دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 306446

متخصص قلب و عروق درباره فشارخون بالا گفت: فشار خون بالا در تمامی جوامع بسیار شایع است به طوریکه از هر 5 نفر 1 نفر مبتلا به فشار خون بالا است.

فشار خون نرمال و عادی چند است؟

سلامت نیوز: متخصص قلب و عروق درباره فشارخون بالا گفت: فشار خون بالا در تمامی جوامع بسیار شایع است به طوریکه از هر 5 نفر 1 نفر مبتلا به فشار خون بالا است.

به گزارش سلامت نیوز، محمدرضا محمدحسنی در گفت‌وگو با فارس درباره فشارخون بالا گفت: تشخیص این بیماری بسیار ساده است. فشارخون طبیعی در فرد بالغ در حال استراحت حدود 120 میلی متر جیوه بر روی 80 میلی متر جیوه است. ولی اشکال فشار خون بالا این است که علامتی ندارد و 50 درصد بیمارانی که فشار خون بالا دارند اطلاعی از آن ندارند و این بسیار خطرناک است. فشار خون بالا در تمامی جوامع بسیار شایع است به طوریکه از هر 5 نفر 1 نفر مبتلا به فشار خون بالا است.

متخصص قلب و عروق افزود: کودکان و افراد بالغ باید حداقل سالی دوبار فشار خون خود را چک کنند. در برخی مواقع فشار خون به دلیل مشاهده پزشک و استرس فشار گیری بالا می رود به همین دلیل نیاز است اگر فردی فشار خون بالا داشت چند جلسه چک شود. اگر فشار خون بالا باشد فرد باید دارو مصرف کند. هرچه فشار کمتر باشد بهتر است به شرطی که علامت داشته باشد ولی فشار خون بالا تحت هر شرایطی نیاز به مصرف دارو دارد.

محمدحسنی خاطرنشان کرد: فشار خون های خفیف معمولا با رژیم غذایی، ورزش مناسب و اصلاح استرس ها کنترل می شود در غیر این صورت فرد باید دارو مصرف کند و یا اینکه دلیل دیگری دارد که باید آن را رفع کرد.

وی چاقی و عوامل ژنتیکی را از عوامل ایجاد فشار خون بالا برشمرد و گفت: فشار خون بالا خطری جدی برای بیماری های عروق کرونر محسوب می شود ولی در بیش از 90 درصد موارد علت خاصی برای آن پیدا نشده است . افراد چاق و کم تحرک با سوء تغذیه و سابقه ژنتیکی در فامیل درجه 1 بیشتر با این بیماری مواجه هستند. ضمن اینکه این بیماری درصد ابتلا به تنگی عروق قلبی و آنژین صدری را بالا می برد.

متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مصرف دارو در فشار خون های متغیر برعهده پزشک است گفت: برخی مواقع فشار خون توسط دستگاه در طول 24 ساعت اندازه گیری می شود ولی معمولا با اصلاح رژیم غذایی و کاهش استرس و وزن این فشار کنترل می شود. هر فشاری بالاتر از 120 بر روی 80 بعد از سن بلوغ بالا محسوب می شود و باید به پزشک مراجعه کرد اگرچه باید تمامی شرایط فشارخون گیری مثل عدم مصرف چای ، قهوه، سیگار و استاندارد بودن دستگاه باید رعایت شود. به هر ترتیب قضاوت باید به پزشک سپرده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha