سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 306504

متخصصان رژیم غذایی معتقدند که عدم مصرف مواد قندی می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کمک کند اما نتایج تحقیق جدید محققان ژاپنی نشان می‌دهد که بدن ما از موادی مانند گلوکز برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند.

طول عمر بیشتر با مصرف مواد قندی!

سلامت نیوز: متخصصان رژیم غذایی معتقدند که عدم مصرف مواد قندی می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کمک کند اما نتایج تحقیق جدید محققان ژاپنی نشان می‌دهد که بدن ما از موادی مانند گلوکز برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه متروپولیتن توکیو اظهار کردند: بهبود جذب گلوکز می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی طول عمر مگس میوه را افزایش دهد. این مورد در انسان نیز صادق است و جذب بهتر گلوکز در مغز کلید زندگی طولانی‌تر و سالم خواهد بود.


به گزارش ساینس،محققان افزودند: مگس‌های پیر با جذب بهتر گلوکز قادر به مقابله با کاهش عملکرد حرکتی مرتبط با سن می‌شوند و مگس‌های میوه این آزمایش با مصرف گلوکز عمر بیشتری داشتند. محققان پیشنهاد می‌کنند که ترکیب مواد قندی با یک رژیم غذایی بهتر باعث افزایش طول عمر در افراد مسن نیز می‌شود.


تغذیه مناسب مغز چگونه می‌تواند طول عمر را افزایش دهد؟
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، مغز  ۲۰ درصد اکسیژن و یک‌چهارم گلوکز بدن را مصرف می‌کند. برای تامین انرژی، بدن از گلوکز (یک قند ساده) برای ایجاد آدنوزین تری فسفات (ATP) استفاده می‌کند، این‌ها «پیک‌های انرژی» در سراسر بدن هستند که از طریق فرایندی به نام گلیکولیز تشکیل می‌شوند.
با افزایش سن، سلول‌های مغز توانایی ساخت ATP کمتری پیدا می‌کنند. محققان می‌گویند: بین کاهش ATP و کاهش گلوکز در بدن ارتباط وجود دارد. اگرچه متخصصان بهداشت ممکن است توصیه کنند با افزایش سن چه میزان از این مواد مصرف کنیم اما این مطالعه نشان می‌دهد که غذای بیشتر و گلوکز بیشتر درواقع به این روند کمک می‌کند.
شایان ذکر است که این گروه تحقیقاتی هنوز اذعان دارند که یک رژیم غذایی سالم به زندگی طولانی‌تر منجر می‌شود.


استفاده بهتر از گلوکز
دانشیار کانای آندو و گروه وی توانایی بدن در تبدیل گلوکز به ATP را با استفاده از مگس‌های میوه Drosophila بررسی کردند. آنان اول تایید کردند که میزان ATP در سلول‌های مغزی مگس‌های مسن‌تر پایین‌تر و جذب گلوکز کمتری دارند.


آنان کشف کرد که علت این مورد در مگس‌های مسن آنزیم‌های کمتر برای گلیکولیز است. این گروه با اصلاح ژنتیکی مگس‌های میوه پروتئین‌های حمل‌کننده گلوکز به نام hGut۳ بیشتری تولید کردند. نتایج نشان داد که میزان بیشتر این پروتئین‌های خاص به‌طور قابل‌توجهی باعث افزایش تعداد ATP در سلول‌ها می‌شود.
علاوه بر این، hGut۳ بیشتر به کاهش آنزیم‌های گلیکولیز ایجادشده در دوران پیری کمک می‌کند. اگرچه این آسیب طبیعی را که با افزایش سن موجودات در سلول‌ها ایجاد می‌شود متوقف نمی‌کند اما این مورد در مگس‌های میوه به دلیل جذب بهتر گلوکز موجب می‌شود از مشکلات عملکرد حرکتی کمتری رنج ببرند.


تعادل در رژیم غذایی بهتر
در قسمت دوم آزمایش، گروه، مگس‌ها را برای جذب بهتر گلوکز در یک رژیم غذایی محدود قرارداد و مگس‌ها طول عمر بیشتری داشتند.
محققان دریافتند که افزایش جذب گلوکز در بدن درواقع گلوکز بیشتری را به سلول‌های مغزی ارسال نمی‌کند اما آندو و گروه تحقیق معتقدند که بهبود جذب گلوکز به بدن کمک می‌کند تا گلوکز مصرفی خود را موثرتر استفاده کند و به‌نوبه خود به مغز کمک می‌کند تا انرژی موردنیاز برای کارکرد را سال‌ها و سال‌ها حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha