بدن برای ساخت سلول های سالم به کلسترول نیاز دارد اما بالا رفتن میزان کلسترول خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

کلسترول بالا خودش را چگونه نشان می دهد؟

سلامت نیوز: بدن برای ساخت سلول های سالم به کلسترول نیاز دارد اما بالا رفتن میزان کلسترول خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از express، معمولا افراد با آزمایش خون متوجه بالا بودن کلسترول می شوند اما بروز علائمی در بدن می تواند زنگ خطری برای افزایش این مورد خطرناک در بدن باشد.


کنترل سطح کلسترول در افراد به ویژه کسانی که در معرض خطر هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است تا از این طریق بتوان خطر بروز بیماری های قلبی و انسداد عروق خونی را کاهش داد. معمولا میزان بالای کلسترول علائمی را به دنبال ندارد و باعث بروز مشکلات اورژانسی می شود. اما گاهی علائم جسمی ممکن است نشانه کلسترول بالا باشد که به شما هشدار می دهد راه هایی را برای کنترل آن انجام دهید.


درد در دست ها و پاها

تجمع کلسترول می تواند باعث ایجاد لخته در عروق دست ها و پاها شود. این تمرکز کلسترول در این نواحی به طور دائم ادامه داشته و باعث دردناک شدن دست ها و پاها می شود.


سوزن سوزن شدن مداوم

بروز اختلال در جریان خون در قسمت هایی از بدن باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها می شود. میزان بالای کلسترول خون باعث غلیظ شدن جریان خون شده و روی جریان خونی که به اعصاب می رسند، تأثیر گذاشته و باعث سوزن سوزن شدن می شود.


درد قفسه سینه در سمت چپ

 درد قفسه سینه به ویژع در ناحیه سمت چپ نشانه انسداد عروق خونی در اطراف قلب بوده و می تواند باعث ایجاد درد شود. گاهی، این درد حتی ممکن است تا ناحیه گردن هم انتشار یابد. میزان بالای کلسترول در خون ممکن است درد قفسه را به همراه داشته باشد که می تواند علامت حمله قلبی هم باشد.

احساس درد در پشت سر

انسداد عروق خونی در ناحیه اطراف سر ممکن است سردرد در پشت سر را به دنبال داشته باشد. این شرایط زمانی ایجاد می شود که عروق خونی با پلاک های کلسترول مسدود شده باشند. اگر به موقع چنین شرایطی تشخیص داده نشود، عروق خونی پاره شده و موجب سکته می شود.
کلسترول در کل بدن پخش می شود؛ حمله کلسترول به پروتئین ها و ترکیبات پروتئینی به لیپوپروتئین شناخته می شود. به گزارش سیناپرس؛ کلسترول انواع مختلفی دارند که بسته به این که لیپوپروتئین با خود چه حمل می کند، متفاوت است. لیپوپروتئین کم چگالی به LDL یا کلسترول بد شناخته می شود که ذرات کلسترول را درکل بدن پخش می کند. LDL در دیواره عروق تشکیل شده و آنها را سخت و باریک می کنند.
اما کلسترول خوب یا HDL کلسترول اضافی را به کبد می رساند. مشخصات لیپیدی همچنین تری گلیسیرید ها را اندازه گیری می کنند که نوعی چربی خون موجود در خون هستند. بالا بودن میزان تری گلیسیرید هم می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.


بالابرنده های کلسترول

محققان بر این باورند که رژیم غذایی نامناسب، چاقی، نداشتن تحرک و ورزش نکردن، سیگار کشیدن، سن و ابتلا به دیابت از جمله عوامل پرخطری است احتمال افزایش میزان کلسترول را به دنبال دارند.
مصرف چربی های اشباع که بیشتر در فرآورده های حیوانی و چربی های ترانس، کلوچه های صنعتی و پاپ کورن وجود دارند، ممکن است کلسترول را در بدن افراد بالا ببرند. غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز و فرآورده های لبنی پرچرب نیز از دیگر عوامل بالا رفتن کلسترول محسوب می شوند.


کاهنده های مؤثر

اما از سوی دیگر، رژیم مدیترانه ای از جمله رژیم های مؤثری هستند که محققان برای کاهش میزان کلسترول توصیه می کنند. ورزش کردن و فعالیت بدنی به کاهش کلسترول و خطرات جدی برای سلامتی کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha