سلامت نیوز : مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران نسبت به جراحی تغییر رنگ چشم که اخیرا در کشور در حال انجام است، هشدار داد و اعلام کرد: جراحی تغییر رنگ چشم می‌تواند آسیب‌های جدی چشمی از جمله کوری را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر پرویز زرین بخش، رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اعلام این خبر گفت: این روش به دلیل قرار گرفتن صفحه رنگی سیلکونی داخل اطاق قدامی چشم و روی عنبیه (قسمت رنگی چشم) می‌تواند باعث ایجاد التهاب داخل چشمی، بالا رفتن فشار داخل چشم، صدمه به سلول‌های قرنیه و کدر کردن آن، آب سیاه، پخش رنگ دانه به داخل چشم و روی سطح پشتی قرنیه و آب مروارید شود.

وی اظهار داشت: عمل جراحی تغییر رنگ چشم به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان معتبرترین مرکز علمی - پزشکی جهان که استفاده از داروها و فرآورده‌های غذایی را مورد تایید قرار می‌دهد، نرسیده و این مرکز درباره عوارض آن تحقیقاتی انجام نداده است.

به گفته دکتر زرین بخش، با وجود این که این لنزها از آمریکا وارد کشور می‌شود، انجام اعمال جراحی تغییر رنگ چشم در آمریکا ممنوع بوده و داوطلبان این گونه اعمال جراحی می‌بایست برای انجام تغییر رنگ چشم به کشورهای توسعه نیافته سفر کنند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، برای تغییر رنگ چشم سال‌ها از لنزهای رنگی استفاده می‌شد که با تحولاتی که در نوع پلیمر و طراحی این لنزها ایجاد شد، امروزه بی خطرترین روش برای تغییر رنگ چشم، استفاده از لنزهای تماسی رنگی چشم است.

وی در مورد تفاوت این لنزها با لنزهایی که برای درمان دوربینی و نزدیک بینی شدید برای افرادی که نمی توان برای آنان عمل لیزیک انجام داد داخل چشم تعبیه می‌شود، گفت: لنزهای اصلاح نزدیک بینی کوچک تر بوده با زاویه چشم در تماس نیستند و احتمال عوارض آنها بسیار کمتر از این نوع لنزهای رنگی است که داخل چشم قرار می گیرد.

این چشم پزشک یادآور شد: در لنزهای مربوط به تغییر رنگ چشم، لنز می‌بایستی به اندازه عنبیه چشم باشد که این امر سبب اختلال در تغییرات اندازه مردمک نسبت به نور می‌شود. از طرف دیگر به دلیل آن که این گونه لنزها با زاویه چشم در تماس هستند، سبب ایجاد آب سیاه در چشم می شوند. در تماس بودن با سلول های داخلی قرنیه نیز موجب کدورت و از دست رفتن سلول های قرنیه ای می شود.

وی ادامه داد: از آنجا که عنبیه رابطه بسیار قوی با سیستم ایمنی بدن دارد، تماس لنز با عنبیه سبب تحریک سیستم ایمنی و ایجاد التهاب داخل چشم و ایجاد آب سیاه در چشم می شود. لنزهای رنگی که زیر عنبیه چشم به کمک جراحی قرار می‌گیرند در آوریل سال 2006 توسط دکتر آلبرتو کاهن، جراح چشم آمریکایی به ثبت رسیده است. این وسیله یک صفحه سیلکونی قابل تا شدن است که شبیه لنزهای تماسی رنگی رنگ آمیزی شده است.

دکتر زرین بخش، با بیان این كه هنوز مشخص نیست که این رنگدانه‌ها برای چشم ایجاد عارضه می‌کند یا خیر، افزود: در ژوئن 2009 دپارتمان چشم پزشکی و مرکز تحقیقات بالینی "این هورن" در مرکز چشم و گوش و گلو و بینی نیویورک، عوارض متعدد کاشت این لنزهای رنگی در چشم را به صورت بالا رفتن شدید فشار چشم گزارش کرده است. همچنین خونریزی داخل چشمی تا جایی که باعث خارج کردن لنزهای رنگی از داخل چشم شده است، نیز گزارش شده است. باید توجه داشت که با پیشرفت تکنولوژی در آینده شاهد تغییر رنگ چشم با روش‌های بی خطر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha