سلامت نیوز : رئیس اداره تجهیزات آزمایشگاهی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت توصیه كرد: دیابتی‌ها از نوارهای تست قند خون دارای هولوگرام وزارت بهداشت استفاده كنند.

محمد علی حیدری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که دیابت بیماری مزمنی است که بیمار تا پایان عمر باید برنامه منظمی را برای کنترل آن دنبال کند، اظهار داشت: با توجه به این که کادر درمانی بر اساس آزمایش‌هایی که فرد دیابتی در منزل بطور مستمر انجام می‌دهد، برنامه درمانی بیمار را تنظیم می‌کنند، مسلما اگر این موضوع با دقت نظر لازم همراه نباشد می‌تواند تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد.

وی افزود: بر این اساس و به منظور مقابله با قاچاق نوارهای تست قند خون که از میزان اثربخشی آنها اطمینان کافی در دست نیست و با توجه به این که در صورت بروز عوارض حاد از طریق نوارهای قاچاق، امکان پیگیری و رهگیری موضوع دشوار است، موضوع در جلسات متعددی در سالهای گذشته طرح شده است و در نهایت نظر به مصوبه مورخ 15/10/87 ستاد مبازه با قاچاق كالا و ارز و با توجه به اجرائی شدن نصب هولوگرام بر روی اقلام دستگاههای تست قند خون و نوارهای مصرفی آنها از اول سال 1388 خرید، نگهداری و عرضه دستگاه گلوكومتر و نوار مربوطه بدون هولوگرام ممنوع و وجود آن در محل به منزله كالای فاقد مجوز و قاچاق محسوب و برابر مقررات مربوطه اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به هولوگرام نصب شده روی بسته ‌بندی نوارهای اندازه‌ گیری قند خون، افزود: این علامت نشان از آن است که این محصول تحت نظارت وزارت بهداشت به کشور وارد شده و شرکت وارد کننده آن تحت نظارت مراجع ذیصلاح قرار دارد و در صورت بروز هرگونه عارضه از طریق مشخصات درج شده روی هولوگرام امکان پیگیری موضوع وجود دارد. همچنین ارائه خدمات پس از فروش نیز یکی از مزایای استفاده از این نوع نوارهاست.

حیدری در ادامه به بیماران دیابتی و خانواده‌های آنها توصیه کرد: بر این اساس به کلیه بیماران دیابتی توصیه می‌شود که با توجه به حساسیت اثربخشی فرایند تست قند خون در منزل در هنگام تهیه نوارهای تست قند خون با دقت بیشتری نسبت به وجود هولوگرام وزارت بهداشت توجه داشته باشند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به امکان کنترل هولوگرام‌ها در سایت اینترنتی این اداره کل اظهار داشت: هولوگرام‌ها دارای یک بارکد ده رقمی هستند که افراد می‌توانند با درج عدد مذکور در سایت اینترنتی این اداره به نشانی http://imed.ir  از صحت و اصالت آن اطمینان حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha