بدن شما زمانی کم آب می شود که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آن باشد. آب به طور معمول به دلیل تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می رود.

همیشه احساس تشنگی دارید؟ این دلایل را بخوانید

سلامت نیوز: بدن شما زمانی کم آب می شود که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آن باشد. آب به طور معمول به دلیل تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد اما تشنگی مکرر و همیشگی ممکن است علامتی از اشکال در سبک زندگی یا یک مشکل پزشکی باشد:

رژیم غذایی پرنمک: زمانی که شما نمک بیشتری از رژیم غذایی دریافت می کنید، ادرار کمتری دارید و سلول هایتان از آب محروم می شوند. سلول های محروم از آب پیام های شیمیایی را به مغز برای درخواست آب بیشتر ارسال می کنند و شما احساس تشنگی مداوم می کنید. کاهش مصرف نمک از طریق رژیم غذایی و نوشیدن آب به اندازه کافی می تواند این احساس تشنگی را از بین ببرد.

پیاده روی در صبح: راه رفتن بیش از حد و با ریتم تند در هنگام صبح منجر به تعریق بیشتر نسبت به زمان های دیگر روز می شود. تعریق بیش از حد نیز یعنی از دست دادن بیشتر مایعات بدن. بهتر است زمان های دیگری را برای پیاده روی تند در طول روز انتخاب کنید و یا این که مطمئن شوید قبل از ورزش به میزان کافی آب نوشیده اید. میزان کافی آب نسبی است و باید در این مورد به زبان بدن خود گوش دهید.

ابتلا به دیابت: در افراد مبتلا به دیابت نیز افزایش میزان قند خون می تواند منجر به افزایش ادرار و در نتیجه کم آبی شود. به همین دلیل است که ادرار مکرر و تشنگی بیش از حد بعلاوه تاری دید از جمله علائم بیماری دیابت هستند. در صورت بروز هر سه علامت باید با پزشک تان حتما مشورت کنید.

خشکی دهان: هنگامی که غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق تولید نمی کنند، شما ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتر برای رهایی از خشکی دهان داشته باشید. خشکی دهان می ‌تواند عارضه جانبی داروهای تجویز شده برای شما و یا داروهای بیماری آلرژی و داروهای بیماری سرگیجه باشد. همچنین چندین بیماری وجود دارد که می ‌تواند علت خشکی دهان باشد بنابراین این مشکل ارزش مشورت با پزشک را دارد.

کم خونی: بدن شما متکی به سلول های سالم برای حمل خون به سراسر بدن است. کم خونی خفیف در این میان معمولا با احساس تشنگی بیش از حد همراه می شود. در مورد راه های تشخیص و درمان کم خونی با پزشک تان مشورت کنید.

دیابت بی مزه: اگرچه دیابت بی ‌مزه با آن دیابتی که ما می ‌شناسیم مرتبط نیست، اما دیابت بی‌ مزه نیز برخی از نشانه‌ ها و علائم مشابه دیابت از قبیل از دست دادن آب و مشغولیت مثانه را دارد. دیابت بی‌ مزه یک عدم تعادل هورمونی در بدن است که جذب آب را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. در این اختلال، از آنجا که شما مقدار زیادی آب از طریق ادرار از دست می ‌دهید، بدن شما تلاش می ‌کند که مایعات از دست داده را جبران کند. از آن‌ جا که انواع مختلفی دیابت بی ‌مزه وجود دارد و دیابت بی ‌مزه می‌ تواند با شرایط دیگری نیز ایجاد شود، پزشک شما انواع آزمون‌ ها را برای تعیین این‌ که کدام گزینه درمانی برای شما بهتر است درخواست می ‌کند.

مصرف داروها: برخی از داروها می توانند منجر به احساس تشنگی دائمی شوند از جمله داروهای آنتی کولینرژیک و دیورتیک ها برای درمان فشار خون. در صورت ادامه دار بودن تشنگی ناشی از مصرف این داروها، حتما با پزشک تان برای معرفی درمان های جایگزین در تماس باشید.

منبع: readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha