سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 306514

این روزها خبرهای خوش از تولیدات واکسن‌های ایرانی زیاد به گوش می‌رسد، پس از دو بار تزریق واکسن کرونای کوو ایران برکت، به دلیل مشاهده‌نشدن عوارض، مجوز تزریق سومین دوز آن هم صادر شد و در کنار آن دومین واکسن کرونای ایرانی که متعلق به شرکت رازی است، وارد فاز انسانی می‌شود.

دومین واکسن ایرانی در آستانه تست انسانی

سلامت نیوز:این روزها خبرهای خوش از تولیدات واکسن‌های ایرانی زیاد به گوش می‌رسد، پس از دو بار تزریق واکسن کرونای کوو ایران برکت، به دلیل مشاهده‌نشدن عوارض، مجوز تزریق سومین دوز آن هم صادر شد و در کنار آن دومین واکسن کرونای ایرانی که متعلق به شرکت رازی است، وارد فاز انسانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، در گذشته برای تولید واکسن‌ها به فرایند ۱۰ تا ۱۵ساله نیاز بود، ولی شیوع ویروس کرونا و توسعه دانش و تجهیزات پزشکی پیشرفته سبب شد که محققان دنیا در کمتر از یک‌سال به تولید واکسن کووید۱۹ دست پیدا کنند. محققان ایرانی هم در هشت نهاد و شرکت اکنون در حال تولید این واکسن بر پایه فناوری‌هایی چون «ویروس غیر‌فعال»، «پروتئین ‌نوترکیب»، «واحد زیرپروتئینی» و RNA هستند که تاکنون یکی از واکسن‌ها به فاز کارآزمایی بالینی رسیده است.

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی ؟ره؟ و موسسه دانش‌بنیان برکت از جمله نهادهایی هستند که اقدام به تولید واکسن ‌کردند و تست انسانی این واکسن از ۹ دی سال‌جاری شروع شد. بستر تولید این واکسن بر اساس ویروس کشته‌شده است که ۵۶ داوطلب برای تزریق این واکسن در نظر گرفته شده‌اند و در گروه فاز بالینی، این واکسن به سه نفر تزریق شد و بعد از یک هفته قرنطینه در یکی از هتل‌های تهران به منزل بازگشتند و همچنان تحت نظر و مراقبت پزشکی قرار دارند.

بنا بر آنچه مطرح شده بود، مجوز این واکسن برای تزریق به گروه بعدی صادر شده و بنا بود دیروز، دوشنبه، ۳۰ دی به گروه چهارم که هفت نفر هستند، تزریق واکسن انجام شود.آقای حامد حسینی، مسوول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن گفته بود: با توجه به اینکه نتایج آزمایش به‌خوبی پیش رفته است، ما می‌توانیم از این مرحله به بعد دوز پنج میکروگرم را داشته باشیم که این مقدار تاکنون و درمراحل قبل سه میکروگرم بوده است.

علاوه بر آن انستیتوپاستور ایران پروژه واکسن کرونا براساس پروتئین نوترکیب را به صورت مشترک با کشور کوبا اجرایی کرده که اکنون در فاز حیوانی قرار دارد و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیز تولید واکسن کرونا مبتنی بر پروتئین نوترکیب را در دستور کار دارد. واکسن نوترکیب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله نیز با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حال اجراست.

طبق آنچه اعلام شده، واکسن کرونای کوبا منطبق بر واکسن ذات‌الریه کودکان است و به‌عنوان جزئی از واکسن پنوموکوک، ایران وارد ساخت واکسن کرونای مشترک با کوبا شد و پنج تا ۶ ماه است که همکاری بین دو کشور از مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی آغاز شده و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار ایمن است و هیچ‌ عوارضی نداشت و کارایی بسیار چشمگیری داشت. 

صدور مجوز آزمایش انسانی دومین واکسن

دکتر احسان شمسی‌کوشکی، دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت درباره دومین واکسن کرونای ایرانی می‌گوید: «پس از صدور اولین مجوز تست بالینی واکسن کرونا متعلق به شرکت گروه دارویی برکت و شرکت شفا دارو، مجوز انجام کارآزمایی بالینی فاز یک برای آزمایش واکسن کرونا تولیدی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در کمیته اخلاق هم صادر شده است.»شمسی‌کوشکی ادامه می‌دهد:

«واکسن کرونایی که از سوی موسسه رازی تولید شده و در حال حاضر فازهای حیوانی خود را به پایان برده و مجوز کمیته ملی اخلاق در پژوهش را برای آغاز مطالعه فاز اول انسانی دریافت کرده‌است، مربوط به یک واکسن نوترکیب بوده و یک پروتئین نوترکیب است که تکنولوژی آن با واکسن‌کرونای ایرانی قبلی که مجوز دریافت کرده، متفاوت است. این واکسن از یک پروتئین نوترکیب است، یعنی بخش‌هایی از پروتئین S ویروس یا همان اسپایک پروتئین در این واکسن به صورت نوترکیب قرار داده شده و با تزریق واکسن، بدن علیه آن بخش‌ها آنتی‌بادی تولید خواهد کرد. این گروه از واکسن‌ها جزو واکسن‌های بسیار ایمن محسوب می‌شوند.»

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت می‌افزاید: «در پروتکل پیشنهادی فاز یک و دو مطالعه بالینی پیشنهاد شده است که در پروتکل فاز یک ۱۳ نفر به صورت پیشقراول وارد کارآزمایی شده و بعد از آن ۱۲۰ نفر در چهار گروه متفاوت وارد پژوهش می‌شوند. قاعدتا اگر فاز اول موفق باشد، دوز مورد قبول واکسن را پیدا کرده و بر اساس نتایج فاز یک، فاز دوم روی ۵۰۰ نفر آغاز می‌شود. در تمام این مراحل هم کمیته ملی اخلاق و ناظر ارشدی که برای این کار معین شده، بر این پروژه نظارت می‌کنند.»

 اکنون تقریبا نزدیک به ۲۱۰ شرکت در جهان در حال تحقیق و ساخت واکسن کرونا هستند و تقریبا اغلب کشورها به طرق مختلف روی این مساله فعال هستند و آنهایی که سابقه قبلی دارند، جلوتر از بقیه هستند. در کشور ما هم هشت شرکت هستند که روی واکسن کار می‌کنند که جای امیدواری بسیاری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha