رئیس بیمارستان سینا گفت: در زمان بازگشایی مدارس در ابتدای سال تحصیلی موارد ابتلا به کرونا بین دانش‌آموزان، معلمان و افراد نزدیک آنها بیشتر شده بود، چون کودکان علامت بیماری ندارند به راحتی ویروس را منتقل می‌کنند.

موارد ابتلا به کرونا بین معلمان، دانش‌آموزان و اطرافیانشان در زمان بازگشایی مدارس بیشتر شده بود

سلامت نیوز: رئیس بیمارستان سینا گفت: در زمان بازگشایی مدارس در ابتدای سال تحصیلی موارد ابتلا به کرونا بین دانش‌آموزان، معلمان و افراد نزدیک آنها بیشتر شده بود، چون کودکان علامت بیماری ندارند به راحتی ویروس را منتقل می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز،«محمد طالب‌پور» رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به بازگشایی مدارس در شهرهای آبی بیان کرد: طی آماری که در این ده ماه جلوی چشم ما به صورت آنلاین کم و زیاد می‌شود، تا الان سه فاصله بین هر پیک داشتیم که به طور متوسط ۴ الی ۶ هفته بوده است، یعنی اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، باید در اواخر بهمن ماه انتظار پیک چهارم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین هرچه مردم و سیستم‌های نظارتی و دولتی دقیق‌تر و بهتر رعایت کنند، این پیک ضعیف‌تر خواهد بود، اما اگر همه چیز عادی جلوه داده شود، امکان دارد دچار دردسرهای بدتری نسبت به قبل شویم و چون ستاد کرونا همه‌ی جزئیات و اطلاعات را دارد، بهترین مرجع برای موضوعاتی همچون بازگشایی مدارس است، که اگر مجوز بازگشایی مدارس را بدهد یعنی همه جوانب بررسی شده و اگر مستقل از وزارت بهداشت تصمیمی گرفته شود، جای تامل دارد.

طالب‌پور افزود: رفتارهای اجتماعی در این فاز باید تحت نظر مدیریت یکسانی قرار بگیرد و نمی‌شود وزارتخانه و هر قسمتی جداگانه برای خودش تصمیم بگیرد، اگر با همفکری‌ها چنین تصمیمی گرفته شود، جای دفاع خواهد داشت چون حتما ارزیابی‌هایی انجام می‌شود.

رئیس بیمارستان سینا بیان کرد: الان بیشتر از اینکه نگران ورود افراد به اجتماع باشیم، بنظر باید مراقب موارد بهداشتی از قبیل ماسک، شست و شوی دست و فاصله اجتماعی باشیم.الان بزرگ‌ترین  منبع جدی انتقال آلودگی مترو و اتوبوس‌ هستند که مردم از آنها برای رفت و آمد استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تاثیر بازگشایی‌های مدارس در اوایل سال تحصیلی بر افزایش ابتلا بین دانش آموزان، معلمان و افراد نزدیک به آنها، گفت: دقیقا این موضوع صدق می‌کرد و تعداد مبتلایان در بین دانش‌آموزان و معلمان بیشتر شده بود و چون شدت ابتلا در بچه‌ها کمتر است و در خیلی موارد که مبتلا می‌شوند، علامت‌ ندارند از همدیگر می‌گیرند و این را به خانواده‌ها و بزرگترها منتقل می‌کنند و معمولا بچه‌ها محبوب پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند و ارتباط بیشتری با آنها دارند که همین یک خطر بالقوه برای افراد مسن خواهد بود.

طالب‌پور با اشاره به لزوم تعیین پروتکل‌ها برای بازگشایی مدارس، ادامه داد: توجه داشته باشید که ما در بیمارستان خودمان هم در تصمیم گیری‌ها در رابطه با کرونا، سیستم فراز و نشیب داریم، به طور مثال شرایط به شکلی می‌شود که فقط یک بخش را برای کرونا در نظر می‌گیریم، اما بعد از مدتی می‌بینیم شلوغ شده و بخش اضافه می‌کنیم، یک روز هم می‌بینیم وضعیت افول پیدا کرده و بخش‌های عادی را راه می‌اندازیم.

وی افزود: بنابراین هر تصمیمی اگر دقیق و با نظارت کافی انجام شود، به محض اینکه تشخیص داده شود، خواسته‌ها را برآورده نمی‌کند باید به سرعت در آن بازنگری شود، پس باز و بسته شدن مدارس به این دلیل که می‌بینیم، امکان رعایت درست موارد بهداشتی وجود ندارد، چیز بدی نیست، در مواجه با کرونا تصمیم‌ها مقطعی است و از بی‌برنامگی و بی‌مدیریتی نیست بلکه خاصیت ویروس به این شکل است.

رئیس بیمارستان سینا ادامه داد: در این شرایط کسی نباید به صورت مجزا برنامه ریزی کند، چون در کنترل بیماری‌های عفونی همه باید از یک مدیریت قاطع رهبری کنند.

وی با اشاره به مدیریت یکپارچه‌ در بیمارستان و تاثیر آن بر روند کار، بیان کرد: متناسب با دستورالعمل‌ها در بیمارستان که وارد فاز عادی می‌شویم، عمل‌های معمولی را شروع می‌کنیم و به آن سمت سوق پیدا می‌کنیم، وقتی هم که شرایط خراب شود، بیمارستان را به بخش کرونا سوق می‌دهیم.

طالب‌پور ادامه داد: الان خوشبختانه در بیمارستان سینا میزان کرونا خیلی کاهش پیدا کرده است  و در بقیه بخش‌ها همه عمل‌های روتین انجام می شود، بیمارانی که نزدیک یک سال از ترس کرونا وارد بیمارستان نشده بودند و عمل‌هاشان را به تاخیر انداخته بودند الان با فراغ بال می‌توانند بیایند و این نیاز پزشکی خود را در بیمارستان برآورده کنند، چون امکان دارد به دلیل جو متلاطم در ماه آینده این شرایط تغییر کند و فعالیت بخش‌های عادی کم شود.

وی در پایان تاکید کرد: الان زمان مناسبی است که اگر افراد بیماری‌های خاصی مثل سرطان، قلبی، مغزی و... دارند حتما درمانشان را پیگیری کنند و الان بهترین زمان است تا وارد مراکز درمانی شوند و درمان‌شان را سریع شروع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha