محققان بین‌المللی با تجزیه و تحلیل تحقیقات پیشین دریافتند مصرف غذای سرخ شده با افزایش احتمال بروز بیماری‌های شدید قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

مصرف غذاهای سرخ‌شده عامل بروز بیماری قلبی و سکته مغزی

سلامت نیوز:محققان بین‌المللی با تجزیه و تحلیل تحقیقات پیشین دریافتند مصرف غذای سرخ شده با افزایش احتمال بروز بیماری‌های شدید قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این مطالعه که با تجزیه و تحلیل اطلاعات ۲۶ تحقیق با همکاری بیش از یک میلیون داوطلب انجام گرفت، مشخص شد افرادی که بیشترین میزان غذای سرخ شده را در طول هفته مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان این نوع غذاها را دریافت می‌کنند، ۲۸ درصد بیشتر در معرض بیماری‌های شدید قلبی، ۲۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مزمن و ۳۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،همچنین مشخص شد با افزایش مصرف هفتگی غذای سرخ شده به میزان ۱۱۴ گرم، خطر بروز این بیماری‌ها به ترتیب به میزان ۳، ۲ و ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.


به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. کاهش وزن، کلسترول، چربی، کنترل قند، اجتناب از تنش و استرس و ورزش منظم روزانه مهمترین عوامل در کنترل این عارضه هستند.


سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند.


حدود ۸۵ درصد از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر انسداد یک شریان مغزی یا یک لخته خون ایجاد می‌شود که به آن سکته مغزی ایسکمیک گفته می‌شود. گاهی نیز سکته مغزی هموراژیک (خونریزی) است که در اثر پارگی عروق مغزی ایجاد می‌شود.


در حال حاضر سکته مغزی مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان و دومین علت مرگ و میر است. نکته حائز اهمیت این است که این عارضه به طور کامل قابل پیشگیری است.


در سال جاری ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی جان سالم به در بردند؛ ولی بسیاری از این افراد با چالش‌های اساسی از قبیل ناتوانی جسمی، مشکلات ارتباطی، ‌تغییر در نحوه تفکر و احساسات، از دست دادن شغل و درآمد و روابط اجتماعی روبرو هستند.


فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و نداشتن فعالیت بدنی از جمله مهمترین دلایل سکته مغزی محسوب می‌شود.


رژیم غذایی گیاهی غنی از آجیل، سبزیجات و دانه‌هایی مانند سویا، خطر بروز سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Heart منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha