یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به مشاهده جهش‌های مختلف در کروناویروس، خاطرنشان کرد که این موضوع نیاز به تزریق ادواری و سالانه واکسن کرونا را متحمل می‌کند.

احتمال نیاز به تزریق ادواری واکسن کرونا به دلیل جهش ویروس

سلامت نیوز: یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به مشاهده جهش‌های مختلف در کروناویروس، خاطرنشان کرد که این موضوع نیاز به تزریق ادواری و سالانه واکسن کرونا را متحمل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر اورنگ ایلامی دوشنبه ۲۹ دی در جمع خبرنگاران با اشاره به شناسایی کرونای انگلیسی، گفت: عامل این بیماری یک نوع جهش یافته از کروناویروس است اما استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست و شوی مکرر دست‌ها و دیگر اقدامات توصیه شده در پروتکل‌های مقابله با کرونا، انسان را در برابر آن حفاظت می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، علت انتشار ویروس کرونا را نبود توازن جمعیت بین انسان و حیات وحش و همچنین قرار گرفتن حیوانات وحشی در سبد غذایی بعضی از جوامع انسانی و دست اندازی بشر به حیات وحش دانست و گفت: به گفته سازمان بهداشت جهانی کروناویروس جدید کشف‌ شده در انگلیس، با سرعت انتقال بالاتر، هنوز از کنترل خارج نشده است و باید با اقدامات پیشگیرانه، از شیوع بیشتر آن جلوگیری شود.

او با اشاره به ورود نوع انگلیسی کرونا به ایران، گفت: قدرت سرایت‌ پذیری این ویروس جهش ‌یافته بسیار بیشتر از ویروس قبلی است، بنابراین با توجه به افزایش سطح پروتکل‌های بهداشتی در کشور، شرایط شیوع بیماری در کشور ما نسبت به قبل پایدارتر است، به نظر می‌رسد، می ‌توان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، از گسترش شیوع آن پیشگیری کرد.

اورنگ ایلامی با تاکید بر اینکه مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های تست کرونا باید نسبت به افزایش ناگهانی موارد مثبت بیماری حساس تر عمل کنند، گفت: سویه‌های جدید ویروس کرونا باید شناسایی شود تا بتوانیم در کنترل آنها، با دقت بیشتری عمل کنیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر جهش‌های متعدد و همچنین رفتار کرونا، گفت: این احتمال وجود دارد تزریق واکسن کرونا مانند واکسن آنفلوانزا سالانه شود و این ضرورت وجود دارد که با وسواس بیشتری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

به گفته اورنگی، ویروس‌ها به طور مداوم جهش یافته و تغییر می‌کنند و منجر به ظهور انواع جدید می‌شوند؛ براساس تحقیقات در انگلستان نشان می‌دهد که سرعت سرایت پذیری این نوع ویروس به طور قابل توجهی بیشتر از ویروس قبلی است و حتی سرعت انتقال آن تا ۷۰درصد بیشتر شده است.

او با اشاره به تاثیر جهش کرونا بر واکسن‌های تولید شده نیز، گفت: طبق اظهارات دانشمندان، واکسن‌های تولیدشده علیه جهش فعلی کرونا موثر است، از ابتدای شیوع کرونا، این ویروس تاکنون چندین جهش داشته و این جهش ‌ها به گونه‌ای نبوده‌اند که ماهیت ویروس را به صورت کامل تغییر دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: این جهش‌های کوچک ویروس کرونا در برخی آنتی ژن‌ها رخ داده، اما آنتی ژن‌های اصلی که واکسن از روی آنها ساخته شده است، همچنان در این ویروس و ویروس جهش یافته وجود دارد و واکسن‌ها نیز بر روی ویروس جدید موثر هستند، با این وجود مشخص نیست در جهش‌های بعدی ویروس چه اتفاقی می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha