلف قرار می گرفت که بازتاب آن متوجه جامعه بیماران خاص می گردید. شما اصحاب رسانه به یاد دارید که در سالیان گذشته بارها بیماران خاص بخصوص بیماران ام اس، به دلیل کمبود داروهای خود خبرساز شدند حال آنکه در سالهای اخیر شاهد این تشویش و نگرانیها نبوده ایم و این میسر نبود، مگر با همت محققین و متخصصینی که داروها را در کشور به تولید رساندند.  در طول سالیان عرضه دارو به بازار، هرگز کمبودی احساس نشده و همواره انبارهای شرکتهای پخش، دارای دارو بوده اند.

3-     این داروها تماماً با مشابه خارجی در آزمایشگاههای معتبر مورد آزمون قرار گرفته اند و علاوه بر آن تحت مطالعات بالینی طولانی مدت توسط بهترین متخصصین کشور قرار گرفته است و در نهایت مشابهت کامل کیفی آنها با نمونه آمریکائی و اروپایی به اثبات رسیده است. بعد از 5 سال حضور در بازار داروئی کشور، امروز مفتخریم که شاهد کیفیت محصولات ما، پزشکان متخصص کشور و بیش از دهها هزار بیمار مصرف کننده داروها هستند و مقالات متعددی درخصوص اثبات کیفیت و مشابهت ایمنی و اثربخشی دارو با نمونه آمریکایی و اروپایی به چاپ رسیده است.  

4-     درخصوص کلیه این داروها ظرفیت تولید کنندگان داخلی نه تنها تامین کننده ی کل نیاز کشور بوده است بلکه قادر به تامین کل نیاز منطقه خاورمیانه و شمال آمریکا نیز می باشند. درحال حاضر این دارو در چندین کشور منطقه به ثبت رسیده است و اولین محموله های صادراتی ارسال گردیده است. مفتخریم که اولین محصول Hi-Tech ایرانی صادر شده و برای کشور ارز آوری داشته است و علاوه براین در طی پنج سال اخیر محصولات بیوتکنولوژی تولید داخل حداقل موجب یک میلیارد دلار صرفه جوئی ارزی شده است.

5-     مجموعه تولید کنندگان محصولات بیوتکنولوژی برای بیش از 1000 نفر متخصص کشور اشتغالزایی ایجاد نموده اند که بی شک جزء اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

متاسفانه اخیراً شاهد حرکت عجیب و تاسف باری از طرف معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم و آن اقدام به واردات داروهای مشابه تولید داخل از کشور آرژانتین می باشد. به نظر می رسد حذف سهم عمده ای از  بازار ایران از دست وارد کنندگان و حتی ورود به بازارهای جهانی دستهای پنهانی را بر آن داشته است تا این بار پروژه شکست صنعت دانش محور داخلی را با  " نقاب ظاهراً تولیدی" بر زمین بزنند.
درحالیکه محققین بسیاری وارد این عرصه می شوند و روز به روز بر تعداد شرکتهای دانش بنیان افزون می گردد، سیاست های معاونت غذا و دارو در تضاد کامل با اهداف سندچشم انداز و نقشه جامع سلامت کشور می باشد. متاسفانه وزارت بهداشت عنوان می نماید که قصد شکستن انحصار تولید کنندگان داخلی را دارد. عجیب است که در تمامی دنیا و حتی در بازارهای آزاد، تمامی دولتمردان به دنبال در اختیار گذاشتن سهم بیشتری از بازار خود در اختیار تولید کننده ی داخلی هستند اما  معاونت غذا و داروی ما رسماً اعلام می نماید که با واردات قصد دارد " انحصار تولید کننده ی داخلی را بشکند. "

این در حالیست که هریک از تولید کنندگان ما قادر هستند محصولات همدیگر را تولید نمایند اما به دلیل بدنه ی جوان و شکننده ی صنعت توافق نموده اند که از رقابت بین تولید کنندگان داخلی بپرهیزند و هریک بر تولید چند قلم دارو متمرکز شوند. این درحالیست که بازار هیچگاه برای تولید کننده ی داخلی انحصاری نبوده است و همواره محصول اصلی آمریکایی و اروپایی با دریافت یارانه در بازار موجود بوده است و تولید کنندگان با کیفیت مشابه و قیمت به مراتب ارزانتر به رقابت با شرکتهای چند ملیتی پرداخته اند.

 درحالیکه مدیرکل محترم نظارت بر امور دارو یک روز مطرح می کند که تا چندین سال برنامه این شرکت آرژانتینی بر واردات است، روز بعد معاون محترم غذا و دارو عنوان می نماید که این یک برنامه تولید است.
 در یک روز از کیفیت و دانش آرژانتین دفاع می گردد و در همان روز و همان مصاحبه مطرح می شود که دانش فنی متعلق به طرف ایرانی است و فقط در آرژانتین تولید می گردد. جالب است بدانید که تنها 9 قلم محصول بیوتکنولوژیک از میان بیش از 100 قلم داروی موجود در بازار دنیا در ایران تولید می گردد و شرکت آرژانتینی نیز دقیقاً دست بر روی همان 9 قلم گذاشته است.
آیا این سوال مهمی را در ذهن هر هشیاری ایجاد نمی نماید؟ آیا در ایران جایی برای تولید نیست؟ به چه عنوانی مصرانه قصد داریم سهمی از بازار داروهای استراتژیک خود را در اختیار کشوری بگذاریم که همواره مواضع ضد ایرانی در سطح بین المللی داشته است؟ آیا باید به هر نحوی شده بازهم سهمی از داروهای صرفه جوئی شده با تولید داخل را از کشور خارج کنیم ؟ آیا نتیجه سالها سیاست گذاران ، قانون گذاران و رهنمودهای مقام معظم رهبری در تاکید بر تولید ثروت از علم را می بایست فدای منافع یک شرکت وارد کننده کنیم ؟ آیا در چند سال اخیر درخصوص داروهای تولید داخل کمبودی بروز کرده است؟ آیا مشکل کیفی گزارش شده است ؟

جامعه تولید کنندگان داروهای بیوتکنولوژیک تاجران عرصه دارو نیستند و بدنه ای نحیف تر از استخوان خرد کرده های این بازار دارند.

مدیران محترم و اصحاب قلم، اگر به سوی شما آمده ایم، دلیل آن این است که صدای ما را به گوش دلسوزان صنعت و تکنولوژی کشور برسانید چرا که ما تمام مسیرهای قانونی برای جلوگیری از این حرکت غلط را پیموده ایم.  آنچه قصد دفاع و احیای آن را داریم چند میلیون تومانی از بازار پرسود دارویی کشور نیست. ما بهترین فرصت های بین المللی ، پرشورترین سالهای زندگانی و به روزترین دانش قرن را در سالهای اخیر برای به ثمر رسیدن این صنعت خرج کرده ایم و نمی توانیم آرام بنشینیم و ببینیم که باز هم سوداگران عرصه ی دارو که سالهاست بازار دارویی کشور را کنترل می کنند و در اختیار دارند، افتخار ، قدرت و فناوری را پایمال کنند تا باز هم رشد یک صنعت دانش محور در ایران، افسانه ای باشد یا شاید خاطره ای .
 
امضاء کنندگان زیر به ترتیب حروف الفباء :
 
دکتر اسکندر امیدی نیا – عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران
دکتر هوشمند ایلکا – مدیرعامل شرکت زیست دارو دانش
دکتر تولائی – عضو هیات علمی دانشگاه بقیه اله و رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه بقیه اله
دکتر هاله حامدی فر – مدیرعامل شرکت سیناژن
دکتر حسینیان – مدیرعامل شرکت سیناسل
دکتر روح الامینی – عضو هیات علمی دانشکده داروسازی تهران
دکتر سیروس زینلی – عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران و رئیس شبکه پزشکی مولکولی کشور و نایت رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران
مهندس علیرضا عزیزی – مدیرعامل شرکت سیناکلون
دکتر فرج نیا – عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دکتر بردیا فرزامفر – مدیرعامل شرکت نوآوری زیستی گویا
دکتر سعید مدرسی – عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر نادر مقصودی – مدیرعامل شرکت فرآورده های داروئی نوترکیب
دکتر ملبوبی – رئیس انجمن بیوتکنولوژی کشور
دکتر فریدون مهبودی – رئیس هیات مدیره شرکت سیناژن
دکتر فردوس نصیر زاده – مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی
دکتر بهروز وزیری – مدیرعامل شرکت آریوژن زیست دارو
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha