جلواتی، قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت گفت: باید به این نکته توجه کرد که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش دارویی کشور شش میلیون نفر هیچ دسترسی به این ارز نخواهند داشت و قیمت دارو هم به شش برابر خواهد رسید.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت دارو را تا ۶ برابر بالا می‌برد

سلامت نیوز:جلواتی، قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت گفت: باید به این نکته توجه کرد که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش دارویی کشور شش میلیون نفر هیچ دسترسی به این ارز نخواهند داشت و قیمت دارو هم به شش برابر خواهد رسید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری رادیو گفتگو ، محسن جلواتی، قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در برنامه «گفتگوی اقتصادی» با تأکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مشروط حذف شود، گفت: دولت ابتدای سال ۹۷ بدون توجه به نیاز کشور و نوع کالاها تصمیم به توزیع این ارز گرفت.


وی افزود: دولت به جای اعمال حاکمیت، مدیریت می کرد یعنی وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می دهد باید بازار را هم رصد کند تا کالای اساسی به دست مصرف کننده نهایی برسد که متاسفانه این کار را نکرد.


جلواتی حوزه دارو را مستثنی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و گفت: غذا و دارو جزو کالاهای استراتژیک کشور هستند که باید آن ها را مورد توجه قرار داد و همین ارز ۴۲۰۰ تومانی تقریبا ۷۰ درصد این حوزه را پوشش می دهد و لذا نباید این ارز را از بخش دارویی حذف کرد.
قائم مقام سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در رابطه با پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش دارویی کشور گفت: مجلس سال ۹۱، حدود ۱۸۵۰ میلیارد به وزارت بهداشت تخصیص داد اما ۷۰ درصد این مبلغ را به پنج شرکت و ۳۰ درصد مابقی را به کل شرکتهای دارویی دادند ضمن اینکه ما نزدیک به شش میلیون نفر بیمه نشده در کشور داریم که کسی پاسخگوی این افراد نیست.


در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش دارویی کشور، حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان آزاد می شود که دولت به شرکت های بیمه می دهد تا به مردم برگردانند اما در این میان شش میلیون نفر هم هیچ دسترسی به این ارز نخواهند داشت و قیمت دارو هم به ۶ برابر خواهد رسید.


در ادامه، مهندس فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد موثره دارویی گفت: تک نرخی شدن ارز در حوزه های مختلف اقتصادی مهم و ضروری است، اما با توجه به تحریم های دشمن علیه کشورمان بخش دارویی باید از این قضیه مستثنا باشد.


وی افزود: آزاد شدن نرخ ارز فشار را مستقیماً بر مردم خواهد آورد و قیمت دارو را تا حد غیرقابل کنترلی افزایش خواهد داد.
رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد موثره دارویی با بیان اینکه ما بسترهای لازم سیاست گذاری و اجرایی قوی را برای جبران این کسری ها از طریق بیمه ها نداریم، گفت: دولت با از بین بردن نرخ شاخص و ثابتی مانند ۴۲۰۰ تومانی در این حوزه در حقیقت راه را برای دلالان و تغییر مستمر نرخ ارز باز خواهد کرد ضمن اینکه قیمت سایر کالاها نیز افزایش خواهد یافت.


وی همچنین با تأکید بر لزوم منطقی سازی مصرف دارو در کشور گفت: قسمتی از بازار ما متعلق به غیر ایرانی ها و قسمتی هم برای ایرانی هاست، اما تقاضاهای القائی و اشتباهات پزشکان دو عامل اصلی ایجاد بازار موجود هستند.


اختراعی، ضرورت پیاده سازی نظام ارجاع در حوزه پزشکی را به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم مصرف دارو یادآور شد و بر آن تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha