دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 306479

برخی از افراد هنگام بیدار شدن از خواب به دلایل مختلف از سردرد‌های آزار دهنده رنج می‌برند.

علت سردرد‌های بعد از خواب چیست؟

سلامت نیوز: برخی از افراد هنگام بیدار شدن از خواب به دلایل مختلف از سردرد‌های آزار دهنده رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر هر روز با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، دلیل آن به نوع سردرد شما بستگی دارد. در این گزارش برای فهمیدن دلایل سردرد هنگام بیدار شدن از خواب با دکتر سارا بروور پزشک انگلیسی گفتگو شده است.


چه عواملی باعث سردرد می‌شوند؟

بیش از ۱۰۰ نوع سردرد وجود دارد و علل آن با توجه انوع آن متفاوت است. برخی از این سردرد‌ها به دلایل خاص پزشکی از جمله ضربه، استفاده بیش از حد از دارو، اختلالات عروقی (سکته مغزی، آرتریت غول پیکر) و عفونت‌هایی مانند مننژیت، فشار خون بالا، سینوزیت و تومور‌ها مربوط می‌شوند.

برخی از انواع سردرد‌ها با وضعیت سلامتی زمینه‌ای دیگری مرتبط نیستند و در نتیجه تنش، میگرن، سردرد‌های خوشه‌ای و سردرد ناشی از محرک‌های سرماخوردگی مانند خوردن بستنی یا ورزش بروز پیدا می‌کنند.


شایعترین سردردها چیست؟

سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد‌ است و سرمنشأ ۹۰ درصد از سردردهاست.  این نوع سردرد شامل سردرد‌های خفیف تا متوسط است که در دو طرف سر احساس می‌شود. نوع درد آن ثابت‌تر از درد ضربان دار است و مانند فشار یا انقباض مداوم در قسمت فوقانی جمجمه، پشت سر یا بالای چشم احساس می‌شود.

بیشتر افرادی که از میگرن رنج می‌برند می‌گویند این یک سردرد بسیار تپنده همراه با سردرد شدید، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صداست.

سردرد‌های خوشه‌ای هم یکی از شدیدترین درد‌هایی است که بیمار از آن رنج می‌برد و هر بار از یک تا ۳ هفته طول می‌کشد. طی این بیماری یک چشم دچار گرفتگی می‌شود و معمولاً سوراخ بینی نیز از همان طرف مسدود می‌شود و بیمار ممکن است دچار تعریق صورت یا قرمزی چشم و تورم پلک شود.

این درد تا سه ساعت طول می‌کشد و به طور منظم، معمولاً در همان ساعت از روز و اغلب در اوایل صبح رخ می‌دهد. علت آن مشخص نیست، اما نتیجه فعال شدن بیش از حد بخشی از مغز است که زمینه ماده خاکستری هیپوتالاموس است.

اگر هر روز با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است دلیل آن سردرد تنشی یا شاید میگرن باشد.

به گفته دکتر بروور سرفه، خواب بیش از حد (بیش از ۸ ساعت) در پایان هفته، ترک کافئین، استفاده بیش از حد از پاراستامول یا ایبوپروفن، استفاده از مواد افزودنی غذایی (مانند مونو سدیم گلوتامات) برای افرادی که آلرژی دارند و مصرف بستنی و غذا‌های خیلی سرد از دیگر دلایل احتمالی بروز سردرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha